menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amaryllis

Ga naar meest recente reactie

Silverke

Silverke

Hallo allemaaj,

Als er ameryllis liefhebbers onder jullie zijn, mag je die nu al planten of is het daar nog te vroeg voor?
Hoe verzorg je hem (om veel en lang bloem te hebben) Welke voeding?
Hoe de knol na de bloei bewaren voor volgend jaar?
Alle tips zijn welkom !!

Groetjes

Silverke

zaterdag 1 september 2007 - 18:05
Fons

Fons

Als uw amaryllisbol (hyppeastrum) in het voorjaar gebloeit heeft had ge deze in de pot moeten laten zitten en hem gans de zomer water en voeding moeten geven, eind september begin oktober geen water meer geven als de bladeren dan slap zijn geworden deze afknippen en de bol ergens wegzetten tot de bloemknop verschijnt.
Aangezien uw bol niet ingeplant is kan je hem nu al inplanten in potgrond en hem lichtjes bevochtigen zodat de bol wortels kan ontwikkelen, de bol dan wegzetten bij temp van ong 15°c mag zelfs in het donker, wanneer de bloemknop zichtbaar is de bol warmer zetten en lichter vanaf nu mag je gelijdelijk meer water geven.na de bloei de bol laten zitten in de potgrond regelmatig water en plantenvoeding geven liefst met een hoger kali gehalte zodat de bol kracht kan opdoen voor de volgende bloei het jaar daarop.
zondag 2 september 2007 - 20:50
u857287

U857287

dag
ik heb misschien een andere oplossing

als de bloem is uitgebloeid in januari, laat je hem binnen in de pot staan tot het voojaar (er komen dan ook grote bladeren aan), dan plant je hem in volle grond en in september haal je hem uit de grond, je laat de bol op een droge plaats liggen en in november plant je hem terug in de pot, heel weinig water geven en op een warme plaats zetten, als je teveel water geeft vormen er zich enkel bladeren en geen bloemen.

zo heb ik dit verschillende jaren gedaan met telkens prachtige bloemen, soms lukt het je zelfs om kleine bollen te kweken en deze los te scheuren van de oude en apart op te potten, dit duurt wel enkele jaren omdat deze ook weer dik moeten worden

ik hoop dat je iets aan mijn raad hebt gehad en succes ermee
woensdag 5 september 2007 - 00:17
Silverke

Silverke

Hallo Fons en u857287,

Bedankt om te reageren op mijn vraagje over amaryllis.
Ik zit echter nog met een paar vragen en hoop dat jullie deze ook kunnen beantwoorden.
1 moet de amaryllis-knol helemaal met aarde bedekt zijn of maar deels?
2 Welke pot gebruiken jullie hiervoor, ruime pot of eerder middelmatig?

Op voorhand al bedankt voor de antwoordjes en veel groetjes

Silverke
maandag 10 september 2007 - 19:21
u857287

U857287

hallo
hier misschien een antwoord op uw vragen :

ik heb de amaryllis altijd geplant in een pot die maar juist groot genoeg was voor de bol en hem ongeveer bedekt met 3/4 grond, zodat de bol nog een stukje boven de grond uitsteekt

groetjes en succes ermee
lieve
maandag 10 september 2007 - 19:53
Fons

Fons

De pot iets groter als de dikte van de bol nemen,bij mij gaat de bol maar voor 1/3 de grond in om rottingsgevaar te voorkomen.
maandag 10 september 2007 - 21:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).