menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phoenix dactylifera kweken

sbeetje

Sbeetje

hey

heeft er iemand ervaring met het kweken van phoenix dactylifera in volle grond? De palm kan dan wel tegen vrieskou, maar kan de plant ook tegen langdurige lage temperaturen van net boven het vriespunt? Of veroorzaakt dit veel bladverlies?

groeten

Sam
zaterdag 22 december 2007 - 19:55
jacquemin

Jacquemin

Enkele jaren geleden heb ik hier eens een test mee gedaan met een 20 tal zaden.
De zaden kiemden mooi in volle grond en tijdens de zomer groeien ze tot hun 3de blad maar
na de volgende winter bleven er slechts enkele plantjes over en gedurende de natte zomer
van dit jaar is de rest ook afgestorven.
Het probleem is niet zozeer de koude maar de vochtigheid die de plantjes laat wegrotten.
Mischien dat het beter lukt met een afdakje erboven.
Met washingtonia filiferia lukt het tot nu toe beter.( 3 van de 20 over)

Groeten, nico.
zondag 23 december 2007 - 07:08
sbeetje

Sbeetje

goeiemorgen nico

blijkbaar hebben dactylifera's inderdaad niet graag nattigheid. Misschien dat een folie rond de speer een uitweg zou bieden. Maja, als da een heel jaar door moet blijven zitten, is da ook nie echt een mooi zicht.
Het zijn hoe dan ook prachtige palmen, en als er iemand een oplossing weet, mag hij die altijd delen met mij...
Ik heb zelf ook washingtonia filifera van 3 meter staan, en die doet het tot nu toe ook heel goed. Volgens mij één van de mooiste palmen voor ons klimaat.
Ik heb onlangs gelezen dat howea's ook lage temperaturen (en lichte vorst) kunnen verdragen, maar of ze dit ook lange tijd aankunnen, is mij onduidelijk. Mss moet ik maar eens een experimentje doen. En als het zwaar vriest, warmtekabels gebruiken....

groeten

Sam
zondag 23 december 2007 - 11:30
greener

Greener

Kerstverlichting in de palm hangen gebeurd ook vaak door liefhebbers.

groet,

Greener
zondag 23 december 2007 - 16:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).