Als je dit gaat aftoppen zullen er na een tijd meerdere scheutjes op deze plek tervoorschijn komen en verder groeien.
Dus hij gaat toch weer groot worden.
Wat je wel kan proberen is ervoor zorgen dat uw yucca zeeeer traag gaat groeien door hem altijd in dezelfde pot te laten staan en nooit te verplanten.
Dit vindt ik eigenlijk wel wat zielig voor de plant maar soms is dit de enigste keuze.
Ik heb ook (naast mijn winterharde yucca's) 3 grote en oude niet-winterharde yucca's die te groot zijn om terug in huis te pakken.
deze yucca's laat ik overwinteren in mijn 'overdekte' naast mijn huis.
gewoon geen water geven tijdens de winter en zorgen dat er geen nachtvorst aan komt en hij overleeft dit wel.
Ik heb ook deze 3 een keer in een van mijn stallen gezet en daar ook geen probleem.(dus als je een tuinhuis, garage, ... hebt kun je je yucca hier in stellen.)
Ik stel dit niet meer in mijn stal omdat mijn stal een halve meter hoger staat dan mijn terras en mijn yucca's zijn veeel te zwaar om nog zo te versleuren.
Sinds ze buiten staan tijdens de winter zien ze er wel een beetje minder gezond uit, (bladeren zijn geler dan vroeger) maar anders geen probleem.
Ik ga zelfs volgende zomer mijn 3 yucca's uitplanten in mijn grote stenen bloembak die ik gemetst heb en dan een afdakje bij maken voor tijdens de winter.
ik moet dit doen omdat te te groot worden voor hun pot (ongeveer kleine 1 m diameter)
Groeten,
Edwin.