Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
halo ik ben kevin en ik heb een vraag over mn citrusplanten.
mijn citrusplanten krijgen elke winter een terugval
de bladeren laat hij vallen en soms ook de vruchten.ik weet wel dat ze een gebrek hebben aan voedsel
maar ik geef ze wel mest. ik heb speciaal citrus voeding van pokon soms geef ik zelfs pure voeding
(niet te veel natuurlijk) de fles heeft een automatische doseersysteem dus ik kan nooit de fles leeg gieten. in het voorjaar komen ze weer bij .aleen niet voledig .
dood zijn de planten niet maar ze zijn wel half tot een kwart in blad.
de overwintering is goed. ze staan heel het jaar op balkon tenzij het vriest . want dan zet ik ze op het trappenhuis/portiek. de grondsoort is potgrond of geaniumgrond.
wat ook heel raar is. is dat mn citrus sinenis auranturium wel vruchten geeft .
aleen ze worden geel en niet oranje . ook zijn ze wat kleiner
mn citroen heeft veel bloem knoppen maar ze komen nog niet uit of ze sterven af
mischien logis het is ook winter! ook deze heefd met bladval te maken.
mn citrus chinoto mirtyflora laat ook veel blad vallen
toen ik die plant had gekocht zat er een grote vrucht aan ongeveer een tenisbal voormaat
een jaar later gaf aleen maar kleine vruchten van ongeveer 2.5cm groot
de overige planten zoals de kumquat jopica fortunela en de calanmondin hebben de zelfde klachten
mn vraag is wat kan ik hier aan doen
met vriendelijke gr kevin de heer
Als een citrus zijn vruchten laat vallen of zijn de bladeren vergelen of vallen af, betekent dit een tekort aan ijzer. Maja, ik lees dat je speciale citrusmest gebruikt. Dus da kan het probleem niet zijn.
Wat ik al ben tegengekomen met mn citroenboom is dat de vruchten vallen door een te grote warmte. Blijkbaar is een te grote warmte ook nie gezond voor een citrus. Waarschijnlijk omdat de plant in een kuip staat. Kuipplanten zijn zowieso al zwakker dan hun soortgenoten in de vollegrond.
Wat je nooit mag doen is, zuivere vloeibare mest toedienen! Je kan het vergelijken met een vis uit de zee die je plots in een zoetwateraquarium gooit. Die vis zal proberen om zn lichaamszouten af te stoten om het water zilter te maken.
Dat gebeurt ook met citrusbomen, als je zuivere meststof geeft (vloeibaar toch), dan zullen de wortels proberen om het teveel aan meststof onschadelijk te maken door water af te scheiden. Tot als de ideale concentratie is bereikt. Ook al betekent dit de dood van plant. Om het met een chique woord te zeggen: dit is een vb van omgekeerde osmose.
Een te grote pot kan soms magere oogst vruchten geven, maar dit veroorzaakt zeker geen vruchtenval.
Teveel snoeien kan soms ook een oorzaak zijn.
Ofwel deugt de bodem gewoonweg niet (te alkalisch of zo)
ik ben geen kenner hoor,maar mijn citrus doet het toch al een paar jaar goed dus zal ik wel iéts goed doen zeker??
zoals ik het zie denk ik eerst en vooral dat ge teveel bemest???
in rust mogen ze geen voedsel meer en heel spaarzaam water gewoon zorgen dat de kluit niet kurkdroog word.
verder heb je wel een beetje bladval in de winter maar niet van die aard dat het eenderde tot de helft is hoor!
je schrijft ook dat ze buitenzitten en dat je ze bij vorst binnenhaalt,waar zet je ze dan?? ergens verwarmd?? ook dat is eigenlijk uit den boze,verder liefst gieten met regenwater,maar bij gebrek daaraan giet ik met kraanwater,soms met water dat gekookt en afgekoeld is.
in wat voor grond zitten ze?? bij aanschaf zitten ze vaak in harde grond dat weinig lucht doorlaat.
ik heb de mijne daarom na aankoop toen verpot in potgrond(gewone goedkope grond was dat)
van mij krijgen ze tijdens de groei vloeibare meststof,soms es wat ouwe verdunde kippemest(opletten sterk!!)
persoonlijk vind ik het eigenlijk niet eens een moeilijke plant.
ik ben ervan overtuigd dat er meer kenners hier je nog mee kunnen helpen,maar ik heb hier dus mijn gedacht effe neergepend.
steeds op en af,warm koud(binnen-buiten dus) is volgens mij dus samen met teveel voeding de boosdoener.maar das dus maar mijn gedacht....