menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dwergbanaan verrot na de winter

Ga naar meest recente reactie

mlb

Mlb

Hallo,

Vorig jaar hebben we een dwergbanaan in de tuin gepland.
Van de winter hebben we deze ingepakt met vliesdoek en daaromheen een rieten mat.
Half april hebben we dit eraf gehaald.
Maar nu is er weinig meer van over, er zit nog een klein stompje,
is erg nat en stinkt verschrikkelijk.
Kan het zijn dat hij verrot is, kunnen we nog wat doen of is het afwachten of het nog wat wordt?
Hoe hadden we het anders moeten aanpakken voor het overwinteren?
Het is voor ons niet te doen om hem uit de grond te halen.

Bedankt voor de reacties,

Groeten Fam. Berends
zaterdag 3 mei 2008 - 19:28
Fransh

Fransh

eerst en vooral ,ik weet niet welke dwergbanaan u geplant had ,maar buiten musella is er er geen enkele winterhard en zelfs musella is maar matig winterhard en een zeer moeilijke om in de tuin te overwinteren.het beste is gewoon uitdoen en op een frisse droge vorstvrije ruimte te plaatsen .mag gerust heel de winter zonder water en hoeft zelfs niet geplant te worden in een pot.plant een banaan in het voorjaar terug in de pot ,zet warmweg en geef spaarzaam water ,nieuwe wortels zullen gevormd worden en het blad komt dan te voorschijn.
gr Frans
zaterdag 3 mei 2008 - 21:29
mlb

Mlb

Hallo Frans,

We hebben een Musella Lasiocarpa (tibetaanse dwergbanaan) geplant.
Volgens de leverancier hoefden we hem alleen in te pakken.
Maar zal hij nu nog wat gaan doen of zou hij verrrot zijn?

Groeten Fam. Berends
zondag 4 mei 2008 - 11:20
Fransh

Fransh

de kans is zeer klein dat die nog iets gaat doen.
een musella buiten overwinteren is bijna onbegonnen werk en dit lukt enkel redlijk als men in de winter zeer droge grond heeft.ook dan nog is het beter binnen te overwinteren al dan niet geplant.
probeer volgende keer een musa basjoo te planten ,die kan je zelfs zonder bescherming overhouden ,wel zullen alle stammen van het jaar voordien afvriezen.in de lente schiet die vanuit het rizoom in de grond terug uit.met een bescherming zijn ook de stammen over te houden.
gr Frans
zondag 4 mei 2008 - 22:11
jippen

Jippen

Is inderdaad een moeilijke.
Omdat deze niet al te groot word haal ik deze elke winter binnen en overwintert op een koele plaats.
De bladeren verdorren wel maar nu komt het eerste blad terug tevoorschijn.
Volgens mij is de musa basjo de gemakkelijkste , ik kan reeds 4 jaar op een rij de stammen overwinteren met vliesdoek rond de stammen en daarna een rieten mat met een dakje boven om de boel droog te houden.
maandag 5 mei 2008 - 11:01
u857287

U857287

dag
onze musa basjoo was na de eerste winter zo rot als iets, sinds vorige week is hij toch met al zijn scheuten opnieuw uitgesprongen,

de stam was ook heel rot, ondanks de goede bescherming met stro en vliesdoek, ik heb hem tot onder toe afgeknipt, maar nu is hij opnieuw aan de gang

groetjes

lieve
maandag 5 mei 2008 - 21:32
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).