menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veel geluk gehad palmen gekocht

Ga naar meest recente reactie

Peppody

Peppody

ik heb via de bekende advertentiesite in NL palmen gekocht. Het zijn een heleboel verschillende soorten en ik moet vrijdag nog terug voor 2 grote palmen nog op te halen want ik kreeg niet alles mee. (en ik heb al 2x gereden)

De volgende heb ik nu hier staan:
* washingtonia filifera, groot met 3 stammen
* sabal minor, 1 hele brede en 2 zaailingen
* brahea (foto op tafel links)
* livistona decipiens (foto op tafel rechts)
* livistona australis
* butia eriospartha
* livistonia filifera ik kan niets op google vinden over deze, klopt deze naam wel? (zie foto) Is dit niet gewoon een washingtonia filifera?
* visgraatpalm??? Ik kan hier niets over vinden, iemand enig idee wat dit is??
* jubea chilensis
* chaemerops vulcano (had ik vorig jaar reeds bij dezelfde meneer gekocht)
* sabal mexicana, 2 zaailingen
* phoenix sylvestrus, zaailing
* chaemerops cerifera, zaailing
* trachycarpus wagnerianus x torthuli?? zaaling. Ik kan het kaartje niet goed lezen, iemand enig idee?? staat op de foto van het muurtje met zaailingen, uiterst links met de gewaaierde bladeren.
* trachycarpus oreophilus, zaailing
* tritrinax campestra, zaailing

foto's:
BUTIA:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Op tafel: Brahea, Livistona decipiens en schaal met trachycarpus fortunei (had ik al) links voor op de grond Ensete maurelli (had ik al), Livistonia decipiens, hortensia (eigen kweek) en rechts achter in de hoek Livistona australis.

Links Livistonia filifera waarvan google niets kan vinden en rechts de zogenaamde visgraatpalm (????)

JUBEA CHILENSIS

SABAL MINOR
< >

WASHINGTONIA FILIFERA
<

foto van de zaailingen (incl. eigen zaailingen van de trach. fortunei). Let op de gewaaierde palmzaailing aan de linkerkant. Iemand een idee wat dit zou moeten zijn?

leuke overzichtsfoto
< >

Chamaerops vulcano, die ik vorig jaar bij deze meneer heb gekocht

Vrijdag volgt nog een foto van de 2 palmen (waarvan ik de namen weer vergeten ben...) Iemand enig idee voor hoeveel ik in totaal aan waarde opgehaald zou hebben? Mogen jullie vervolgens raden wat ik ervoor heb betaald (nee het was niet gratis, voor niets gaat de zon op hé)
woensdag 16 juni 2010 - 17:01
LauraK

LauraK

Hallo Esther,

Gefeliciteerd met deze geweldige aanschaf (in het meervoud!) Wat een mooie planten, zeg,
ik zit hier nu een partijtje jaloers te zijn... Nee hoor, ik vind het super voor
je dat je zo goed geslaagd bent. Over de waarde kan ik niets zinnigs zeggen, maar ik
schat dat je normaliter wel tussen de 150 en 200 euro kwijt zou zijn, als het niet meer is.
Ik ben dus wel benieuwd hoeveel (of weinig!) je ervoor betaald hebt, en ook wáár je ze
gekocht hebt...

Groeten van Laura.
woensdag 16 juni 2010 - 21:20
leeuwtje

Leeuwtje

Jee, dat is een mooie aanschaf zeg! Zo heb ik ook een heel partijtje. Ik begin ook met kleintjes die dan mooi verder kunnen groeien. Erg leuk!

het is niet gek dat je over die livistonia filifera niets gevonden krijgt, want het is washingtonia filifera! Dezelfde als die 3 stamige.
woensdag 16 juni 2010 - 23:18
Peppody

Peppody

@Laura: het is wel een stukje rijden vanaf waar ik woon, maar wel in Zuid-Limburg. De meneer heeft vorig jaar zijn vrouw verloren en daardoor wat minder tijd voor de verzorging van de planten gehad, toen heb ik er al eentje voor 10 euro bij hem gekocht. (ik wilde eerst weten of zoiets bij mij de winter overleefd). En nu de rest bij hem gekocht omdat hij gaat verhuizen en niets kan meenemen. Ik ben er ook heel erg blij mee, het is nu net een tropisch tuintje hier op de binnenplaats.

@Batdah: bij een supermarkt koop je dan zo'n grote palm van 75 kilo zwaar voor 10 euro? Of wellicht komen ze klein over op de foto misschien. Qua bedrag zit je er niet ver naast. 50 euries!! Ik verkoop er 2 (eentje die ik vrijdag ga ophalen want dat is een binnenpalm dat gaat het hier toch niet overleven) en 1 washingtonia, dan zal ik m'n geld er weer een beetje uit hebben Hoewel ik het gekocht heb van het geld van 2x een rommelmarkt waar ik behoorlijk wat planten had verkocht. Ik kon het niet laten lopen.

@Leeuwtje, Bedankt voor de duidelijkheid! Ik had het daarom er al achtergezet of het niet de Washingtonia kon zijn. Ik vond 'm erg veel op de 3-stammige lijken qua blad.

Nu flink gaan googlen over de verzorging en overwintering van alle palmen.

Iemand nog enig idee wat die zogenaamde visgraatpalm voor plant is? Heeft stengels met rode bolletjes er aan (bloemen of zaad?) Ik heb ook al gezocht op kamerplanten maar ook hier niets in kunnen vinden. Ik vind het wel een mooie plant maar zou graag wat opzoeken over de verzorging e.d.

donderdag 17 juni 2010 - 06:52
Peppody

Peppody

Zoals beloofd nog de foto's van de 2 palmen die ik vrijdag heb opgehaald.

Hier weet ik de naam niet van

En deze: een Rhapis excelsa

Moeten allebei hoognodig overgepot worden... net zoals de rest van alle palmen hebben ze flink wat voeding en een grotere pot nodig.

zaterdag 19 juni 2010 - 21:24
Peppody

Peppody

Bedankt voor het snelle antwoord! Helaas dan weer een plant die gaat verhuizen naar een nieuwe eigenaar.
zaterdag 19 juni 2010 - 23:04
Peppody

Peppody

helaas, het ziet er niet naar uit dat we deze winter wel verwarming hebben. Het is hier 's winters gemiddeld een 10 graden in huis. De donkere plaats is het probleem niet, wel de warmte. De zibro kachel gaat alleen aan als we thuis zijn en die maakt het 15 graden in de keuken en daar heb ik nu net geen plaats voor deze brede palm Op het kantoor mogen alleen de 2 orchideëen staan en misschien dat ik het voor elkaar krijg om de Chamaedorea metallica daar neer te zetten (is niet zo groot). Maar die andere Chamaedorea zal niet lukken, te groot, past niet op de vensterbank. Ik ben wel bezig met een andere baan maar dat is nog niet zeker of ik word aangenomen en ik weet ook niet hoe daar de ruimte eruit ziet waar mijn bureau dan zal staan... Helaas!!

Ik las trouwens op internet dat de Chamaedorea tot 0 graden kunnen hebben, maar jij hebt hier andere ervaringen / leering mee? Hij heeft ook een bloemstengel zag ik, de Ladyvinger heeft net bloemen gehad, die heeft alleen de steeltjes nog ervan.

Wat betreft die revalidatie, ik ga op zoek naar grotere potten voor alle palmen die ik heb opgehaald, de zak koemestkorrels staat al paraat en ik hoop dat ze dan weer mooie bladeren gaan aanmaken. Ik heb ergere planten onder mijn hoede gehad (tuinplanten dan wel te verstaan) en die zijn er op 2 na ook allemaal heel goed doorgekomen. De Vulcano die ik vorig jaar bij dezelfde meneer had gekocht zag er toen ook niet echt florisant uit (bruine vlekjes op alle bladeren, waarschijnlijk te droog en vervolgens een verzuipbeurt continu) en nu zijn die bewuste bladeren aan het afsterven en heeft de plant 3x zoveel nieuwe aangemaakt dus volgend jaar zijn alle oude bladeren eruit en is er niets meer van te zien.

Die interieurbeplanters die planten weggooien, tja dat zie ik bij ons ook gebeuren. Zit allemaal bij de prijs inbegrepen... Zolang men maar mooie groene planten op het kantoor heeft staan is het goed maar zodra er een paar bruine blaadjes tussen zitten wordt de plant al weer vervangen door de firma.

zaterdag 19 juni 2010 - 23:43
joopsmit

Joopsmit

kerst avond en ik ben wat aan het snuffelen hier op de site
Och je moet toch wat he als je alleen staand ben dus bij deze een re op je palm Rhapis excelsa.
In indonesia noemd men deze palm ook blik palm . Waarom ?Wel haal je hand door het blad en je zult een geluid horen van blikke plaatjes die tegen elkaar aan komen .
Grappig Klinkt echt blikkerig .
Doel .Om de vreet belustigen dier ahet gevoel te geven ik ben niet geschikt om te eten.
Groetjes Joop
zaterdag 25 december 2010 - 00:48
linkin711

Linkin711

Jouw chaemadorea elegans is nog een kleintje vergeleken met die van mij.... mijne heb ik nu 9 jaar!!!!!! ooit gekocht toen ie 35 CM wa nu is ie zo eeen 1.50 M hoog!!!!pot bijgerekend later volgt een foto!!
donderdag 30 december 2010 - 18:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).