menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmatten op dollemiet

Ga naar meest recente reactie

zoute_chips

Tekst aangepast

Zoute_chips

Hi,

Ik wil grasmatten op dollemiet leggen. Kan dat? Het is een strook van 10m op 1m. Is het dan voldoende dat ik de toplaag eraf schraap of moet alle dollemiet eruit? Alvasy bedankt voor de tips!
donderdag 20 juli 2023 - 10:58
Tuinprins

Tuinprins

Is dollemiet de zus van dolle mina?

Kan me niet voorstellen dat de wortels van gras kunnen groeien op dolemiet. Als dit aangetrild is is het keihard en kunnen de wortels er hun weg niet in vinden. Heel de laag dolemiet verwijderen en vervangen door goede zwarte grond.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 21 juli 2023 - 06:09
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Tuinprins
Je hebt gelijk, het is geen dollemiet. Maar je schampere correctie is wat pijnlijk als je het daarna dolemiet noemt.

@Zoute_chips
Gras op een strook van 1m dolomiet breed lijkt me vreemd. Waarom wil je daar gras?

Dolomiet is heel kalkrijk. Als ik dat zou willen bedekken, zou ik eerder kijken naar planten die het goed doen in rotstuinen of die tenminste kalkminnend zijn.

Misschien helpt https://www.tuinadvies.be/plantengids?tags=_191-195_187-188&name=_Stenige_bodem_Kalkminnend&search=&pic=1 je al op weg?
zondag 23 juli 2023 - 00:02
WiPe

WiPe

Het heet inderdaad niet dollemiet of wat dan ook, maar dolomiet, in NL gekend als gralux. Grasmatten kan je vergeten. Maar ik heb het ooit in de tuin gehad. Ik heb het volledig spontaan laten vergrassen en heb het gewoon met de grasmachine bijgehouden. Het was misschien niet het mooiste gazon, maar het was wel groen, megasterk en goed gedraineerd. Enige nadeel: waar je (te) vaak loopt, gaat het gras dood, maar dat heb je net zo goed op een gewoon gazon.
zondag 23 juli 2023 - 21:34
leerling

Leerling

@WiPe
Gazongras heeft een voorkeur voor lichtzure grond, terwijl dolomiet kalkrijk is. Jouw ervaring botst daarmee.

De vorige bewoner had hier (droge zandgrond) ook dolomiet gebruikt. Er groeien op die plaats ondertussen wel wat wilde planten, maar nauwelijks grassen.

Toeval?
maandag 24 juli 2023 - 02:22
zoute_chips

Zoute_chips

Thx voor de reacties allemaal! Het is een strook aan mijn voortuin tegen de straat. Er komt veel onkruid tussen de dolomiet en dat groen valt op tussen de gele dolomiet, daarom dat ik nu liever gras prefereer.
maandag 24 juli 2023 - 09:12
Driez

Driez

Ik heb ook gewoon gazonzaad gestrooid op de dolomiet, en dat is nu een mooi gefundeerd grasperk. Groeien redelijk wat kruiden tussen, vnl rode en witte klaver en smalle weegbree. Aan de zijkant, waar wat minder zonlicht komt, floreert de wilde bosaardbei. Lijkt dus nogal mee te vallen met dat kalkgehalte?
maandag 24 juli 2023 - 13:44
WiPe

WiPe

@Leerling, ik heb gewoon gemaaid wat er vanzelf op gekomen is. Dus aangepast aan de omstandigheden. Gazongras is trouwens geen soort, maar een mengsel van soorten, dat naar gelang de noodzaak aangepast kan worden.
maandag 24 juli 2023 - 17:22
zoute_chips

Zoute_chips

Dus als ik het hier zo goed hoor kan ik eens proberen om het in te zaaien?
dinsdag 25 juli 2023 - 20:17
WiPe

WiPe

Ik heb destijds gewoon gemaaid wat er vanzelf op kwam. Maar zaaien is zeker een optie wanneer het nat genoeg is. Dus bij voorkeur in het najaar.
dinsdag 25 juli 2023 - 21:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).