menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboom van pitten

Ga naar meest recente reactie

verbena46

Verbena46

Een kennisje(it) vertelde me dat ze wat jaartjes terug een citroenboompje heeft geteeld met pitten.
De plant stond in een pot,wel mooi groen maar nooit vruchten.
Ze heeft toen de plant in de volle grond gezet en is daarna begonnen te bloeien en
ze plukt er nu mooie(!!) citroenen van.
Ben, jij bent een citrus-kenner. Is dit niet een uitzondering???
l
grtVerbena
vrijdag 30 januari 2009 - 21:49
ben45

Ben45

Dag Verbena,

In de echte kweeklanden zie je dat planten, opgekweekt uit zaad, bij optimale omstandigheden na zo'n 6 jaar bloeien. In Nederland zijn dat uitzonderingen. Meestal is dat pas na zo'n 12 - 15 jaar en soms nog veel later. Als het in Italië is zou dat dus best kunnen. In de volle grond is dat daar natuurlijk nog beter. Hij kan dan beter met zijn wortels uit de weg en gemakkelijker voedingsstoffen opnemen.
Omdat zaailingen niet altijd soortecht terugkomen en niet alle soorten goede wortels hebben, wordt er meestal geënt of gestekt afhankelijk van de soort. Bij gezaaide citrusplanten zie je ook veel meer en grotere doorns.
Citroen wordt meestal vermeerderd door stekken. Ze kunnen dan al na zo'n 2 jaar dragen. En je hebt dan ook precies dezelfde citroen met dezelfde eigenschappen.

Groetjes, Ben.
vrijdag 30 januari 2009 - 22:26
verbena46

Verbena46

Ben, bedankt voor je antwoord
6 jaar, ik zal het ook eens proberen
en ga ook een citrus boek kopen!

grt Verbena
zondag 1 februari 2009 - 18:34
Giardino

Giardino

Hallo Verbena,

Zelf heb ik zo'n 12-tal citrussen staan die ik zelf gekweekt heb vanuit pitten.
Zo' 8- tal citrussen zijn nu 8 jaar oud en na 5 jaar had ik al een eerste bloem, maar het duurde nog 2 jaar vooraleer ik de eerste vruchtjes zag.
Ik heb 4 boompjes in pot staan en de andere 4 zet ik telken jare vanuit mijn serre ( in volle grond) naar buiten in de volle grond.
De rest staat nog in potjes daar deze maar 3 jaar oud zijn.
Ik hoop echt dat ik dit jaar een volle vrucht kan kweken.
Mijn enig vruchtje dat ik dit jaar had was een citroentje, maar is helaas gesneuveld tijdens een te koude nacht in de serre.
vrijdag 6 februari 2009 - 17:46
verbena46

Verbena46

hallo Giardino
Wat geweldig mooi dat je zo citr.planten hebt gekweekt.
Zet je nadat je ze in de zomer in de volle grond hebt gezet, later weer in potten om ze binnen te zetten?
Ja hè het klimaat in ned/be werkt niet zo goed mee voor de citr.boomljes, jammer
Maar ook in noord It. hebben ze dezelfde problemen.
Lijkt het je niet wat om ze via een tak te vermenigvuldigen?(zie mijn topic)
Gaat veel sneller!!!
Is die mooie kas van jou die ik op de foto zie?

grtVerbena


vrijdag 6 februari 2009 - 18:07
Giardino

Giardino

Hallo Verbena,

Vier planten staan jaar in, jaar uit continu in pot en vier andere staan vanaf juni in volle grond buiten en vanaf eind september in volle grond in de serre.
Wat vermenigvuldigen via een tak betreft daar heb ik geen ervaring mee maar hoop dit te kunnen doen met een van mijn drie jarige planten dit jaar.
Wat die kas betreft deze is inderdaad de mijne (zelfbouw).
Deze kas heb ik zelf ontworpen en gebouwd in 2004 en kost na voltooïng met vloer in het eerste gedeelte + regenput en elektrische installatie alsook waterpomp zo'n kleine 5860 euro.
De kas meet in de breedte 3,60m en is 9,80m lang en de nokhoogte is 3,10m hoog
Indien je enkele foto's wil van de kas en de plantjes die ik er al in opgekweekt heb moet je maar eens je mailen.

groeten Giardino

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 7 februari 2009 - 12:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).