menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palmboom pleegt zelfmoord in Madagaskar

Ga naar meest recente reactie

palm

Palm

In Madagaskar is een nieuwe soort palmboom ontdekt. Het bijzondere aan de boom is, dat hij zichzelf vernietigt. De boom bloeit namelijk maar één keer, en gebruikt daarvoor zoveel energie dat hij sterft, meldt de BBC.

De palmboom wordt zo'n twintig meter lang, en is daarmee de grootste boom van het land. De bladeren worden zo'n vijf meter lang, en de boom wordt ongeveer honderd jaar oud.

"Het is spectaculair," legt een botanist van de Londense Kew Gardens uit. "Eerst is er bovenaan de boom enkel een hele lange scheut die op een asperge lijkt, en een paar weken later deint die uit. Op het einde van het proces heb je iets dat op een kerstboom lijkt."

De takken krijgen honderden kleine bloemetjes die uitgroeien tot fruit. De boom, die Tahina spectabilis ('gezegend') werd gedoopt, stopt echter zoveel energie in dat proces, dat hij daarna sterft.

De boom vertoont een treffende gelijkenis met een andere soort palmboom, die zesduizend kilometer verder in Azië voorkomt. Het is mogelijk dat de Tahina spectabilis is geëvolueerd van die andere soort, toen Madagaskar tachtig miljoen jaar geleden van India scheidde[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 18 januari 2008 - 19:17
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Erg interessant om weten Palmke,bedoel je dat hij 100 jaar wordt en dan doodbloedt? waarschijnlijk heeft hij ondertussen wel voor nageslacht gezorgd..................toch een triestige gedachte ''nog éénmaal in vol ornaat'''' en dan gedaan ...................life is cruel (snik ).............bedankt om dit artikel te delen met ons.
vrijdag 18 januari 2008 - 20:17
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja ik heb dit artikel ook geleden in de krant vanmorge
hij bloeit dus om de 100 jaar en daar raakt hij zo uitgeput van dat hij gewoon inzakt

greetz Damy
vrijdag 18 januari 2008 - 20:54
Matabish

Matabish

Doet de "Agave" dat ook niet?? Alleen wordt die niet zo oud, maar hij valt ook dood om, na de bloei.

Heb dat voor 't eerst gezien in Spanje en vond dat héél zielig!

Matabish.
vrijdag 18 januari 2008 - 21:49
palm

Palm

sterft bamboe ook niet na de bloei?
vrijdag 18 januari 2008 - 21:51
u857287

U857287

dag
ja, bamboe doet dit ook, mijn vader heeft al de struiken net uitgespit, fargesia nitida, spijtig van die dure aankoop !!
lieve
zondag 20 januari 2008 - 00:03
semperfi

Semperfi

Doen alle mensen ..... zorgen voor nageslacht (wat een woord !!!)
en dan doodgaan.
Grutjes,
Bob
zondag 20 januari 2008 - 18:34
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Misschien nog een interessant artikel voor jou Palmke.......

http://www.groen.net/artikel.asp?id=15511

vrijdag 25 januari 2008 - 21:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).