LOBU
Dit is een zeer frequent verschijnsel in (villa)tuinen en is het gevolg van het dichtslaan van de grond m.a.w. een grondverdichting meestal ten gevolge van fouten bij de aanleg van het perceel.
Bij verergering wordt het zwarte mos/algen vervangen door slijmerige felgroene algen, waarna alleen omspitten nog helpt!
Oplossingen:
-zoeken naar de oorzaak van de verdichting:
vaak is na een verbouwing of bij een nieuwbouw de grondstructuur volledig om zeep: ofwel is er geen of weinig aanpassing aan het bestaande grondniveau en is alles gewoon vastgereden door machines (vrachtwagens, bulldozers en graafmachines); ofwel is er grond opgehoogd afkomstig uit de eigen tuin of aangevoerd en vaak is er een combinatie van beide, namelijk vastrijden en ophogen!
Een gezonde bodem bestaat uit verschillende bodemlagen die onderling vocht uitwisselen via een proces, capillariteit genaamd, waarbij water via heel fijne kanaaltjes naar beneden, maar ook naar boven beweegt in de bodem.
De bovenste bodemlagen bulken van de schimmels, bacteriën en andere bodemorganismen die zorgen voor een aerobe (d.i.met gebruik van zuurstof) omzetting van organische afbraakstoffen (bladeren, takjes,...)
Een dichtgeklinkte bodem is zowel zijn capillariteit als zijn zuurstof in de bovenste lagen van de grond kwijt!
Andere oorzaken van dichtklinking kunnen langdurig onderwaterstaan, verdichting door intensieve betreding,... zijn
-oplossing van een lichte verdichting zonder verstoring van de bodemlagen: beluchten en topdressen
beluchten (prikken van gaatjes (is niet gelijk aan verticuteren, dit is het uitkammen van het gazon)) kan zowel manueel als met een beluchtingsmachine (machine ter grootte van een grasmaaier die holle pinnen in de grond slaat/duwt en zo gaatjes maakt). Nadat het gazon vol gaatjes werd geprikt, overtollige aarde verwijderen en topdressen (dit is het terug opvullen van de gaatjes met een mengsel van 2 delen grof zand (bv rijnzand 0/3) en 1 deel potgrond en eventueel een beetje graszaad op kleigrond of 2 delen tuinaarde en 1 deel potgrond en ev. graszaad op zandgrond en dit met een groffe keerborstel)
-oplossing van een diepere verdichting kan bestaan uit het draineren van het perceel met ondergrondse drainagebuizen indien het water ergens naartoe kan afgevoerd worden (een beek die de hele winter vol staat voert geen water af!)
-oplossing van een ernstig probleem met de grondstructuur: graafmachine laten komen, bodemprofiel trachten te herstellen en geduld! Wat vaak gebeurt is dat bovenop een vastgereden bestaande grondlaag een nieuwe laag grond werd gekeild (aangevoerd of uitgegraven) wat leidt tot grondinversie.
de bovenste 40 à 50 cm van de grond bevat bijna alle bodemleven en moet terug de nieuwe bovenlaag gaan vormen, komt deze echter onder een aanzienlijke (30cm of meer) nieuwe grondlaag terecht zal er anaerobe gisting ontstaan waarbij onder andere methaangas vrijkomt en de diepere grondlagen stinken en van die vervelende zeer kleine compostvliegjes aantrekt, in een later stadium zal deze grondlaag ook blauwig worden. Zolang deze anaerobe gisting plaatsvindt (soms decennia) is deze laag giftig voor plantenwortels. Ook het wegsteken van grotere hoeveelheden groenafval zoals versnipperde takken e.d. geeft hetzelfde effect! Wanneer deze laag dan ook nog eens constant vochtig is doordat ze werd vastgereden verergert het probleem alleen maar. Het opsporen van dit probleem kan vrij makkelijk door na enkele regendagen een kuil van, ca één meter te maken met een grondboor; typisch zijn een natte bovenlaag met eronder een droge laag en een onaangename geur die uit de aarde opwelt.
Hoe moet het dan wel? er zijn eigenlijk drie belangrijke grondlagen: de bovenste, levende laag; de teelaarde of zwarte grond; en de ondergrond (op zandgrond vaak zavel)
Wanneer er nieuwe teelaarde (= zwarte grond) wordt aangevoerd: levende laag afgraven en opzijleggen, nieuwe teelaarde vermengen met bestaande teelaarde (meestal spitten met graafmachine) en levende laag er terug bovenop.
Moet alle grond uit de bouwput of een zwembad of dergelijke worden herbruikt: levende grond eraf en apart, teelaarde eraf en apart, uitgegraven ondergrond bovenop bestaande (of vermengen indien bestaande vastgereden; bestaande teelaarde en uitgegraven teelaarde vermengen en hierboven aanbrengen; nadien bestaande en afgegraven levende laag vermengen en bovenop aanbrengen.
Nog een laatste bemerking: grondwerkzaamheden gebeuren nooit tijdens langdurige natte periodes, dan mogen er namelijk geen zwaardere machines in een tuin komen, tenzij met moerasbanden en dan nog!