Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
bij het ompotten van mijn Strelitzia's (stonden er 6 samen in een pot), is er spijtig eentje afgebroken (ongeveer 1,50 m hoog) , zo ongeveer op de scheiding tss stengel en rhizoom, dus waar de stengel de grond uitkomt. Het ziet er wat uit al een grote prei. Kan ik nog iets doen met de afgebroken plant (paar stengels, meerdere bladeren) of is ie voor de compost
Heb je die zelf gezaaid? Ik kan je niet helpen met je probleem maar ik ben van plan ze te zaaien, heb vijf zaadjes, en ik weet niet echt goed hoe ik er moet aan beginnen.
Frank: heeft hij wortels? Als er wortels aanhangen kan je hem gewoon oppotten. Als hij geen wortels heeft zou ik toch een poging doen: behandel de rhizoom met stekpoeder en haal het grote deel van de bladeren weg (anders gaat de plant teveel water verdampen terwijl er geen wortels zijn voor wateropname) en dan in stek- en zaaigrond plaatsen.
Je hebt niets te verliezen, je kan maar proberen... altijd beter dan meteen weggooien!
Moetje: Strelitzia is gemakkelijk te zaaien. Verwijder de oranje pluimpjes, leg de zaden 2 dagen te week in lauw water (om de 12u het water verversen) en dan zaaien in zaai- en stekgrond. Als je kan, de pot warm zetten, bvb. in een propagator of op de chauffage. De aarde vochtig houden maar niet te nat. Na enkele weken zal je de eerste kiemers zien, op voorwaarde dat het zaad goed vers was natuurlijk.
Nee Amourath, spijtig geen wortels; heb hem voorlopig in een vaas staan op lichte plaats, omdat de bladeren al begonnen dicht te vouwen; zal straks eens zien of ie het al beter doet, maar zal sowieso bladeren grotendeels verwijderen en een poging met stekpoeder wagen.