menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bevroren palmbladeren

Ga naar meest recente reactie

xride1

Xride1

Hoi,
mijn palmbomen hebben dankzij de langaanhoudende vrieskou lelijke bruine bladeren; de groeispeer is nog intact maar mooi zijn de bomen niet meer. Waarschijnlijk zal het herstel enige jaren duren eer er weer een mooi groene bladkroon ontstaat. Wat doen jullie in zo'n geval met de bruine bladeren?
dinsdag 17 februari 2009 - 17:02
deburen

Deburen

Goeie vraag, ik zit met het zelfde probleem. Ik snijd ze nog niet af want dan staat er ook maar een spichtige stam. Hopelijk met een goede gift meststoffen zien ze er deze zomer terug mooi uit. Ik vraag me af of ik ze nog moet beschermen als er nog een zware vorstperiode mocht volgen. Greetz
dinsdag 17 februari 2009 - 19:13
LauraK

LauraK

Hier precies hetzelfde probleem, na die vrieskou. Ik laat de bladeren er voorlopig
nog maar even aanzitten, want het vormt m.i. toch nog wel enige bescherming.
Knippen kan altijd nog. *En op fluistertoon*: gisteren vond ik in een winkel twee
vrij grote Phoenix canariensis voor maar € 5 (tesamen!) Natuurlijk kon ik ze niet
laten staan, en zat ik ineens iets minder met de bevroren bladeren van mijn andere
palm (ook een P. canariensis)...

Groeten van Laura.
dinsdag 17 februari 2009 - 20:12
leeuwtje

Leeuwtje

Nog even wachten met het eraf halen hoor. Je krijgt een wond en dan ook meer kans op schimmelziekte. Wachten dus tot het wat mooier weer is.
dinsdag 17 februari 2009 - 21:51
kristof_P

Kristof_P

als het een Trachycarpus fortunei/wagnerianus is heb je met wat geluk terug een redelijk kroon tegen het einde van de herfst ...die dingen groeien snel nieuwe bladeren (als de speer (en/of de wortels) niet is beschadigd)

gr
Kristof
woensdag 18 februari 2009 - 00:11
xride1

Xride1

Inderdaad, de trachycarpus zal wel meevallen als het een goede zomer wil worden,
maar wat zal het met de chamaerops, butia capitata en canarische dadelpalm gaan geven? Een chamaerops zonder bladkroon zal er niet mooi uitzien.

Daniëlle
donderdag 19 februari 2009 - 13:51
kristof_P

Kristof_P

een Chamaerops kan terugvriezen tot de grond en weer uitlopan uit de wortels! je zou verbaast zijn hoe hard een Chamaerops wel niet is en eigenlijk groeien ze ook best snel, daarom niet in de hoogte(stam) maar ze maken veel bladeren aan in een seizoen.
Butia's herstellen een stuk trager maar een goed gesettelde canaransis kan ook vlug herstellen (niet vergelijken met Chamaerops of Trachycarpus)...

gr
Kristof
vrijdag 20 februari 2009 - 00:15
detuinman60

Detuinman60

Hallo ook ik heb bruine bladeren aan m`n trachycarpus. haal ze er niet vanaf en wacht tot een heel stuk in het voorjaar. laat de plant zich eerst wat herstellen van de strenge winter. als je het nu gaat doen kan de sapstroom op gang komen en de beschadigde stukken bvriezen en gaan rotten. dus ef wachten en doorbijten. groet detuinman
vrijdag 20 februari 2009 - 11:29
maryline

Maryline

hallo de mijne zijn niet bruin maar hebben gaatjes :ik ga meestal naar de site van http://users.telenet.be/sf15419/palmen.html om dat te vinden druk ik op google palmen en dan kies ik uit de rij verzorging van palmen er staat daar duidelijke informatie op , zoheb ik mijn palm in deze strenge winter van 1m5 kunnen behouden om dat hij er nog maar staat van september door er een kerstverlichtingsslang rond te doen en ze gans de winter laten branden en enkel rond de voet op de verlichtingsslang jute te doen ik heb ze niet helemaal in gepakt omdat hij dat afraad en ze staan nog alle twee mooi mijn palmen , ik zou zeker er nog niet aankomen grtj
maandag 2 maart 2009 - 11:05
kristof_P

Kristof_P

bladeren die compleet bruin(dood) zijn mag je gerust al wegnsnoeien. die hebben geen enkel nut meer voor de palm. voor de palm is het al alsof hij kaal is...bladeren met ook maar nog iets van groen wel laten hangen tenzij de petiole (bladsteel) kapotgevroren is...

gr
Kristof
maandag 2 maart 2009 - 18:30
wagi

Wagi

Hallo,

De dood van iedere palm is schimmels in het groeipunt na aanhoudende vrieskou,
een middel om deze schimmels te voorkomen is Bordeause Pap te gebruiken
deze bevat koper die schimmels tegengaat.
Je kan ze vinden in ieder tuincentrum zelfs bij Brico " niet te verkrijgen in Nederland"

Ik heb er heel goede ervaring mee

Indien de groeispeer van de palm kan uitgetrokken worden is het kwaad meestal al geschied en is de Palm spijtig genoeg voor een groot % verloren
en doch daar raad ik aan geduld te hebben en de Bordzeause Pap te gebruiken

Niet gebruiken zoals beschreven op de verpakking "met water op te lossen" dit is voor fruitbomen, gewoon droog in het hart van het groeipunt gieten zodat dit goed blauw ziet van het poeder.

Groetjes Paul,
http://community.webshots.com/user/wygrts

dinsdag 3 maart 2009 - 16:49
kristof_P

Kristof_P

hoi Paul,

wat die speerrot en 'verloren' betreft dat hangt van soort tot soort af. ik moet mijn eerste Trachycarpus, Chamaerops of Brahea die dood is na speerrot nog tegenkomen. die lopen telkens terug uit na speerrot en ook zonder behandeling!
vooral Chamaerops lijkt een erg goed recuperatie vermogen te hebben. vorig jaar bij een kleine C. humilis 'var vulcano' alle speren en een hoop bladeren kunnen uittrekken met als resultaat een groot gapend gat tot de bodem van de stam...enkele maanden later liep hij vrolijk terug uit alsof er nooit iets was gebeurd. Washingtonia's, Sabals, Livistona's, Jubaea's, Butia's lijken wel iets gevaarlijker na speerrot te hebben maar ook bij deze soorten heb ik er wel nog gehad die zonder behandeling gewoon weer uitliepen als het lente werd ...

ik heb het hier wel over speerrot die vooral veroorzaakt werd door vocht. wat die palmen die nu speerrot hebben en die temperaturen hebben gehad lager dan -15°C gaan doen heb ik geen idee maar ik denk dat er wel enkele slachtoffers zullen zijn onder die Trachycarpussen....laat staan de Butia's, enz...

gr
Kristof
dinsdag 3 maart 2009 - 18:07
wagi

Wagi

Hallo Kristof,

Deze winter was wel dodelijk voor vele tropentuinen, wij kunnen allen delen in de schade.

Mijn bedoeling van de vorige mail is om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen dat er wel degelijk een hulpmiddel bestaat dat zelfs niet schadelijk is voor de plant indien er zelfs geen speerrot is

vele exoten liefhebbers gebruiken het zelfs voor de winter om speerrot te voorkomen ik gebruik het al sinds jaren en heb er bij zowel bij mij als bij vrienden vele palmen mee gered



In 1997 heb ik ook de kruin van mijn Trachy volledig verloren op -16° gevoels temp De plant was nochtans al 8 jaar in de tuin en was al redelijk uitgegroeid
deze winter is zijn kruin terug verbrand ondanks hij hier als kleine palm
in 1989 geplant is en nu 3.4m stam heeft

Deze winter was wel gevaarlijker gezien de aanhoudende koude en vocht
de planten konden zich niet herstellen

Om de winterhardheid te bevorderen raad ik in het najaar kalimest aan te gebruiken

In ons land is het aantal zon-uren te minimaal om genoeg suikers aan te maken
daarom is kali mest een steun die menige suikers aan de planten toevoegd

groetjes Paul





dinsdag 3 maart 2009 - 19:28
leeuwtje

Leeuwtje

Ik meen gehoord te hebben dat de bordeauxe pap ook in België uit de handel genomen gaat worden.
dinsdag 3 maart 2009 - 20:56
printemps

Printemps

wet het niet of dat erbij gaat zijn
maar er zullen weer veel dingen verdwijnen
onder het mom van te sterk,te giftig en niet goed voor milieu enz
vorig jaar is er ook een hoop verdwenen en waar gaat het stoppen

mvg
an
woensdag 4 maart 2009 - 18:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).