menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sarracenia

Ga naar meest recente reactie

wimmeke

Wimmeke

Hey hey -
Net 3 sarraenia gekocht in het tuincentrum gisteren en heb een paar beginnersvraagjes...
Ik neusde al eens op het forum hier en las al het een en ander - bedankt daarvoor

Toch nog paar vraagjes:

- ze zitten in een relatief klein potje, verplant ik ze best meteen, of hebben sarracenia het graag een beetje krap in de pot?

- ik las al dat regenwater het beste is, geen probleem, maar wat ik me afvraag is of ze ook bestoven moeten worden, of enkel met de voeten nat moeten staan...

- als er water in de kelken terecht komt, en het blijft er dan instaan, kan dat kwaad?

- ik las dat turf en grind enz. het beste bodemmateriaal zijn... is orchideegrond ook goed? da's zo'n beetje schors/turf geloof ik...

- ze staan nu binnen, omdat ik wil dat ze fruitvliegjes eten - moet ik iets doen om dat te bevorderen? moet ik de planten voederen als er vb. geen vliegjes of muggen in de buurt zijn?

- hoe vangt een sarracenia trouwens zijn prooi? met een lokgeurstof of zoiets? want dat bovenste afgerond blad klapt toch niet dicht als een val hé? of wel? ik dacht dat sarracenia eerder hun prooi gewoon in de kelk lokken, maar hoe blijft hij dan in de kelk?

bedankt vooraf ! ik ben er zeker van dat ik binnenkort nog vragen zal hebben
maandag 21 maart 2011 - 19:55
cee

Cee

Als je deze link even volgt zal je al een stukje wijzer worden.

Als je dan nog vragen hebt moet je ze maar stellen:

http://www.tuinadvies.be/vleesetende_planten_soorten.htm

veel leesplezier

PS: een srracenia vangt z'n prooi doordat de prooi erin valt omdat die door bepaalde stoffen aangetrokken wordt. Eenmaal dat de prooi erin gevallen is geraakt die niet meer omhoog en hoe meer die probeert des te meer die naar beneden gevoerd wordt door middel van een soort van minuscule weerhaakjes. Door de interne beweging wordt ook het verteringssysteem van de plant in gang gezet. Conclusie, je moet de plant niet voeden tenzij je het doet met levende exemplaren. Maar geen paniek, hij vangt die zelf wel. Je mag de sarracenia ook altijd op je terras zetten, tijdens de zomer, dan zal die nog veel meer vangen. Een ander leuk plantje is de venus vliegenvaln, die vangt echt de vliegen, in de letterlijke betekenis van het woord.
dinsdag 22 maart 2011 - 11:06
wimmeke

Wimmeke

Hartelijk bedankt Cee...

Dat hielp indd...

Resterend vraagje omtrent "water in de kelk" - Kan dat kwaad? - Ik bedoel, als het buiten regent, dan vult hij in de natuur toch ook ?

Ik heb blijkbaar 3 verschillende varianten, maar het tuincentrum was blijkbaar niet van hoogstaande kwaliteit, want de etiketjes geven geen specificaties... Enkel 'Sarracenia' - Ik veronderstel dus dat ik ze allemaal op dezelfde wijze mag behandelen...

Thanks!

Wim
dinsdag 22 maart 2011 - 11:19
cee

Cee

Geen enkel probleem met wat water in de kelk, er zijn mensen die ze aan de oevers van hun vijvertje planten en het daar ook heel goed doen, ik neem aan dat er daar ook af en toe wat water in de kelk geraakt met de belgische regen. En heb ook al gehoord over planten die tot bovenaan toe vol zitten met vliegen. Om de zoveel tijd gaat er zowiezo ook een kelk afsterven, die mag je dan gewoon wegsnijden, en die maakt dan wel plaats voor nieuwe.
dinsdag 22 maart 2011 - 12:21
wimmeke

Wimmeke

Hartelijk bedankt !

Ik ben alvast heel enthousiast over deze nieuwe "onderneming".
Heb mezelf nooit eerder bezig gehouden met vleeseters, dus ik ben ontzettend benieuwd...

Wim
dinsdag 22 maart 2011 - 12:47
cactusjen

Cactusjen

Laat maar toch :

Regenwater is een absolute must! In de zomer mogen ze gerust constant in een laag water van een cm staan. In de winter kan je ze het best uit laten lekken en ze heel licht vochtig houden.

Het grondmengel is het best 1:1 turferliet.

Verpotten enkel als ze echt lijken uit de pot te gaan barsten of als je de planten wil gaan scheuren. Verder is het niet nodig ze te verpotten.

Het water in de bekers bevat een verteringsvloeistof dus dat is vrij belangrijk.

Een andere absolute must is licht, heel veel licht.

Met dit in het achterhoofd zou het zeker goed moeten gaan!
vrijdag 8 april 2011 - 19:07
wimmeke

Wimmeke

wow - dank je wel...!

schitterende tuin trouwens
zaterdag 9 april 2011 - 17:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).