menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus Fortunei

Ga naar meest recente reactie

gridje999

Gridje999

Beste forumvrienden,

Graag had ik van iemand deskundig advies of ik mijne palm die ik kreeg in september jl, goed genoeg afgedekt heb voor de winter.
Bovenop de pot, heb ik hakselhout geplaatst. Rond de stam en het hart heb ik noppenfolie gedraaid, en hierrond dan nog eens die rieten mat. Kan ik nog meer voorzorgen nemen?
Het is voor mij onmogelijk hem te verplaatsen,

Alvast bedankt,

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 21 november 2010 - 15:49
kristof_P

Kristof_P

beste,

wat waren je minima's de laatste twee winters (welke regio woon je)? ik bescherm hier geen enkele T. fortunei en heb nog nooit problemen gezien. een exemplaar dat ik hier in een dorp wat verderop heb zien staan was tijdens de 08/09 winter ook ong. op dezelfde manier beschermd als de jouwe en was redelijk naar de knoppen op het einde van de winter (broei in de bescherming).
niet te veel beschermen aan fortuneis want ze kunnen veel aan. als je minima's geregeld onder de -15 duiken waar je woont dan versta ik het wel hoor maar als het bijv maar enkele malen tot -10/-12 komt hoef je niet al te veel te vrezen buiten wat bladschade. er zitten natuurlijk altijd wel zwakker planten tussen die een stuk minder aankunnen dan hun broers en zussen maar die ben je beter kwijt want ooit word hij te groot om te beschermen. daarom koop ik ze altijd klein en een stuk minder kostelijk zodat een zwak exemplaar verliezen een stuk minder pijnlijk is.

gr
Kristof
zondag 21 november 2010 - 16:31
gridje999

Gridje999

Hallo,

Bedankt voor je antwoordje,

Deze T. fortunei hebben we voor een prikje op het hoofd kunnen tikken, maar niettegenstaande wil ik hem helemaal niet kwijt, en wil ik hem goed de winter laten doorkomen. Vorig jaar heeft hij de winter "zonder enige bescherming" de winter doorgekomen, maar toen stond hij wel beschut tussen gevel en een haag. Enkele bladen zijn kapot, maar die zal ik er begin vorig jaar uitknippen.

Ik woon in vlaams-brabant, Tielt-Winge (tussen leuven en diest). Dus zal ik misschien best de bescherming nog een tijdje terug weghalen of helemaal weglaten, ik ben alleen wat bang voor de tocht,

Misschien nog een vraagje, in het tuincentra spraken ze van hem regelmatig bij te mesten, heb jij een goed voorstel hoe ik hem het best kan bemesten?

Groetjes,
zondag 21 november 2010 - 20:19
greener

Greener

Ga over de bemesting maar in het voorjaar nadenken, nu absoluut niet.
Koemestkorrel kan hij al zeer goed mee vooruit.

Ik bescherm ook geen Trachy's behalve die in pot.
In Belgie blijven de temps dan weer wat hoger dus succes!

Sebas
zondag 28 november 2010 - 22:00
corrine

Corrine

inderdaad NIET beschermen, zeker geen noppenfolie! Vocht (en daardoor rotten) is de ergste vijand van de tropische palmen. De mijne heb ik al 10 jaar en nog nooit beschermd, heb er ooit 1 verloren een kleine, ze groeien hard overigens
maandag 6 december 2010 - 10:00
gridje999

Gridje999

Allen bedankt voor het advies,

grtjes
ingrid
woensdag 8 december 2010 - 22:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).