Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik wil grasmatten op dollemiet leggen. Kan dat? Het is een strook van 10m op 1m. Is het dan voldoende dat ik de toplaag eraf schraap of moet alle dollemiet eruit? Alvasy bedankt voor de tips!
Kan me niet voorstellen dat de wortels van gras kunnen groeien op dolemiet. Als dit aangetrild is is het keihard en kunnen de wortels er hun weg niet in vinden. Heel de laag dolemiet verwijderen en vervangen door goede zwarte grond.
@Tuinprins
Je hebt gelijk, het is geen dollemiet. Maar je schampere correctie is wat pijnlijk als je het daarna dolemiet noemt.
@Zoute_chips
Gras op een strook van 1m dolomiet breed lijkt me vreemd. Waarom wil je daar gras?
Dolomiet is heel kalkrijk. Als ik dat zou willen bedekken, zou ik eerder kijken naar planten die het goed doen in rotstuinen of die tenminste kalkminnend zijn.
Het heet inderdaad niet dollemiet of wat dan ook, maar dolomiet, in NL gekend als gralux. Grasmatten kan je vergeten. Maar ik heb het ooit in de tuin gehad. Ik heb het volledig spontaan laten vergrassen en heb het gewoon met de grasmachine bijgehouden. Het was misschien niet het mooiste gazon, maar het was wel groen, megasterk en goed gedraineerd. Enige nadeel: waar je (te) vaak loopt, gaat het gras dood, maar dat heb je net zo goed op een gewoon gazon.
@WiPe
Gazongras heeft een voorkeur voor lichtzure grond, terwijl dolomiet kalkrijk is. Jouw ervaring botst daarmee.
De vorige bewoner had hier (droge zandgrond) ook dolomiet gebruikt. Er groeien op die plaats ondertussen wel wat wilde planten, maar nauwelijks grassen.
Thx voor de reacties allemaal! Het is een strook aan mijn voortuin tegen de straat. Er komt veel onkruid tussen de dolomiet en dat groen valt op tussen de gele dolomiet, daarom dat ik nu liever gras prefereer.
Ik heb ook gewoon gazonzaad gestrooid op de dolomiet, en dat is nu een mooi gefundeerd grasperk. Groeien redelijk wat kruiden tussen, vnl rode en witte klaver en smalle weegbree. Aan de zijkant, waar wat minder zonlicht komt, floreert de wilde bosaardbei. Lijkt dus nogal mee te vallen met dat kalkgehalte?
@Leerling, ik heb gewoon gemaaid wat er vanzelf op gekomen is. Dus aangepast aan de omstandigheden. Gazongras is trouwens geen soort, maar een mengsel van soorten, dat naar gelang de noodzaak aangepast kan worden.