Mocht je toch nog die foto vinden, dan ben ik wel benieuwd, Tuinprins.
Als je alleen de rozet verwijdert, krijg je inderdaad nieuwe rozetten. Maar ik weet zeker dat ik zelden of nooit de hele wortel mee heb wanneer ik paardenbloemen uitsteek en toch is het plekje in de voortuin waar ik ze, jaren geleden, verwijderd heb ondertussen paardenbloemvrij. (Op een enkele, heel herkenbare, jonge zaailing na, die is aangewaaid uit andere plekjes uit de tuin, waar ze welkom blijven.)
Ik kan me voorstellen dat het groeipunt vlak onder het rozet zit, maar m.i. volstaat het om het bovenste deel van de wortel mee te verwijderen (misschien iets dieper dan wat PeterC aanbeveelt) en dat kan al met een gewoon scherp mes.
Op
https://dailygreenspiration.nl/dossier-paardenbloem/ staat een afbeelding van een paardenbloem met wortel uit de digitale plantcollectie van de universiteit Wageningen. Die wortel kan zo'n 2,40m diep groeien. Onmogelijk om dat allemaal mee te krijgen.
"Paardenbloem" is overigens een verzamelnaam voor heel wat soorten. In dat artikel vind je er een boel extra informatie over. Met o.a. ook verwijzingen naar recepten.