Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
deze middag heb ik bij de meeste van mijn palmen(op 2 na) de rotte speer verwijderd, hopelijk kan het herstel nu stilaan beginnen. Volgende week als het zachter weer is zal ik al de doodgevroren bladeren snoeien, helaas zullen er dan kale stammetjes overblijven....
Hoe is het bij jullie afgelopen?
Kunnen we beter beschermen tegen zo'n weersomstandigheden?
graag jullie mening hierover,
Niet dat ik een palmkenner ben hoor, maar ik dacht dat als de speer weg was, dat er geen groeipunt meer is en de plant ten dode is opgeschreven. Of vergis ik me?
volgens mij klopt dat hoor,dacht dat zolang er leven in de speerpunt zat het wel nog goedkwam,maar als die rot is en dan vrees ik echt voor je palmen hoor!
vorige winter heb ik dit ook meegemaakt bij een jonge plant, en het groeiproces start gewoon opnieuw, het eerste blad is wel wat kleiner maar de volgene zien er dan weer goed uit.
de speer is niet het groeipunt maar wat er uit het groeipunt is gegroeid. als het groeipunt dood is (het meristeem) dan is je palm inderdaad zo goed als dood...
Ik heb vorig jaar ook de speer uit één van mijn palmen kunnen trekken. Maar na enkele weken kwam dit weer goed.
Dit jaar heb ik 10 palmen waar ik de speer heb kunnen uittrekken. Ik hoop dat de speer bij deze palmen snel terugkomt.
Ik heb ergens gelezen dat niet alle palmen een nieuwe speer aanmaken na speerrot. Maar ik weet niet in hoeverre dit waar is...
Maar bij een Trachycarpus kan dat zeker geen probleem zijn..
Bij mijn arme palmpje zijn alle blaren bruin... de stengels zijn nog groen. Ook de nieuwe bladeren zijn bruin...
In het tuincentrum zijden ze dat het van de vorst is... en dat ik er niets moet aan doen, enkel stevig bemesten. De natuur doet de rest... klopt dit of is mijn arme plant ten dode opgeschreven?
vorst is meestal geen probleem bij brahea. -12 is zowat de min temp
maar combinatie vorst en vocht is een ander verhaal. Dan kan het vlug gedaan zijn.
Maar met wat geluk komt de plant mooi terug. Een droge plek zou de plant nu wel appreciëren
Oei, ik dacht net dat het kwam door te weinig vocht... want hij heeft gans de winter onder een afdak gestaan met een minimum aan water... er zijn wel nog enkele bladeren die lichtgroen zijn, dus daar trek ik me aan op...
Brahea? dat is geen Brahea maar een Chamaerops. minimum temperatuur is wel zowat hetzelfde al heb ik wel de indruk dat een Brahea als hij droog staat toch nog wat meer aankan dan een Chamaerops.
Heb nu net gezien dat er allerlei "wollen" draadjes op de bladeren zitten... Ik dacht eerst dat het stof was... Zou het niet kunnen dat er beestjes opzitten die de kleur zo bruin maken? En indien ja met wat bestreid ik ze het best? Gewoon spray tegen bladluizen?