menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet raad over uitgebloemde Amaryllis

Ga naar meest recente reactie

lowitje

Lowitje

Hallo mensen allemaal ,

Weet er iemand raad wat ik met mijn uitgebloemde Amaryllis moet doen , afsnijden of niet ?

Groetjes , lowitje

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 14 maart 2010 - 10:17
Paronoto

Paronoto

Gewoon niets..laten opdrogen, valt nadien vanzelf af, misschien zitten er "valse zaden " in die knopen (?)
zondag 14 maart 2010 - 10:30
Mandy

Mandy

Ik heb maar EEN bol en die heb ik afgelopen jaar over kunnen houden door te volgen wat mij verteld werd:

Of het inderdaad DE juiste manier is weet ik niet, maar het ging goed, anders zijn er hier wel ECHTE plantenkenners die je zullen verder helpen

-- 2 cm boven de bol ( met een scherp mes die je later goed schoon moet maken)
afsnijden en goed zorgen dat de bladeren niet geraakt worden ( eventueel met een karton er tussen) Sap afdrogen. Na 14 dagen laat het restant los.
-- Bladeren laten zitten want die zorgen voor voedsel voor de bol, af en toe wat mest in het water doen.
-- Blad wordt geel, valt af>>>> bol gaat in rust:
-- droog laten, in koele en donkere ruimte.
-- half april: bol uit pot, dode en uitgedroogde wortels afknippen en de bol pellen, verse grond geven en licht vochtig houden en na ongeveer 14 dagen zie je weer groei....

zondag 14 maart 2010 - 10:36
lowitje

Lowitje

Hallo Mandy ,

Vriendelijk bedankt , dit ga ik alvast proberen .
groetjes lowitje

zondag 14 maart 2010 - 10:43
lowitje

Lowitje

Hallo Porontas ,

Wat bedoel je met valse knopen ? worden dat geen nieuwe knollen?

Groetjes lowitje

zondag 14 maart 2010 - 12:01
Botanist

Botanist

Volgens mij heb je zaden in die vruchten. Als ze opdrogen en open splijten zul je platte zwarte zaden vinden die je kan uitzaaien.
vrijdag 19 maart 2010 - 19:35
lowitje

Lowitje

Hallo Botanist ,

Dat is inderdaad zo , en denk je dat zo 1 zaadje een knol word ? ik heb er vlug een foto van genomen
vrijdag 19 maart 2010 - 19:53
Mandy

Mandy

Dat ziet er goed uit Lowitje........ Kun je ze zelf gaan zaaien......

Spannend........... zou echt keileuk zijn als dat zou lukken.....
vrijdag 19 maart 2010 - 20:07
Mandy

Mandy

Benieuwd hoe het met de KLEUREN van de bloemen zal gaan.......

zouden ze hetzelfde terugkomen??????

.
vrijdag 19 maart 2010 - 20:07
lowitje

Lowitje

Hallo Mandy ,

ik heb eens gegoogled en ik lees op verschillende sites dat na het zaaien het wel 5 a 6 jaar kan duren voor de knol groot genoeg is om te bloemen , enfin . . . ik weet niet of ik dat geduld heb haha ,
als u of iemand op dit forum interesse heeft om ermee te experimenteren laat het dan maar weten , ik wil enkele zaadjes opsturen ( er zitten er zeer veel in 1 bol )

groetjes , lowitje
vrijdag 19 maart 2010 - 20:18
Paronoto

Paronoto

Opgepast, wees niet te gul met "uitdelen", ge weet nu nog niet of die zaden zullen kiemen, vandaar het woord "vals" zaad...d'er zit soms geen vaste kern in het omhulsel...Voorzichtig eentje "afpellen" en kijken of er wel degelijk een goed,vast aanvoelend zaad inzit. pas dan weet je dat er een kans bestaat dat het ook nog kiemt, doe een zaaiproef met vier,vijf zaden bvb . Zaden moeten even diep zitten als hun grootte/doormeter, in een luchtig mengsel en vochtig gehouden, pot in plastiek zak steken bvb, deze boven afsluiten en warm zetten. Zohaast de kiemblaadjes goed te zien zijn de plastiekzak 1/2 open tot het plantje goed gevormd is en verder kan zonder deze afscherming. Succes.
vrijdag 19 maart 2010 - 20:35
lowitje

Lowitje

Mandy , het is deze Amaryliss er hebben 7 bloemen aan gestaan het was een pracht om te zien !

en er komt al terug 1 tevoorschijn , kijk maar

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 19 maart 2010 - 20:43
lowitje

Lowitje

Hallo Porontas ,

er zitten wel degelijk harde bolletjes in ze lijken op een kleine druivenpit , enkele blaadjes voelen leeg aan maar dat zijn er niet veel hoor .

groetjes lowitje
vrijdag 19 maart 2010 - 20:47
Botanist

Botanist

Hallo Lowitje,
Inderdaad als de zaden wat dik aanvoelen zouden ze moeten kiemen, dus haal die er alvast tussenuit. En inderdaad voor dat je dikke bloeibare knollen hebt zal het een 6-tal jaren duren. De kleur zou volgens mij +- identiek zijn, of je zou een andere kleur terzelder tijd in bloem moeten hebben staan, wat dat tot kruisbestuiving heeft kunnen leiden. Wel zou ik de zaadjes niet te diep zaaien, gewoon op vochtige luchtige grond onder gespannen lucht.
Indien je wat zaadjes wil afstaan ben ik wel geinteresseerd.
Emilio
vrijdag 19 maart 2010 - 21:02
Paronoto

Paronoto

Emilio, blijkbaar zijn amaryllis zelffertiel...(?) ik heb regelmatig zaden op mijn plant alhoewel ik ze NIET bestuif en er is ook geen mechanisme dat zelfbestuiving in de hand werkt (openen/sluiten v.d.bloem)..desondanks is ze bevrucht.... (de engel Gabriël of ander buitenaards fenomeen?)
vrijdag 19 maart 2010 - 21:15
Mandy

Mandy

Zal spannend zijn..... 6jaar wachten.........niet vergeten af en toe een beetje water te geven
vrijdag 19 maart 2010 - 21:27
Mandy

Mandy

Ik hoop dat je die mooie "Appleblossom" kunt overhouden.......
vrijdag 19 maart 2010 - 21:28
lowitje

Lowitje

Hallo Botanist ,

ja ik wil u wel enkele zaadjes bezorgen die geef ik gratis weg aan wie er wil om te experimenteren , garantie dat het lukt kan ik natuurlijk niet geven . ik zou het op prijs stellen als u de verzendings kosten betaald , laat maar iets weten.

grtjs. , lowitje
vrijdag 19 maart 2010 - 21:39
Botanist

Botanist

Lowitje, Ik zie dat je in Rumst woont. Ga je niet naar de plantenbeurs in Mortsel op 24 april ? Tot dan blijven de zaadjes nog goed hoor.
vrijdag 19 maart 2010 - 21:50
lowitje

Lowitje

Sorry Paronto ik heb uw naam daarjuist verkeerd geschreven .

Allessinds bedankt voor uw goede raad , ik hou er wel rekening mee of het goed zaad is of niet ( ik ken er niets van ) maar het lijkt me wel de moeite waard om te experimenteren , ik verkoop niks hé ! ik vraag enkel of er nog mensen zijn die het graag willen uittesten .
ik kan natuurlijk ook niks zeggen en alles in de vuilbak smijten , maar dan zullen we het nooit ontdekken .

groetjes , lowitje
vrijdag 19 maart 2010 - 21:53
lowitje

Lowitje

Dat kan ik niet Botanist , ik moet werken s' zaterdags
vrijdag 19 maart 2010 - 21:55
Paronoto

Paronoto

Emilio, ik herhaal nog eens mijn vraag:

Zijn amaryllis zelffertiel...(?) ik heb regelmatig zaden op mijn plant alhoewel ik ze NIET bestuif en er is ook geen mechanisme dat zelfbestuiving in de hand werkt (openen/sluiten v.d.bloem)..desondanks is ze bevrucht.... (de engel Gabriël of ander buitenaards fenomeen?)

zondag 21 maart 2010 - 09:42
Botanist

Botanist

Paul,
Voor zover ik ook heb kunnen meemaken zijn ze effectiek zelffertiel, zoals de Clivia bv. Daarom denk ik ook dat ze gelijkaardige nakomelingen gaan geven. De stamper is vrij groot te noemen en het stuifmeel heel goed zichtbaar massaal aanwezig. Ik denk (maar weet het niet zeker) trouwens dat de massakwekers wel degelijk uit zaad kweken.
woensdag 24 maart 2010 - 00:42
Paronoto

Paronoto

Bedankt, toch eens uitproberen hoe goed dat functionneert.
woensdag 24 maart 2010 - 10:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).