Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
het gaat weer over mn citrusplanten.
de reden dat ik van af het voorjaar meer mest was wezen geven
is eigenlijk omdat ik had gelezen dat citrus veel voeding vraagt.
en ik had nooit mn citrus echt voldoende voeding gegeven1 of 3 in het voorjaar (jaar).
terwijl je ze om de week moet voeden. ik dag ik zal de schade in halen.
maar de plantenvoeding heeft een automatische doseer systeem en het geef hoog uit 3mm voeding
en dat had ik ongeveer vier keer puur gegeven.
de stanplaats: heel het jaar staan ze op balkon en als het vriest op de trapenhuis /portiek
het climaat is daar erg wiselen als de zon voor het raam schijnt kan het 18 graden worden
is het bewolk dan ongeveer 15
stel zou hat in de nacht 5 graden vriezen dan voelt het in de portiek ongeveer 8 graden aan
dus de omstandigheden zijn erg wiselend
snoeien doe ik eigenlijk nooit (aleen dood uit verwijderen)
ik vind het juist leuk om ze als boom zien op te groeien
oja nog een vraag beurtjaren geld dat ook voor een citrus ?
Bij het bemesten van citrus is het belangrijk dat dat regelmatig gebeurt. Zuivere mest geeft natuurlijk verbranding van de wortels op de plaats waar het terecht komt.
Als de planten verschillende keren worden verplaatst van buiten naar het portiek en weer naar buiten, zorgt dat telkens, hoe raar het ook klinkt, voor stress. Een gevolg van stress kan zijn bladval. En staan ze in het portiek ook op de tocht? Dan volgt er zeker bladval.
Bovendien is de vraag hoe nat de potgrond is als ze naar binnen gaan. Te nat zorgt voor wortelrot en dus ook weer bladval.
Ook vraag ik me af in welke potgrond de planten staan: zware klei of juist luchtige potgrond. In klei blijft de kluit veel te lang nat.
Gieten van citrusplanten: afwisselend vrij droge potgrond en nat. Dus zeker niet steeds nat. In de overwinteringsperiode beduidend minder water.
Als een plant veel bloeit, zonder dat er veel blad aan de plant zit, kan dat een teken zijn van de wil om te overleven. Als die bloesem er dan ook nog afvalt zijn of de wortels niet goed, of de plant staat op de tocht.
Snoei is ook nodig om er voor te zorgen dat de takken niet veel te lang worden en er straks nog maar vruchten aan het uiteinde van de takken hangen en dan ook nog eens snel naar beneden afhangen door het gewicht. Uiteindelijk hou je dan geen mooie boom over.
Als een plant overmatig veel draagt kan het wel eens zijn, dat het jaar daarna het aantal vruchten een stuk minder is. Het moet wel een beetje in verhouding blijven, ook al zorgt citrus vaak zelf voor een natuurlijke rui.
Hopelijk dat je hier wat uit kunt halen om wel optimaal van de citrusbomen te genieten.
hallo
ik zie al aan dien hele uitleg : dit is weer niks voor mij, ik haal mij dit jaar die poncirus trifoliata, veel eenvoudiger, die kan tenminste buiten blijven staan.
toch spijtig he, als je zoals ik ook geen serre of varanda hebt.
nog succes ermee
groetjes
Poncirus trifoliata kan inderdaad veel meer hebben. In de volle grond kan hij -25 graden verdragen.
Eentje die wel in de kamer kan overwinteren is het kamersinaasappeltje, ofwel calamondin en ook citrus madurensis genoemd.
Voor de andere citrusplanten heb je een ruimte nodig die in de winter koel te houden is en waar toch voldoende licht binnen kan komen b.v een serre, veranda of een slaapkamer.