menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxus snoeien

Ga naar meest recente reactie

westy

Westy

Hallo wat ik graag aan jullie wil vragen is;mijn taxushaagje met de afmeting van(h75xb55cm) mag ik die nu terug snoeiien tot een breedte van ong 25a35cm ik vindt het te breed worden of is dit teveel van het goede?
maandag 25 juni 2007 - 18:48
minouke

Tekst aangepast

Minouke

om te verjongen zou ik wachten tot oktober/november , dan zal hij in de lente weer nieuw groen maken. Als ik het doe dan doe ik het maar aan 1 kant en het jaar daarop de andere kant. Nà het snoeien bemesten en niet bang zijn als het traag terug schiet, taxus groeit minder snel . En nooit snoeien bij zonnig weer of vriesweer

groetjes
maandag 25 juni 2007 - 19:00
Kwest

Kwest

Hallo Westy,

Taxus kan drastische snoei goed verdragen. Het is nu de periode om taxushagen te scheren, dus als je nu je haagje inkort zal er tegen de winter al weer wat "groen" op de kale stukken staan.
Na drastische snoei kun je wat matig mest geven, maar (en hier is op het forum reeds discussie over geweest) bij een normale volgroeide haag is mest geven niet nodig. Ik snoei reeds vele jaren de haag in mijn moeder's tuin, 40 meter lang, en die heeft nog nooit mest gekregen. Ze staat zeer gezond, op vrij zanderige grond, en ieder jaar wordt ze een 35 cm ingekort.
maandag 25 juni 2007 - 19:41
minouke

Tekst aangepast

Minouke

kwest, je schrijft dat je haag elk jaar 35 cm inkort , dan groeit die toch erg snel bij u .Wij wonen hier 8jaar en de haag was toen 1m hoog en nu nogmaar amper 2m , moest ik die nu verjongen zoals westy wilt dan zou ik de rest van de zomer op een bruine haag kijken. Het meeste groen groeit bij mij in de lente tot nu
Ik denk dat het veel afhangt van soort grond, nieuwe taxus planten is ook al zo een probleem eens die aanslaat is het in orde . Zandgrond is voor taxus wel ideaal, hier is het leem en erg natte grond

groetjes
maandag 25 juni 2007 - 20:05
Kwest

Kwest

Hallo minouke,

Yep taxus is niet zo gek op natte voetjes. De haag bij mijn moeder is 30 jaar oud schat ik en die groeit enorm snel. Om een strakke taxushaag te krijgen zou ik twee maal per jaar moeten scheren, maar ik heb bij mij thuis ook nog 200 meter hagen...
maandag 25 juni 2007 - 20:16
westy

Westy

Hallo Westy,

Taxus kan drastische snoei goed verdragen. Het is nu de periode om taxushagen te scheren, dus als je nu je haagje inkort zal er tegen de winter al weer wat "groen" op de kale stukken staan.
Na drastische snoei kun je wat matig mest geven, maar (en hier is op het forum reeds discussie over geweest) bij een normale volgroeide haag is mest geven niet nodig. Ik snoei reeds vele jaren de haag in mijn moeder's tuin, 40 meter lang, en die heeft nog nooit mest gekregen. Ze staat zeer gezond, op vrij zanderige grond, en ieder jaar wordt ze een 35 cm ingekort.
oke bedankt voor snelle reacties beide maar omdat ik wel eens hoor zeggen van hagen snoeiien voor de langste dag(21 juni)
maandag 25 juni 2007 - 22:09
Kwest

Tekst aangepast

Kwest


omdat ik wel eens hoor zeggen van hagen snoeiien voor de langste dag(21 juni)


Dat is een kwakkel vrees ik. Liguster en leylandii snoei ik de laatste keer eind september voor de vriesnachten eraan komen.

maandag 25 juni 2007 - 22:35
minouke

Minouke

omdat de hagen nadien minder groeien (klein beetje nog) en zo toch nog mooi de winter ingaan , maar in september mag nog eens gefatsoeneerd worden . Maar het kan geen kwaad hoor, moest je ze nadien ook snoeien, ik las in de boeken van dina deferme dat zij gans de zomer door haar haag snoeit , ze heeft ook zandgrond
maandag 25 juni 2007 - 22:37
westy

Westy

Dank u voor info nu maar afwachten tot het een beetje droger gaat worden ivm het scheren(elektrische heggeschaar)
maandag 25 juni 2007 - 23:10
deHaan

DeHaan

Het mag nu wel, maar het is toch beter om in het vroege voorjaar goed in te korten.
Dit in combinatie met een bemesting.
Dan is hij met een jaar weer dicht.
dinsdag 26 juni 2007 - 00:02
westy

Westy

Dus u bedoeld eigenlijk nu gewoon strak scheren en inhet voorjaar(april) goed uitdunnen?
dinsdag 26 juni 2007 - 00:27
deHaan

DeHaan

Inderdaad
vrijdag 29 juni 2007 - 04:35
westy

Westy

Dank je voor info.
zaterdag 30 juni 2007 - 00:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).