menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plan van mijn tropische Tuin

Ga naar meest recente reactie

jippen

Jippen

Om alles wat kunnen bij te houden heb ik een plannetje gemaakt van mijn tuin met alle benamingen van de planten.
Ik heb nog 2 plekken vrij voor tropische planten.
Weliswaar beperkt in ruimte.

De 2 ruimtes zijn bruin ingekleurt.
links heb ik nog ruimte van +- 1 op +- 2 meter.
Rechts is een lange strook van +- 30 cm bij 5 meter.

Wat zouden jullie nog planten,wat raden jullie nog aan ?
Graag wat tips van jullie.(laat u maar eens goed gaan

Wat ik zeker nog graag zou hebben en deze rechts naast de palm in de smalle strook planten is een
cupressus sempervirens (totem of tiny) en een Albizia julibrissin var. Ernest wilson op stam van +- 1.5m

Alvast bedankt voor de reactie's

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 6 september 2007 - 11:45
Rodger

Rodger

Wat ik hier mis is alvast een bananenplant .
donderdag 6 september 2007 - 22:13
jippen

Jippen

Wat ik hier mis is alvast een bananenplant .


Deze staat rechts boven een musa basjo.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 7 september 2007 - 08:00
Rodger

Rodger

Oei.........niet gezien,sorry.
vrijdag 7 september 2007 - 08:51
jippen

Jippen

niemand ideetjes ?
zaterdag 8 september 2007 - 21:11
Lucia

Lucia

Hoi Jippen,
Ik weet niet of je op de nog in te vullen delen kuipplanten kan plaatsen. Anders is het misschien een idee om een plumeria te plaatsen, ook wel hawaaise jasmijn genoemd. Dit is een struik tot boom vormende plant met heerlijk geurende bloemen. En is in vele kleuren te koop van wit-geel-rood en alle kleuren daar tussen in. Is alleen niet winter hard. Anders een teralis met een mooie passieflora is oon niet te versmaden.
maandag 10 september 2007 - 20:32
u857287

U857287

dag,
prachtige tuin in elk geval
je kan er misschien enkele "newbiscus mauvelous" zetten, familie van de hibiscus, met bloemen van ongev. 20 cm.
weet wel niet of deze in een tropische tuin horen, zien er in elk geval tropisch uit en ze zijn ook winterhard en worden zo'n meter hoog,
zou wel mooi passen in een lange smalle strook
groetjes
lieve
vrijdag 14 september 2007 - 23:06
jippen

Jippen

dag,
prachtige tuin in elk geval
je kan er misschien enkele "newbiscus mauvelous" zetten, familie van de hibiscus, met bloemen van ongev. 20 cm.
weet wel niet of deze in een tropische tuin horen, zien er in elk geval tropisch uit en ze zijn ook winterhard en worden zo'n meter hoog,
zou wel mooi passen in een lange smalle strook
groetjes
lieve


Wow wel prachtige bloemen.
Lijkt mij een goed idee in die smalle strook, heb ik ook nog wat kleur in de tuin.
Zijn deze in verschillende kleuren ?
zaterdag 15 september 2007 - 08:21
jippen

Jippen

Al gevonden:
Moet wel nog tot augustus volgende jaar wachten blijkbaar.....
http://www.tuinadvies.be/hibiscus_newbiscus.htm
Weet er iemand of deze nu nog ergens te verkrijgen is ?
zaterdag 15 september 2007 - 12:49
Ernas

Ernas

Misschien nog bij Exotica in Herenthout, je kan misschien eens kijken naar hun website.
Beste groeten,
Erna
zaterdag 15 september 2007 - 14:48
u857287

U857287

dag
ik heb de newbiscus deze week zelf nog gekocht in het genkerplantencentrum te 3600 genk in Limburg, ze waren er pas nieuw, enkel in het roze, en 10 euro het stuk
bloeien doen ze ook nog, want je ziet zelf al de roze knoppen zitten, bloeien tot de eerste vorst komt.
groetjes en succes ermee
lieve
zaterdag 15 september 2007 - 20:53
u857287

U857287

hallo,
ik zie op je plan dat er ook een olijfboom staat, staat deze in volle grond of in pot, indien in volle grond, hoe overwintert hij ?
die van mij moet dit jaar de eerst keer overwinteren buiten en hij is nog maar 1 jaar, daarom dus
groetjes
lieve
zondag 16 september 2007 - 21:19
jippen

Jippen

Deze staat sinds 2001 in de volle grond.
De eerste winter is deze tot op de grond af gevroren....
De lente nadien is deze terug beginnen groeien en heeft sinds dien alle winters overleeft.
Alleen via bescherming tegen de wind en wat bescherming aan de voet.
Staat nu een 2 meter groot als een struik.
Dus zeer voorzichtig zijn als de olijf de eerste keer de winter door gaat.
maandag 17 september 2007 - 07:59
u857287

U857287

dag jippen
breng je vliesdoek rondom de olijfboom, of hoe pak je hem in, of doe je gewoon niks ?
help !!
lieve
maandag 17 september 2007 - 14:52
jippen

Jippen

Ik pak deze niet in.
Aan de achterkant van de boom is een draad en daar zet ik een stuk isemo(pipeschuim) voor.
Aan de recht kant heeft deze bescherming van de ingepakte banaan.
Aan voorkant en links van de boom heb ik geen bescherming aangebracht.
Aan de voet van de plant eventueel wat bladeren of haksel.
maandag 17 september 2007 - 15:49
arensink

Tekst aangepast

Arensink

Hallo Jippen,

Wat het ook goed doet en een mooi kleurtje geeft is de Punica granatum `Nana`. Leuke oranje bloemetjes, rijkbloeiend, mooi blad en het wordt niet te groot. Ik heb hem zelf al 7 jaar in de volle grond staan.
De hoogte is nu ongeveer 1,5 meter.
Pas op met een Albizzia, dit wordt een grote boom. In mijn tuin is deze nu zo'n 5 meter hoog en ook 5 meter in doorsnede. Het fotootje van 'geldboompje' is trouwens de stam van de Albizzia.

Misschien een goed idee? Gr. Arjen

woensdag 19 september 2007 - 22:09
jippen

Jippen

Lijkt mij een leuk plantje met
Komen daar ook vruchten op ?

Hmm wist niet dat albiza's zo groot werden, toch maar niet doen dan in mijn klein tuintje.
Heb zo ook al een eucalyptus moeten weg doen ....
donderdag 20 september 2007 - 08:13
u857287

U857287

dag
je kan er ook een cornus chinensis zetten, mooie grote bloemen in verschillende kleuren te verkrijgen en in het najaar heeft hij grote oranje vruchten, deze kun je dan ook eventueel snoeien tot de gewenste hoogte
groeten
lieve
donderdag 20 september 2007 - 19:56
arensink

Arensink

Hallo Jippen,

De Punica geeft geen vruchten, dan moet je de grotere soort nemen. Maar of deze ook redelijk winterhard is weet ik niet.
Nog een andere exoot is de Cordyline australis. Imponerend is de grote bladkroon welke als de plant ouder wordt op een stam staat. Neem dan wel de groene vorm, want met de bruinrode heb ik slechte ervaringen in de winter. Bij matige of strenge vorst bind ik alleen de bladeren bij elkaar.
Als ik er aan denk zal ik er van het weekend een foto van maken en je toemailen.

Groeten Arjen
donderdag 20 september 2007 - 20:55
jippen

Jippen

Ik heb ook al eens een bruin rode Cordyline australis gehad maar heeft toen de winter niet overleeft.ook de bladeren bij elkaar gebonden maar helaas...
Maar meschien dat ik ooit nog eens de groene uitprobeer

De groter soort zal te groot zijn voor mijn tuin dus probeer de nano wel
donderdag 20 september 2007 - 21:00
jippen

Jippen

Plan al wat aangepast.
Rechts al aardig opgevuld
Nu links/midden nu nog iets zoeken.
Ik dacht op boven rechts in de hoek een trachycarpus wagnerianus en daarnaast dan een dixonia antartica.
Voor de rest meschien wel nog een Cordyline (groene variant)
en nog een yucca en agave
Het gras en de bamboe vliegen dan weg (neemt eigenlijk ook redelijk wat licht weg.)
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 21 september 2007 - 09:57
ines

Ines

Hoi mooi plannetje...even overlopen enkele bedenkingen: de plaats van de Trachy lijkt met te smal denk er aan dat deze zal uitgroeien tot heuse boom waar U dan de voorziene afmetingen zal moeten respecteren tegenover de buren of afsluiting namelijk 2 meter.
Als de in te vullen plaats een schaduwborder is kan U ook bladplanten als Hosta's aanwenden af te wisselen met een paar Zantedeschia soorten. Hier heb ik nog een Yucca of twee te veel (alleen afhalen...)en een paar agaven maar deze zijn kleine.
maandag 24 september 2007 - 09:08
maryline

Maryline

hoi prachtig die tuin echt een rust oase ik heb een vraagje ,heb zelf nu twe palmen in volle grond staan wat gebruik jij voor ze te beschermen in de winter . de ene zegt rieten de ander zeg vlies er rond en vanboven wat is nu het beste alvast bedank en nog veel plezier in je mooie tuin maryline
maandag 24 september 2007 - 09:42
jippen

Tekst aangepast

Jippen

De eerste jaren heb ik mijn trachycarpus beschermt aan de voet met een stuk isimo (piepschuim) en de speerpunten bond ik bij elkaar met een stukje papier plakband (maar dan opgekeerd)
Als ze snacht's serieus vries weer gaven legde ik een stuk jut over de palm (met stokken)
Overdag deed ik deze dan weg. De laatste 2 jaar heb ik niet meer beschermt (zachte winters)

Klopt trachycarpussen worden groot (dus meschien niet zo een goed idee deze in de hoek boven te plaatsen...
De border krijgt van smorgens vroeg zon. iets na de middag krijgt deze een beetje schaduw door het gras en de bamboe en daarna van de vijgenboom.
Welke yucca's en agaven heb je nog over ?


ps: aja klopt ik heb een paar hosta's ook staan. Alleen de mooe is dit jaar volledig weg gedrongen door de fatsia japonica.
maandag 24 september 2007 - 09:52
jippen

Jippen

Voor wie graag zelf zo een plannetje maakt of zijn tuin in 3d op de computer wil.
Er is een gratis tool beschikbaar. Genaamd
Sketchup.
Je kan dit vinden op
http://www.sketchup.com/
donderdag 11 oktober 2007 - 08:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).