menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalebassen oogsten

Ga naar meest recente reactie

Tomby

Tomby

Hey,

ik vroeg me af of ik met dit koude weer de gourds al zou moeten oogsten of niet, ze zijn nog altijd heel zwaar maar ik vrees voor rotting door deze koude en natte nachten van tegenwoordig. Bij een warme en droge herfst kan dit aan de plant blijven hangen, maar dit jaar vrees ik voor het ergste.

[afbeelding verwijderd niet-https]

grtz Tom
maandag 15 september 2008 - 13:18
cetinel

Cetinel

ik zal mijn man en zoon es langssturen
maandag 15 september 2008 - 14:50
Tomby

Tomby

en wat bedoel je daarmee?
maandag 15 september 2008 - 15:11
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

er staat een topic van mij met de naam fleskalebasop dit forum ,als je die doorleest snap je gelijk wat ik bedoel


http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=26&tid=19886&hl=fleskalebas
maandag 15 september 2008 - 16:11
Tomby

Tomby

azo ja dat is balen, dat slakken probleem ken ik maar al te goed... ik had in mijn tuin 8 planten van de Lag. Kikinda Competition Strain gezet maar waren allemaal op 1 na opgegeten door slakken, de laatste was er doorgekomen maar vanaf die vruchten begon te maken was er weer een slakkenaanval en hadden ste de steel vanonder zo hard aangetast dat de plant opdroogde...volgend jaar ga ik met de bosmaaier ALLES wegmaaien en een kilo slakken korrels strooien (eco natuurlijk) ik HAAT die beesten als ik ze zie stamp ik ze plat! Deze foto zijn 2 planten die ik aan een vriend heb gegeven en bij hem waren er blijkbaar al heel wat minder slakken.. gelukkig krijg ik de helft van de oogst en er hangen er in totaal 4 aan. En ja die dingen wegen meer dan 10Kg, dus mij zie je die niet in een kind zijn handen stoppen trouwens dat van die rotte vruchten.. aan zo'n plant hangen pakt 30 tot 50 vruchten waar er maar 2 tot max 3 echt groot van worden hoor, is kwestie van observatie en de beste, stevige groeiers laten hangen en de anderen wegknippen.

volgend jaar meer geluk zou ik zeggen, het was echt een rotjaar in elk opzicht in de groententuin, enkel de courgetten hadden vele vruchten waardoor die paar dat opgegeten werden door slakken niets uitmaakten. Ook mijn purple haze wortelen zijn weggegeten alsof het pralines waren!

groeten Tom
maandag 15 september 2008 - 17:33
kris79

Kris79

hallo Tom

mooie kalabassen heb je
zou ik me mogen kandidaat stellen om enkele zaadjes te ruilen?
kan eventueel ruilen tegen zaden van vijgenblad pompoen,of witte of gele patisson?
indien dit mogelijk is laat je me maar iets weten via mail om adresgegevens te wisselen?

[email protected]

alvast bedankt

mvg
kris
maandag 15 september 2008 - 21:50
Tomby

Tomby

Daar zullen zeker meer dan genoeg zaden in zitten om uit te delen. Ik bewerk die wel pas als ze verhout zijn voor misvormingen en rotting te voorkomen dus je zal een heel eind geduld moeten hebben

Wel vraag ik me nog af hoe lang we moeten wachten voor we ze van de plant kunnen afnemen. In een serre kan je ze laten hangen tot ze opgedroogd zijn maar buiten niet (tenzei je in Afrika woont lol).

Grtz Tom
maandag 15 september 2008 - 22:43
kris79

Kris79

hallo Tom

alvast erg bedankt,en geduld is geen probleem hoor,wil graag nog enkele maanden wachten,als de zaadjes tegen maart -april kunnen vertsuurd worden is het nog tijd genoeg om ze te zaaien he.
wanneer af doen is idd lastige vraag,aan je plant te zien ,is die wel reeds zo goed als afgestorven,dus vermoed dat de vruchten ook wel volkmoen zijn,maar zoalng het niet echt gaat vriezen hangen ze natuurlijk nog goed buiten,al zeggen ze nu reeds al van mogelijk nachtvorst aan de grond,eventueel de vruchten toch wat beschermen,de volgende nachten,en nog laten genieten van het zonnig weer door de dag.
zal je mijn adres al doorgeven,dan kan je dit al noteren ,en hopelijk wil je me dan wanneer je de zaden gaat verwijderen me der enkele wilt opsturen,je laat maar weten tegen wat je ze wilt ruilen dan

vanwesemael kris
zandstraat 13
3980 tessenderlo
België

alvast bedankt
veel succes met je mooie vruchten

mvg
kris
maandag 15 september 2008 - 22:52
Tomby

Tomby

De plant leeft nog hoor, is gewoon toevallig dat aan de onderkant van de plant de bladeren door meeldauw aangetast waren en die hebben we in de week verwijderd voor de vruchten geen risico op aantasting te geven. De bovenkant van de plant is nog in volle glorie, hij maakt zelfs nog altijd nieuwe vruchten en bloemen aan. Normaal duurt het drogen van zo een vrucht maar een paar maanden dus als je in Januari nog niets van mij gehoort hebt moet je me nog eens een pm sturen, ik verlies nogal eens een mail of notitie in de massa indien er een wachttijd op staat

Grtz
maandag 15 september 2008 - 23:06
Fons

Fons

Als het om de zaden te doen is zo lang mogelijk laten hangen, alles hangt af van wanneer de vrucht is ontstaan,als dat een beetje laat op het sezoen is zullen de zaden niet meer rijpen, wie geintresseert is in zaden van dat soort kalabassen in alle grootes en vormen kan deze aankopen tijdens de pompoenendag in Kasterlee, deze pompoendag en wedstrijd om de zwaarste pompoen heeft plaats de laatste zondag van Oktober.
Bij Kasterlee, pompoenendag, kan men alle gegevens terugvinden.
maandag 15 september 2008 - 23:26
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).