menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor onkruid is dit?

Ga naar meest recente reactie

koosvander14

Koosvander14

Dag allen,

Mede door het warme weer en het regelmatige sproeien steekt het onkruid flink de kop op. Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen wat dit is. Ik vermoed jonge paardenbloemen. Ze zijn lastig met wortel en al er uit te trekken, want de wortel breekt direct af.

In mijn oude grasmat had ik al veel last van paardebloemen. Dus wellicht is dit oud zaad wat alsnog uit is gekomen.

Ik pluk ze er zoveel als mogelijk uit wanneer ik het zie staan.

Dank.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 14 juli 2023 - 17:34
PeterC

PeterC

Zo te zien is het inderdaad paardebloem. Je moet die niet met wortel en al verwijderen. Als je met een mesje de planten afsteekt door de wortel net onder de overgang van wortel naar plant, waar zich dat zwarte bosje bevindt, dan komt de plant niet meer terug.
vrijdag 14 juli 2023 - 22:19
Tuinprins

Tuinprins

Is onjuist wat PeterC hierboven schrijft.

Paardenbloem is een wortelonkruid. Als er een stuk van de wortel in de grond achterblijft schiet die weer opnieuw uit.

Ik heb hier ooit op het forum een foto geplaatst van een wortel van een paardenbloem waarbij je duidelijk kon zien dat die weer opnieuw was uitgelopen. Kan de foto niet meer 1-2-3 terugvinden.

De wortel van een paardenbloem moet dus helemaal verwijderd worden. Wortels van jonge paardenbloemen kun je er redelijk goed uithalen met een mes dat helemaal van metaal is (die schilmesjes van bijv. de Action breken gemakkelijk), oudere dikke wortels die in het gazon zitten kun je er uit halen met een aspergesteker. Een degelijke aspergesteker is aan de prijs dus je moet voor jezelf de afweging maken of je daar geld aan wil spenderen.

Gegroet, de tuinprins

zaterdag 15 juli 2023 - 06:04
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Mocht je toch nog die foto vinden, dan ben ik wel benieuwd, Tuinprins.

Als je alleen de rozet verwijdert, krijg je inderdaad nieuwe rozetten. Maar ik weet zeker dat ik zelden of nooit de hele wortel mee heb wanneer ik paardenbloemen uitsteek en toch is het plekje in de voortuin waar ik ze, jaren geleden, verwijderd heb ondertussen paardenbloemvrij. (Op een enkele, heel herkenbare, jonge zaailing na, die is aangewaaid uit andere plekjes uit de tuin, waar ze welkom blijven.)

Ik kan me voorstellen dat het groeipunt vlak onder het rozet zit, maar m.i. volstaat het om het bovenste deel van de wortel mee te verwijderen (misschien iets dieper dan wat PeterC aanbeveelt) en dat kan al met een gewoon scherp mes.

Op https://dailygreenspiration.nl/dossier-paardenbloem/ staat een afbeelding van een paardenbloem met wortel uit de digitale plantcollectie van de universiteit Wageningen. Die wortel kan zo'n 2,40m diep groeien. Onmogelijk om dat allemaal mee te krijgen.

"Paardenbloem" is overigens een verzamelnaam voor heel wat soorten. In dat artikel vind je er een boel extra informatie over. Met o.a. ook verwijzingen naar recepten.
zondag 16 juli 2023 - 12:59
Tuinprins

Tuinprins

Op bovenstaande foto kun je mooi zien hoe ver deze nieuwe groei (van een achtergebleven stuk wortel) in de grond heeft gezeten. Paardenbloem heeft het vermogen van ver in de grond weer naar boven te komen.

Misschien is het van mij iets te sterk uitgedrukt dat de volledige wortel verwijderd moet worden. Het kan zeer goed mogelijk zijn dat als je drievierde van de wortel eruit haalt dat de paardenbloem dan niet meer terug komt. Laten we zeggen dat het grootste deel van de wortel uit de grond moet worden gehaald anders heb je grote kans dat het resterende stuk wortel weer nieuwe groei produceert.

Gegroet, de tuinprins
zondag 16 juli 2023 - 16:14
leerling

Leerling

Er is blijkbaar wat misgegaan bij het plaatsen van die foto, Tuinprins.
Probeer je nog eens?
zondag 16 juli 2023 - 16:23
Tuinprins

Tuinprins

Het gaat om de foto van de topic starter, ik heb geen foto geplaatst (kan die foto niet meer vinden).

Het witte gedeelte van de paardenbloem is het deel wat onder de grond heeft gezeten. Dit deel heeft geen wortel wat betekent dat een flink deel van de wortel nog steeds in de grond zit. Zeer waarschijnlijk heeft men bij de vorige wiedbeurt het bovengrondse deel van de paardenbloem verwijderd en slechts een klein deel van de wortel. Deze is dus weer opnieuw gaan uitlopen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 18 juli 2023 - 20:42
koosvander14

Koosvander14

Dank jullie wel voor de reacties.
woensdag 19 juli 2023 - 19:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).