Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dat is graag gedaan
Maar mijn ervaring is wel dat deze planten met zulke stam toch al meestal behoorlijk wat meer kosten normaal omdat het zulke trage groeiers zijn.
jij weet tenminste ,waar je moet wezen zeg .
een prachtexemplaar ,volgens mij hebben ze ,deze verkeerd geprijsd want ,normaal
koop deze voormaten ,voormeer geld.
dit zijn trouwens de voormaten , om mee te experimenteren in de vollegrond ,beetje beschut
houden, kopdrooghouden en je kunt er jaren , plezier van hebben bij de laatste winter ,ging een iets kleiner exemplaar van mij, naar de vaantjes , ik zou deze dus
zo inpikken , om hem in mijn tuin te zetten .
maar in deze houten bak, staat het natuurlijk ook wel ,maar dan zonder dat plastic
erom heen , dan doet hij ,het veel en veel beter , geloof mij maar .
Gr
Cuno alexander
p.s heb je trouwens nog ,het adres van waar je hem , gekocht hebt? .
jij weet tenminste ,waar je moet wezen zeg .
een prachtexemplaar ,volgens mij hebben ze ,deze verkeerd geprijsd want ,normaal
koop deze voormaten ,voormeer geld.
dit zijn trouwens de voormaten , om mee te experimenteren in de vollegrond ,beetje beschut
houden, kopdrooghouden en je kunt er jaren , plezier van hebben bij de laatste winter ,ging een iets kleiner exemplaar van mij, naar de vaantjes , ik zou deze dus
zo inpikken , om hem in mijn tuin te zetten .
maar in deze houten bak, staat het natuurlijk ook wel ,maar dan zonder dat plastic
erom heen , dan doet hij ,het veel en veel beter , geloof mij maar .
Gr
Cuno alexander
p.s heb je trouwens nog ,het adres van waar je hem , gekocht hebt? .
Inderdaar dit was een zeer goede prijs ma ik heb gezien dat er nieuwe zijn binnengekomen van dezelfde grootte maar nu wel aan de prijs van 36euro wat op zich nog altijd goed meevalt
Deze heb ik gekocht in het tuincentrum Botanica op de Brusselsesteenweg in Herent.
Dus jij raad mij aan om deze plant in volle grond te zetten en in de winter gewoon de kop droog te houden?
Ik heb hier namelijk wel een zeer natte kleigrond in de winter...
Als ik hem in deze bak wil houden moet ik hem dan in een grotere pot zetten?
Natte kleigrond zou wel eens nefast kunnen zijn... ik zou hem persoonlijk in de bak laten staan, maar dan niet in zo'n plastieken pot. Gewoon de bak vol aarde en hem daar in planten, is dat geen optie? Wel zorgen dat er voldoende afvoer is dan, onderaan dus gaten in de bak voorzien en bij voorkeur ook een laag kiezel/potscherven/... voor een goeie drainage. De plant zal er tevreden mee zijn!
Nadeel is dan wel dat je de plant goed zal moeten beschermen in de winter, de wortels mogen niet bevriezen.
ik ben van plan om de plant in de winter binnen te overwinteren bij +-10°c
Maar als ik de plant zo in de bak plant dan gaat deze toch rotten?
Als ik gewoon in een grotere pot zet is dit dan ik goed of is het gewoon het feit van een plastieken pot dat niet goed is?
Met plastiek op zich is niks mis nee, het staat gewoon mooier zonder. Een grotere pot is uiteraard ook goed. Voor Cycas meng ik altijd perliet door de plantaarde heen, omdat afwatering wel belangrijk is: deze planten zijn nogal gevoelig voor wortelrot.
die plasticpot is gewoon lelijk, bij die bak deze hoort er niet bij en eerder ,
spelbreker ,dan een mooi gezicht .
met Cycas revulota ,heb ik goede ,en minder goede ervangen ,opgedaan
de kleintje,s moeten naar binnen zonder twijfel , de hele grote kunnen
echt wel iets hebben , koude doet geen pijn , sneeuw hoeft net zo min pijn te
doen ,als het maar droog blijft , dan is er geen pijntje te bekennen .
alleen dooi /regen /opvriesen dat kan wel heel funest uitpakken dus buitenplaatsen ,
betekent negen van de tien keer beschermen .
deze wijsheid komt, van de kleigrond van zuid -holland ,waar _ 15 echt een topper is geweest .
maar ik weet niet, of je nu bij de kust woont ,of in het binnen land ,dat maakt wel
verschil in graden uit.