menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenstruik snoeien

Ga naar meest recente reactie

Giardino

Giardino

Beste tuinvrienden,

Kan iemand mij eens vertellen wanneer en hoe een vijgestruik mag gesnoeid worden.
Ook had ik graag eens geweten na hoeveel jaren een vijgestruik gaat vruchten dragen.
een vijftal jaren terug kreeg ik van mijn vrouw een vijgestruikje in een pot van AVEVE.
Nadat deze een tweetal jaren inde pot has gestaan heb ik deze dan uitgeplant in mijn hof op een zonnige plaats, waar hij nog altijd staat doch het vertikt om vruchten te gaan dragen.
Wie help mij verder ????
dinsdag 14 oktober 2008 - 20:11
Frakke
woensdag 15 oktober 2008 - 08:28
Lino

Tekst aangepast

Lino

Snoeien van een vijgeboom/struik gebeurt in januari, als het niet vriest.
je kan dan te lange takken terugsnoeien en oude takken wegsnoeien.

waarom hij geen vruchten geeft, kan ik je niet vertellen
lino
woensdag 15 oktober 2008 - 08:30
printemps

Printemps

hallo

stonden er vuchten aan als je hem gekregen hebt??
ik heb de indruk dat het een beetje is als blauwe regen
als er bij aankoop niet aanhangt kan je wel eens lang wachten

aleee dat is mijn gedacht hé
het kan zijn dat ikmis ben hoor
maar dat heb ik al gemerkt met een bronw turkey,daar stond niets aan,en nu nog niets,5jaar later
en de carica zou slechter moet zijn voor dit klimaat,daar stonden eraan bij aankoop,en bij deze steeds vijgen.
dus ik weet het niet ze

mvg
an
woensdag 15 oktober 2008 - 18:00
Fons

Fons

Snoeien kan je na bladval, dan heb je meer overzicht over de manier van snoeien.
laat eerst uw vijgeplant uitgroeien tot een stamvorm, indien voldoende hoog toppen, daarna gesteltakken laten uitgroeien, op die gesteltakken groeien dan de vruchtdragende takken waarvan je telkenjare de helft kunt terugsnoeien, de andere helft zal vruchtendragen die dan in het najaar kunnen weggesnoeit worden.
Het is mogelijk een vijgeplant als struik te laten uitgroeien, hierbij kan je drie à vier stammen van uit de grond laten uitgroeien, daarna zorgen voor gesteltakken en later vruchdragende takken, bij deze manier van telen krijg je enorm veel takken uitgroei dat het later een kluwen van takken word en de noodzakelijke zon en licht kan nog moeilijk in de plant dringen.
Indien ge een goed vijgenras hebt levert die vanaf het tweede jaar vijgen, tracht te achterhalen welk ras je in uw bezit hebt, indien uw plant onbeschermt goed de winter doorkomt hebt ge waarschijnlijk een plant geschikt voor onze streken.
woensdag 15 oktober 2008 - 21:51
Paquita

Paquita

Ik heb een vijgenras dat bij amper 30 cm hoogte al vruchten geeft , volledig winterhard is en de
vruchten zijn rijp eind augustus . Spijtig genoeg verkoopt men hier te veel soorten waarvan de
vruchten niet rijpen of die pas na jaren vruchten geven . Mijn struik is nu na 5 jaar ongeveer 2m op 2m
en geeft een 200-tal rijpe vruchten ; soms bij een mooie zomer en mooi naseizoen zelfs een tweede
keer eind september , maar veel minder vruchten dan .

vrijdag 17 oktober 2008 - 11:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).