menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar

Ga naar meest recente reactie

jippen

Jippen

Ik heb aan mijn terras een perola gemaakt.(zuid gericht)
Hier zou ik nu graag een druivelaar aan laten groeien.
Wie heeft er ervaring met druiven in de volle grond buiten ?
Welke soorten raden jullie aan ?
Waar moet ik op letten bij de aankoop ?
Alvast bedankt
dinsdag 4 maart 2008 - 11:19
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Jippen,

Hier op deze site vond ik een goed artikel over de druivelaar: http://www.tuinadvies.nl/fruit_blauwe_druiven.htm

Waar je bij aankoop op moet letten weet ik zelf niet, want ik heb alleen een gestekte druivelaar
in mijn tuin. In ieder geval op de gebruikelijke zaken: zijn er al knoppen te zien, zit er geen spint
of ongedierte op de plant, ziet de potgrond er gezond uit, zitten er geen beschadigingen op de stam,
etc.

Onlangs was er nog een topic over druivelaars, misschien dat je daar ook nog wat informatie
op kan doen: http://www.forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=14585
Hier zie je o.a. wat ik met mijn druivelaar heb gedaan; je kan er letterlijk alle kanten mee op.
Ook op een pergola lijkt het me bijzonder mooi; het oogt al snel heel mediterraans!

Groeten van Laura.
dinsdag 4 maart 2008 - 11:34
jippen

Jippen

Hallo Laura,

bedankt voor de info
De eerste link had ik al gevonden maar de 2 de had ik over gezien.

Dit weekend eens op zoek gaan naar een plantje.
dinsdag 4 maart 2008 - 14:07
ines

Ines

Als U ze wil, heb er nog een 2 of 3 tal over, laat maar weten met een mailtje (zijn wel witte druiven...)
donderdag 6 maart 2008 - 23:52
koen

Koen

Hoe zit het met de druivelaars die men regelmatig aanbiedt in pot (precies op stam zeg maar) , zijn dit gewone druivelaars of is dit een andere soort?


groeten, Koen
vrijdag 7 maart 2008 - 07:20
jippen

Jippen

Als U ze wil, heb er nog een 2 of 3 tal over, laat maar weten met een mailtje (zijn wel witte druiven...)


bedankt inis voor het aanbod.Maar ik ga voor de rode variant (boskoop)
Deze zou in de herfst mooie kleuren geven.

ps: de trachicarpus zaailing zijn goed aangeslagen, maar de yucca's doen het wat minder....
vrijdag 7 maart 2008 - 10:38
ines

Ines

Hoi Jippen, wat ziet U bij de Yucca's misschien? Schrijf eens op....kan ik eens vergelijken...
vrijdag 7 maart 2008 - 11:50
jippen

Jippen

wel de bladeren zijn zeer slap geworden, bladeren zijn wel nog groen...
vrijdag 7 maart 2008 - 15:57
ines

Ines

Hm ik denk dat er niet zoveel aan de hand is, tijdens de winter is het normaal dat alle bladeren ongeveer in het midden van de lengte naar beneden gaan hangen, er moet wel een spits van drie of vier bladeren naar omhoog blijven staan bij eerder jongere planten, van de oudere zijn het er meer. Met het mooie weer worden ze weer steviger (eens ze naar beneden hangen blijft dit zo) en hoe ouder hoe minder ze te lijden hebben, ze moeten nog harden want de plaats waar ze stonden was heel beschermend, nu staan ze waarschijnlijk op een open plaats in de zon zoals eigenlijk moet. ( zeker nooit water geven in volle grond)
vrijdag 7 maart 2008 - 19:27
eweemaes

Eweemaes

Ik zou een pergola willen bouwen over m'n oprit en er druivelaars op laten groeien, zodat die hete oprit schaduwrijk wordt. Maar nu mag dit niet van de stedenbouwkundige dienst, omdat een constructie niet mag naast het huis tenzij hij 6m breed is wat niet het geval is.
Ik dacht nu aan een pergola, vertrekkende van enkele palen aan de zijkant en dan met kabels gespannen vanaf het huis naar die palen. Iemand ervaring hiermee? 4m is wel breed om enkel met een kabel te overspannen, niet?
vrijdag 23 oktober 2015 - 13:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).