Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ruim een week geleden heb ik wat onderste takjes van mijn Brugmansia gesnoeid, om de plant de
hoogte in te laten groeien, hetgeen heel goed blijkt te werken.
De afgeknipte takjes heb ik in water gezet, om te kijken of ze worteltjes zouden vormen. Eén van
de drie takjes maakt een echt worteltje, bij de andere ziet het er een beetje vreemd uit. Is dit normaal,
en komen er alsnog wortels aan? Uiteraard is een week nog niet lang, en ik heb zeker geduld, maar
ik ben benieuwd of dit bij het proces van wortel vormen hoort.
het is beter om niet zoveel blad aan de stekken te laten zitten. ik knip bijna alle bladeren er af en de overgeblevene knip ik ook nog eens voor de helft weg.
Bedankt voor je reactie! Ik zal meteen aan het knippen slaan, en de stekken van een geheel nieuwe
coupe voorzien. Bij één blad had ik dat al gedaan, maar ik zal de grootste bladeren eraf halen -zoals
te zien is op de eerste foto hebben de slakken me al een handje / tandje willen helpen toen de stekken
nog aan de plant zaten- en de resterende blaadjes kortwieken.
Die witte uitstulpinkjes aan de stelen zijn wel normaal? En is in water stekken de beste optie, of zet
ik de volgende stekken beter in een mengsel van zand en aarde, met stekpoeder?
of het slakken zijn die jou een handje/tandje helpen geloof ik niet zo. er zijn nl. nooit slijmsporen te zien op de vraatsporen bij de brugmansia. wat het wel zijn, die zo enorm kunnen huishouden in de brugmansia's weet ik niet. de witte uitstulpinkjes aan de stelen is normaal als de stekken in water staan. stekpoeder is volgens mij voor brugmansia niet nodig, het groeit altijd. misschien is het interessant voor je om een kijkje te komen nemen in Bingerden, 4 km van doesburg, je woont daar niet zo ver vandaan. daar zijn nu de internationale kwekerijdagen 20, 21 en 22 juni. ik ben daar aanwezig in de stand van groei & bloei.
Laura, stekgrond of stekpoeder is zeker niet nodig. Ik zet altijd stekken zonder ook maar één blad in het water en eens ze wortels hebben in gewone potgrond.
Die witte verdikkingen zijn inderdaad het begin van wortels.
Veel sukses
stekjes zien er uitstekend uit en die witte puntjes zijn de toekomstige worteltjs. Je kan je stekken nu best in potgrond zetten en deze goed vochtig maken, een potje van 7x7 is al ideaal. Laat je stek niet te lang in water want waterwortels sterven terug af als deze in de grond worden geplant.
Ongeveer een week na het stellen van mijn vraag zaten er al zoveel wortels aan al de stekken, dat
ik ze in potjes met potgrond gezet heb, en op een tafeltje in de tuin neergezet heb. Zoals Henk (en
daarna ook Christie) aangaf, heb ik de blaadjes eraf gehaald, alleen een paar kleine blaadjes bovenaan
heb ik laten zitten. De stekken zien er prima uit en lijken goed aangeslagen te zijn. Aan de 'moeder-
plant zitten nog een paar uitlopers die er eigenlijk af moeten, dus maak ik daar ook stekjes van.
Dit is echt een heel makkelijke plant! Ik heb de plant nog niet zolang, en hij heeft zich ook nog niet
(Y-vormig) vertakt, dus weet ik nog niet of de bloemen ook de wit-zalmroze kleur zullen hebben als
afgebeeld -als je zoiets in een opwelling bij Lidl koopt, is het altijd maar afwachten. Maar elke kleur
is goed! Henk, Christa en Danny2: bedankt voor jullie informatie!
Hey Laura,
Ik wil nog even reageren op die gaatjes in de bladeren van je brugmansia. Ik heb dat momenteel ook en ben eens op zoek gegaan naar de mogelijke 'dader'. Bij mij bleken het kleine groene vliegjes te zijn. Ik haal ze er regelmatig af, maar ze komen steeds terug. Weet er soms iemand hoe je die het best weg krijgt?
Groetjes,
Elke2