menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus verwijderen

Ga naar meest recente reactie

pluskat

Tekst aangepast

Pluskat

Ik heb een vraagje over mijn buxus haag.Deze is aangetast door schimmel vermoed ik,taksterfte enz....Ik ben het ook beu om gif te gebruiken tegen de buxusmot.Als ik de buxus haag tot tegen de grond verwijder,zonder de wortels te verwijderen,loopt deze dan terug uit.Of is het echt nodig om alle wortels ook te verwijderen....dit wordt dan een hele klus.
zondag 30 april 2023 - 20:39
WiPe

WiPe

Buxus heeft een heel erg compact wortelgestel. Als je die afzaagt, is het erg lastig om de eerste jaren op die plek wat anders te planten.
zondag 30 april 2023 - 21:00
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hij loopt weer uit, maar heeft geen haast en twee jaar later had ik alweer de rupsen er in.
zondag 30 april 2023 - 21:51
pluskat

Pluskat

Oeps,dat gaat een hele klus worden als ik ook de wortels moet verwijderen.Heb in totaal ongeveer 75m lopende meters te doen.
Bedankt voor de reacties.
maandag 1 mei 2023 - 14:06
Carib

Carib

Ik heb in het verleden ook flink wat meters buxus gerooid. Het is geen kleine klus, maar toch goed te doen. Met een goede spade en een spitvork kom je een heel eind. Ik zou wel wachten tot de grond iets droger is, want anders moet je wel heel erg zware kluiten uitspitten en uitkloppen. Tenzij je op zandgrond zit natuurlijk
dinsdag 2 mei 2023 - 20:28
deHaan

DeHaan

Buxus is goed te rooien.
Ik denk dat ik het binnen een dag klaar.
dinsdag 2 mei 2023 - 22:25
WesleyP

Tekst aangepast

WesleyP

Als je de buxushaag tot tegen de grond verwijdert zonder de wortels te verwijderen, bestaat er een kans dat de haag opnieuw uitloopt. Buxusplanten hebben de mogelijkheid om nieuwe scheuten te vormen vanuit de wortels, zelfs nadat de bovengrondse delen zijn verwijderd.

Als je besluit om de buxushaag volledig te verwijderen, inclusief de wortels, minimaliseer je het risico op hergroei van de plant. Het verwijderen van de wortels kan echter een tijdrovende klus zijn, vooral als je een grote haag hebt. Als je dit doet heb je wel een goede snoeischaar nodig, ik heb in het verleden 1 gekocht bij https://www.machineland.be/ en wel echt super tevreden van.

Een andere optie is om de aangetaste delen van de buxushaag te verwijderen en gezonde delen te behouden. Dit kan betekenen dat je de haag flink moet terugsnoeien. Na het snoeien kun je de haag behandelen tegen schimmelziekten met biologische bestrijdingsmiddelen of natuurlijke alternatieven, in plaats van chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de omgeving rond de buxushaag schoon en vrij van gevallen bladeren en ander organisch materiaal is, aangezien dit de verspreiding van schimmelziekten kan bevorderen.

Het kiezen van resistente buxusvariëteiten kan in de toekomst ook helpen om schimmelproblemen te voorkomen. Er zijn buxushybriden en alternatieve planten beschikbaar die minder vatbaar zijn voor schimmelziekten en de buxusmot.

Raadpleeg een tuinexpert of een plaatselijke kweker voor specifiek advies over jouw buxushaag en mogelijke alternatieven.

https://www.machineland.be/categories/snoeien-en-zagen/snoeischaren
dinsdag 6 juni 2023 - 10:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).