menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje aan Fons

Ga naar meest recente reactie

Tine

Tine

Fons, je hebt meen ik in het oude forum verteld hoe je de citrusplanten behandelt voordat je ze in de winterberging doet. Zou je dat nog eens kunnen aangeven? Je zou me daar veel plezier mee doen.

Tine.
woensdag 6 september 2006 - 21:05
Fons

Fons

Vanaf nu een plantenvoeding meer geven,de planten zolang mogelijk buiten laten staan,de langste takken een derde tot de helft terugsnoeien,kontroleren op schildluis of ziekten en hiertegen behandelen.
Vorstvrij en licht overwinteren,regelmatig ventileren,afhankelijk van de overwenterings temperatuur substraat licht vochtig houden zeker niet laten uitdrogen,bij overwinteren op zeer lage temp. 5°c en lager valt de sapstoom in de plant stil en zullen de bladeren verkleuren en sommige zullen afvallen wat geen probleem vormt voor de gezondheid van de plant.
Tijdens het voorjaar uw plant in vorm snoeien en er voor zorgen dat een luchtige open kroon ontstaat.

Groetjes Fons.
woensdag 6 september 2006 - 21:59
Tine

Tine

Fons, bedankt, nu weet ik wat ik moet doen.

Tine.
woensdag 6 september 2006 - 23:11
BMWtje

BMWtje

Ik heb ook sinds dit voorjaar een citroen. Hij zit al sinds de aanschaf vol met vruchten maar deze blijven groen. Wanneer worden deze eindelijk geel?? Hoelang duurt dat normaal???

BMWtje
donderdag 7 september 2006 - 16:27
Fons

Fons

Ge zult nog een jaartje moeten wachten vooralleer de citroenen geel worden, ze moeten eerst nog op dikte komen.

Groetjes Fons.
donderdag 7 september 2006 - 21:29
BMWtje

BMWtje

Bedankt, dan wacht ik nog maar even af.

BMWtje
vrijdag 8 september 2006 - 09:31
ben45

Ben45

BMWtje,

Citrusvruchten beginnen te kleuren in de periode dat de nachttemperaturen zakken naar onder de tien graden. De poriën gaan dan open staan en het caroteen komt te voorschijn. Dat begint bij ons meestal in oktober.

In de tropen kleuren de vruchten daarom bijna niet. Ze blijven daar groen: bv. limoentjes uit Brazilië. of ze krijgen een beetje een groengelige kleur zoals de Cubasinaasappelen.

Als het goed is en de plant bij een temperatuur van 5-10 graden overwintert, zullen de vruchten ondertussen al wel aan het verkleuren zijn.

Groetjes, Ben.


vrijdag 9 februari 2007 - 19:57
Fons

Fons

Ben,welkom op dit forum, uw gedegen kennis van citrusplanten zal een welkome aanvulling zijn betreffende problemen en vragen aangaande citrus en andere kuipplanten.
vrijdag 9 februari 2007 - 21:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).