menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondwater met roest

Ga naar meest recente reactie

Davydl

Davydl

Hey,

Het huis dat we gekocht hebben had dus een regenput, ik de nodige pomp geinstalleerd, ik wou hier toch gebruik van maken. Echter is het uitgekomen dat de aanzuigslang die er reeds lag, doorheen de regenput gaat richting een grondwaterput. Vorige eigenaars hebben deze laten boren.

Nu dit water is vrij vuil en er zitten volgens ons roestdeeltjes in. Onlangs onze oprit wat besproeit, resultaat een grote roeste plek erop. Is dit water te filteren of kan zo een put via 1 of andere weg gereinigd worden? En is het schadelijk voor mn planten als ik ze ermee besproei? Een laatste optie is eventueel deze dichtleggen en een nieuwe aanzuigbuis voor het regenwater te leggen.

dinsdag 19 september 2023 - 12:21
Tuinprins

Tuinprins

Op heel veel plaatsen zit ijzer in het grondwater. Vaak kun je aan het water al ruiken dat er ijzer in zit. Als ijzer in contact komt met lucht gaat het oxideren en krijg je dus roestaanslag. Een nieuwe put laten spuiten heeft geen zin want dan krijg je hetzelfde verhaal. Een filtersysteem om ijzer uit het grondwater te halen bestaat maar is kostbaar, zeker voor de particulier.

Dat het nu redelijk opvalt bij een keer sproeien komt waarschijnlijk doordat de put lang niet gebruikt is. Normalerwijze zie je bij een keer sproeien nog geen roestaanslag. Als je echter een zomer lang gaat sproeien dan zie je wel duidelijk roestaanslag. Voor de planten kan dat niet zoveel kwaad alleen ziet die roestaanslag er lelijk uit en verdwijnt ook niet 1-2-3 van het blad. Erger is het als je roestaanslag krijgt op de bestrating of de stenen van je huis.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 september 2023 - 19:48
Davydl

Davydl

Ja klopt deze put is door de vorige eigenaar niet gebruikt geweest (2 jaar). De eigenaar daarvoor had deze laten boren.

Ik had vorige week het water gebruikt voor de oprit een deel proper te maken en nu heeft die de roestige kleur.

En had dus eerst het gedacht om met dat water de auto te wassen maar dat lijkt me nu ook geen optie en omdat er anders geen waterpunt is buiten is dit wel jammer.
dinsdag 19 september 2023 - 20:33
PeterC

PeterC

Wij hebben een regenwaterput en een grondwaterput.
Het grondwater bevat een klein beetje ijzer. Het kleurt niet bruin maar je kan het ijzer ruiken aan je vingers als je die doopt in het water.
Dat is uitstekend water voor de gazon en de planten maar niet geschikt om er je klinkers of je auto mee te reinigen. Daarvoor gebruik ik regenwater.

In principe kan je dat water ontijzeren. Google "grondwater ontijzeren" en je zal allerlei opties vinden. Ik heb er geen idee van of die goed werken en of ze betaalbaar zijn.
dinsdag 19 september 2023 - 21:47
leerling

Leerling

'k Snap het niet goed.
Bedoel je dat er een regenput is, maar dat ze een gat in de bodem hebben geslagen om bij het grondwater te komen?

Is het dan niet het eenvoudigst om die regenput te vervangen?
dinsdag 19 september 2023 - 23:00
Davydl

Davydl

Van die ontijzeringinstallaties gaan volgens mij vrij duur uitkomen, kom vooral op sites die gericht zijn naar profesionele.

En ja klopt, ze hebben dus vanonder de regenput een gat geboord richting het grondwater. Ik dacht eerst ga wat regenwater pompen maar de put geraakte niet leeg en ondertussen te weten gekomen dat dat dus geboord is naar het grondwater haha.
woensdag 20 september 2023 - 07:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).