menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit

Ga naar meest recente reactie

artemis

Artemis

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw!

Ik zal trachten een foto te plaatsen van een plant die ik in Zuid-Frankrijk en nu pas in Griekenland zag. Het gaat over de plant in het midden met paarse bladeren, er komen roze bloempjes aan.

Ik heb die plant bij ons wel eens als kamerplant in de handel gezien maar zou hem op mijn terras willen zetten. In de winter zal ik hem wel binnen moeten zetten neem ik aan.

Alle info over deze plant is welkom.

Bedankt alvast voor de reacties!
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 juni 2010 - 18:10
LauraK

LauraK

Hallo Artemis,

Ook van mij een hartelijk welkom op dit leuke en informatieve tuinforum. Zoals
Marianne al aangeeft, kan verslaving op de loer liggen... Maar alle verslaafden
hier voelen zich er prima bij, dus ernstig is het niet!

De plant waarvan jij de naam zoekt, is een Tradescantia. Welke ondersoort het is, weet
ik niet, maar er zijn vast wel anderen die dat wél kunnen zeggen. Inderdaad een plant
om 's zomers buiten te zetten, maar die vóór de eerste vorst beslist naar binnen moet.

Groeten van Laura.

P.S. ik heb er nog even op gegoogled, en kom uit op Tradescantia pallida Purpurea.
Nu van anderen horen of dit klopt.
donderdag 24 juni 2010 - 19:48
alloo

Alloo

Google eens op Setcreasea pallida.

groetjes Fons
donderdag 24 juni 2010 - 20:31
artemis

Artemis

Ja dat is hem, Setcreasea pallida of purpurea!

Bedankt Laura en Fons.

en ook Marianne bedankt voor het onthaal.
vrijdag 25 juni 2010 - 10:09
artemis

Artemis

Beste mensen hier ben ik weer eens!

Ik heb vorige zomer een klein exemplaar van deze plant uit Spanje meegebracht.
Thuis heb ik hem onmiddellijk verpot in een grote pot. In oktober heb hem binnen gezet omdat hij niet winterhard is.
Binnen verloor de plant zijn paarse kleur en werd groen, maar groeide wel goed en kreeg lange afhangende takken (50 à 60 cm) die wel kwetsbaar zijn (breken erg makkelijk af). 10 dagen geleden heb ik de plant terug op mijn terras gezet en nu doet hij het daar niet goed: De helft van de takken lijkt afgestorven, mogelijk door de wind afgeknakt. Wel is de paarse kleur snel teruggekomen.

Wat doe ik fout en wat kan ik doen om deze plant er door te halen? Liefst buiten tot oktober. In Spanje groeide de plant naar boven (net zoals op de foto) met stevige, vlezige en brede bladeren. Hier lijkt het een hangplant te zijn geworden met slappe takken en smallere slappe bladeren die behaard zijn geworden.

Zal dankbaar zijn voor goede tips.
Alvast bedankt voor het lezen.

Artemis
dinsdag 30 april 2013 - 13:26
bryofan

Bryofan

klinkt als lichtgebrek, en misschien ook erg veel water
maandag 6 mei 2013 - 11:43
artemis

Artemis

Bedant bryofan.

Lichtgebrek heeft hij binnen zeker gehad (beperkte plaatsen waar ik de plant kon zetten). Teveel water zeker niet, ik weet dat deze plant wat droogte kan verdragen.

Maar hoe krijg ik hem er nu buiten bovenop? De afhangende takken zijn allemaal slap geworden met enkele 'topjes' die het nog goed doen.
Zou ik iets fout doen door alle (verloren) afhangende takken er gewoon af te halen? Zou hij dan opnieuw beginnen groeien?
Met het mooie weer van de laatste dagen zie ik nog geen enkele verbetering..
maandag 6 mei 2013 - 11:59
bryofan

Bryofan

ik denk dat als je hem afknipt hij weer uit gaat lopen iets onder waar je hem afgeknipt hebt, maar weet het niet zeker
maandag 6 mei 2013 - 21:28
artemis

Artemis

Ok, dat heb ik gisteren gedaan.
Hopelijk herpakt hij zich!
dinsdag 7 mei 2013 - 10:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).