menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help mijn Phoenix roebelinii is ziek

Ga naar meest recente reactie

Connors

Connors

Beste deskundige,

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is met mijn Phoenix Roebelinii.
Ik heb hem nu 9 maanden. Vrij snel na aankoop werden de onderste bladeren bruin. Normaal afsterven. Nu zijn slechts nog enkele nieuwe bladeren groen. Al vrij snel worden ze bruin/ droog. De aarde vind ik zelf iets stinken (muf) maar of dit meer is dan normaal?
Donker bruine/ zwarte stukken in de steel, vlakbij de stam.
Volgens mij is de stam ook wat witter geworden.
Zie verder de fotos.
Ik geef hem circa 1 liter water per week. Ik controleer hoeveel water er in de pot staat. Nooit meer dan circa 3 cm.

Help help!!

Vriendelijke groet en alvast heel veel dank voor een goed advies.
Diederik

[afbeelding verwijderd niet-https][/img][img]http://img41.imageshack.us/i/dsc00244d.jpg/][img]

Foto van stam/ zwarte vlekken:
http://img41.imageshack.us/img41/3650/dsc00244d.jpg
zondag 12 juli 2009 - 22:04
Wewe

Wewe

Beste,
Ik heb zelf een paar palmen, maar ben zeker geen deskundige.
Ik geef ze echter veel meer water. 1 liter per week is zeker veel te weinig, vooral met het voorbije warme weer en voor zo een kaliber. Zet hem eens buiten en geef hem eens een goeie douche om te beginnen. Die gaat daar niet van dood gaan.
Veel succes,
Werner
zondag 12 juli 2009 - 22:29
kristof_P

Kristof_P

staat volgens mij veel te donker. de P. roebelenii word veelal als kamerplant verkocht maar daarvoor is hij eigenlijk enkel geschikt als je over een plaats beschikt met veel veel licht zoals bijv. in een veranda of een groot raam op het zuid/zuidwesten!

1l/week is voor deze palm wel erg weinig! bij mij staat hij constant met zijn voeten in het water!.

gr
Kristof
maandag 13 juli 2009 - 19:45
Connors

Connors

Dank Kristof voor je mening advies. Ik denk ook dat het te donker is. Maar zou die daar zwarte vlekken van krijgen, die zacht (rotten?) zijn?

groet diederik
dinsdag 14 juli 2009 - 17:12
Connors

Connors

Dank ook Werner voor je advies. Hij staat nu lekker buiten en heb hem lekker gedouched.

Ook aan jou de vraag of zo'n palm zwarte zachte stukken kan krijgen op de steel, vlakbij de stam door te weinig water/ te weinig licht?

grt diederik
dinsdag 14 juli 2009 - 17:15
kristof_P

Kristof_P

heb je een foto van die zwarte vlekken op de stelen?...zou niet weten waar het aan zou kunnen liggen. mischien dat een foto meer duidelijk maakt?

gr
Kristof
dinsdag 14 juli 2009 - 17:33
Connors

Connors

Beste Kristof,

Bij deze 1 foto van stam, inplant van de bladeren met zwarte plekken.

grt diederik
donderdag 16 juli 2009 - 20:22
Connors

Connors

Beste Kristof,

Link naar de foto staat in oorspronkelijke eerste bericht. Foto van de stam/ inplant en zwarte vlekken/ randen die uiteindelijk zorgen dat het blad knakt. Deze zwarte vlekken beginnen al snel nadat het blad gevormd wordt.

grt diederik
donderdag 16 juli 2009 - 20:28
Pietn

Pietn

Beste, zoals gezegd moet de roebellini veel licht hebben en zon. Mss nu met dit weer hem wat buiten zetten in halfschaduw. En 1 liter per week is idd wat weining voor zo'n groot exemplaar al van de roebellini. De roebellini is 1 van de enigste die met 'zen voeten in het water' mag staan. voor een palmboom geld namelijk hoe warmer hoe meer water, hoe kouder hoe minder water. Ik heb in volle grond een andere vorm van de phoenix staan namelijk de canariensis.
donderdag 23 juli 2009 - 10:56
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).