menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplant

Ga naar meest recente reactie

Maggie

Maggie

Hallow allemaal,

wij zijn op zoek naar een klimplant die in de zomer mooie blaadjes heeft die zorgen voor schaduw op ons huis
in de winter zou deze dan liever zijn blaadjes kwijt spelen zodat de zon wel het huis kan verwarmen...

Mss bruidssluier? blauwe regen? maar ik weet niet of die in de winter kaal worden?

Bedankt en groetjes
Maggie
zaterdag 16 juni 2007 - 17:00
Helianthus

Helianthus

Hallo Maggie,

Misschien eens aan de trompetklimmer (Campsis) denken, mooie klimplant die in de winter z'n blad verliest en in de zomer van die mooie oranje "trompetjes" geeft als bloem.
Hecht zich min of meer zelf maar steun is wel noodzakelijk omdat hij anders door het gewicht gewoon omvalt.
Groeit sterk, heeft wel graag het zonnetje dus liefst aan de zuid of zuid-westkant planten (als dat mogelijk is natuurlijk).
Er zijn nog meer mogelijkheden uiteraard, misschien zijn er nog anderen met goeie ideeën en anders moet je maar eens "google-en"

Groetjes, Gert

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 juni 2007 - 17:18
Tine

Tine

Een klimplant die 's winters groen blijft, is juist goed als isolatie. Vroeger liet men de huizen juist begroeien om in de zomer koelte te hebben en in de winter warmte te behouden. De zon verwarmt in de winter het huis niet extra via de muren daar deze tegenwoordig geïsoleerd zijn.

Tine
zaterdag 16 juni 2007 - 18:33
Helianthus

Helianthus

Daar heb je zeker ook een punt Tine.
Nu stelt zich dan de vraag of het de moeite loont om een plant als "extra isolatie" aan te planten.
Zoals je al aangaf, in de moderne huizen en met de huidige isolatienormen zijn de opwarming in de zomer en het warmteverlies in de winter door de muren zowiezo al tot een minimum beperkt.
Ik denk dat Maggie beter kan kijken welke klimplant ze mooi vindt in plaats van zich te concentreren op het isoleren van haar muur.
Wat wel mooi meegenomen is bij een groenblijvende klimplant is dat die de regen tegenhoudt op een zuidwest-muur.
Kortom een kwestie van keuzes maken en het estetische misschien toch een beetje aan het nuttige paren ?

Groetjes, Gert
zaterdag 16 juni 2007 - 18:41
Maggie

Maggie

Het is inderdaad de Zuid, zuidwest muur die we willen bekleden met deze plant.
Wij hebben een huis gekocht van 50 jaar oud en die isolatie laat serieus de wensen over hoor, we zouden dan een soort van carport maken langs de gevel op die we laten volgroeien met de klimplant, in de zomer komt die dan ook voor het raam dus dat is goed, in de winter hebben we het graag weer open zodat de zon binnen kan schijnen via dat raam.
Langs die gevel is de oprit aangelegd, vandaar dat we niet tegen het huis zelf een klimplant kunnen laten groeien...
zaterdag 16 juni 2007 - 19:12
minouke

Minouke

- ik heb tegen een deel van de gevel (oosten) parthenocissus (wingerd) met groot blad, en in de herfst word die roodbruin tot rood ; echt mooi met de herfstzon erdoor en beweegt mooi met de wind.Regelmatig insnoeien om hem wat in te perken , hij groeit snel. hij verlies zijn blad begin november en nieuw blad in mei

-blauwe regen (floribunda issai)heb ik tegen de garage( zuiden en oosten) ,bloeit in mei later dan de anderen , geurt lekker,verlies ook zijn blad , heeft mooi blad dat meebeweegt met de wind, heel mooie stamm in de winter, maar opgelet met de goot en dak, heeft een stevige constructie nodig, bij de buren is de veranda helemaal scheefgetrokken door de bl.regen

-ook een oplossing is leilindes plaatsen, kunt ge ook mooie afdakjes, schermen meemakenheb ik op het westen

groetjes ,chantal
zaterdag 16 juni 2007 - 19:21
Esem

Esem

Waaron geen druivelaar het je twee vliegen in een klap.
Nog eens lekkere druiven om van te smullen
Gr Esem
zondag 17 juni 2007 - 05:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).