helaas, het ziet er niet naar uit dat we deze winter wel verwarming hebben. Het is hier 's winters gemiddeld een 10 graden in huis. De donkere plaats is het probleem niet, wel de warmte. De zibro kachel gaat alleen aan als we thuis zijn en die maakt het 15 graden in de keuken en daar heb ik nu net geen plaats voor deze brede palm
Op het kantoor mogen alleen de 2 orchideëen staan en misschien dat ik het voor elkaar krijg om de Chamaedorea metallica daar neer te zetten (is niet zo groot). Maar die andere Chamaedorea zal niet lukken, te groot, past niet op de vensterbank. Ik ben wel bezig met een andere baan maar dat is nog niet zeker of ik word aangenomen en ik weet ook niet hoe daar de ruimte eruit ziet waar mijn bureau dan zal staan... Helaas!!
Ik las trouwens op internet dat de Chamaedorea tot 0 graden kunnen hebben, maar jij hebt hier andere ervaringen / leering mee? Hij heeft ook een bloemstengel zag ik, de Ladyvinger heeft net bloemen gehad, die heeft alleen de steeltjes nog ervan.
Wat betreft die revalidatie, ik ga op zoek naar grotere potten voor alle palmen die ik heb opgehaald, de zak koemestkorrels staat al paraat en ik hoop dat ze dan weer mooie bladeren gaan aanmaken. Ik heb ergere planten onder mijn hoede gehad (tuinplanten dan wel te verstaan) en die zijn er op 2 na ook allemaal heel goed doorgekomen. De Vulcano die ik vorig jaar bij dezelfde meneer had gekocht zag er toen ook niet echt florisant uit (bruine vlekjes op alle bladeren, waarschijnlijk te droog en vervolgens een verzuipbeurt continu) en nu zijn die bewuste bladeren aan het afsterven en heeft de plant 3x zoveel nieuwe aangemaakt dus volgend jaar zijn alle oude bladeren eruit en is er niets meer van te zien.
Die interieurbeplanters die planten weggooien, tja dat zie ik bij ons ook gebeuren. Zit allemaal bij de prijs inbegrepen... Zolang men maar mooie groene planten op het kantoor heeft staan is het goed maar zodra er een paar bruine blaadjes tussen zitten wordt de plant al weer vervangen door de firma.