0 Citruscollectie weer op zomerplek
▼ Ga naar meest recente reactie
Ben45
Na een weekje onder schermdoek gestaan te hebben, om aan de zon te wennen, staan alle citrusplanten weer buiten. Een gedeelte op het terras en het andere gedeelte ingegraven. Dat laatste om omvallen door de wind te voorkomen. Een hele klus met meer dan 150 verschillende citrusplanten, maar dan is het ook weer volop genieten van alle geuren, kleuren en vormen.
Enkele impressies hieronder.
Groetjes, Ben.
donderdag 26 mei 2011 - 20:57
Ben45
Nog een groepje op het terras.
Ben.
donderdag 26 mei 2011 - 20:59
Ben45
En een gedeelte dat ingegraven is.
Ben.
donderdag 26 mei 2011 - 21:00
Ben45
Met v.l.n.r.
Citrus limon Rosso
C. sinensis Variegata
Limequat Eustis
C. sinensis Oblonga
Groetjes, Ben.
donderdag 26 mei 2011 - 21:02
LauraK
Wat een prachtige collectie heb je daar, Ben, en je tuin mag er ook helemaal wezen!
Groeten van Laura.
donderdag 26 mei 2011 - 21:03
Mandy
Wat staat dat mooi.... echt een collectie om trots op te zijn.....
donderdag 26 mei 2011 - 21:31
Hanninkj
Ben,
Ze staan er weer perfect bij.
Ton
donderdag 26 mei 2011 - 21:49
Mandy
Geen last van omwaaien met deze harde wind?
donderdag 26 mei 2011 - 21:53
Ben45
Laura, Mandy en Ton,
Dank voor de complimenten.
Mandy,
Een gedeelte is met pot en al ingegraven. Op het terras staan tussen en tegen de potten grote blokken natuursteen om te voorkomen dat ze omvallen. In de loop der jaren leer je wel hoe je het best die blokken tegen de potten kunt leggen.
De tuin ligt redelijk ingesloten. Bovendien geef ik bij verpotten de planten niet ineens een heel grote pot waardoor ze heel los in die pot zouden staan. Een enkele keer valt er dan toch nog wel eens eentje om. Die laat ik dan liggen tot de wind een stuk minder is geworden. Tot op dit moment is er gelukkig nog geen omgewaaid.
Groetjes, Ben.
donderdag 26 mei 2011 - 23:14
Lino
Om jaloers op te zijn...
Bestaat er een soort citroenboom die hier in ons klimaat in volle grond kan groeien? Ik heb namelijk geen serre.
vrijdag 27 mei 2011 - 08:23
Rialle
Zo Ben wat een geweldige collectie!
Daar moet je wel een reuze overwinteringsplaats voor hebben.
Groetjes Rialle
vrijdag 27 mei 2011 - 08:53
Mightywil
Indrukwekkend zo, en wat zal het lekker ruiken als ze in bloei staan !!!
groetjes Wil
vrijdag 27 mei 2011 - 09:47
Mandy
Daar zat ik ook te denken Limo, bij bepaalde winkels zie je regelmatig kleine citroenboompjes, ongeveer 80 cm, bv maar wat ik dan zie is dat de top eruit is gehaald.....
Is dat verkeerd? Groeit zo.n boompje dan wel door? Wordt dat echt wel iets, vraag ik mij af......
vrijdag 27 mei 2011 - 09:52
Ben45
Dank voor de reacties.
Door de 35-jarige citrushobby is de collectie flink gegroeid. Het is elk najaar wel weer passen en meten om ze allemaal een goed plekje in de kas te geven. Die ruimte is ook beperkt, zodat ik af en toe toch keuzes moet maken.
Citrussen bloeien per jaar meerdere keren. In het voorjaar is de hoofdbloei. Dit jaar waren er enorm veel bloemen. Dat was, zo ik van diverse citrusliefhebbers in o.a. Duitsland en Engeland gehoord heb, ook daar het geval. En lekker ruiken!!!!
Geweldig genoten en nu nog steeds veel bloem. Zelfs de buren riepen er over. De kasdeur staat nl. bijna altijd open. (alleen bij vorst dicht)
In de zomer is de bloei iets minder en in het najaar weer wat meer.
Door het zelf vanuit stek en enten opkweken van citrusboompjes heb je de mogelijkheid om voor een goede opbouw van de planten te zorgen.
Bij planten die hier in winkels etc. aangeboden worden, gaat het meestal om de handel: snel veel geld. Een goede snoei en opbouw is te arbeidsintensief en dus ook te duur. Van zo'n boompje een mooie vorm maken is soms een hele klus en lukt ook niet in 1 keer. Vaak wordt zo'n plant dan ook een struikvorm. Maar dat kan ook mooi zijn.
Groetjes, Ben.
vrijdag 27 mei 2011 - 13:15
Tonnie07
Ben een vraag:
Ik heb een oude sinaasappelplant, hij doet het erg goed. Ik heb hem nu 7 jaar en overgenomen van mijn moeder na het overlijden van mijn vader.
Ik zou graag een stekje nemen maar weet niet hoe dat moet en wanneer ik dat het beste kan doen.
Ik heb absoluut geen groene vingers, deze plant is me echter zeer dierbaar en een dankbare herinnering aan mijn vader.
Ik zou mijn broer graag verrassen met een goede stek.
KUn je me advies geven?
Hartelijke groet,
Ursula
dinsdag 14 juni 2011 - 09:21
Mandy
Zou je misschien ook eens heel duidelijk willen beschrijven wanneer en hoe je een citroenboompje moet snoeien.... voeding moet geven etc etc.....
dinsdag 14 juni 2011 - 09:30
Ben45
Lino,
Een citroen voor in de volle grond is er eigenlijk niet.
In de winter is er altijd bescherming nodig. De enige in de citrusfamilie die echt winterhard is: Poncirus trifoliata. Kan tot - 26 graden C. overleven. Alleen zijn de vruchten niet te genieten.
Groetjes, Ben.
dinsdag 14 juni 2011 - 22:49
Ben45
Ursula,
Welkom op dit forum.
Je hebt het over een sinaasappel.
Is het een gewone sinaasappel of gaat het om het kamersinaasappeltje met vruchtjes van ca. 3 cm in doorsnede?
Een gewone sinaasappel kan het best geënt worden op een onderstam, want bij stekken zijn de wortels hiervan vaak niet sterk genoeg.
Het kamersinaasappeltje kan wel goed gestekt worden.
Groetjes, Ben.
dinsdag 14 juni 2011 - 22:53
Ben45
Mandy,
Over de snoei van citrus:
= In het voorjaar in de kas: waterlot, dood hout, naar binnen groeiende takken en een teveel aan takken verwijderen.
= Gedurende de groeiperiode als de planten buiten staan: het gemakkelijkst is het nijpen van de nieuwe twijgen (niet zijnde de hoofdtak) op 3 of 4 bladeren boven een oog dat naar buiten of beneden wijst.
= Snoei juist vóór het naar binnen brengen: als de plant uit zijn voegen is gegroeid of teveel ruimte in de kas vraagt. Verder waterlot, dood hout, naar binnen groeiende takken en een teveel aan takken verwijderen.
Een goede manier van citrus bemesten:
= eind febr. / begin mrt. 2 x met een meststof met hoog fosfaatgehalte bv. 10-52-10.
= Daarna als de planten buiten staan een meststof met hoog stikstofgehalte, liefst organisch, bv. Culterra 10-4-6
= Eind juli / begin aug. afsluiten met meststof met hoger kaligehalte. Bv. DCM 7-6-12 (organisch) Daarna stoppen met bemesten.
Verder heb ik veel informatie staan op: www.oranjerie-vereniging.nl/?cat=24 onder algemene informatie.
Groetjes, Ben.
dinsdag 14 juni 2011 - 23:08
Mandy
Hartelijk voor al deze informatie... Ga het eens goed bestuderen....
dinsdag 14 juni 2011 - 23:13
Jungle
ben , van waar blijf je toch altijd al je citrussen halen?
woensdag 15 juni 2011 - 07:03
Grad85
He Ben,
Word tijd dat ik weer eens langs kom.
Gr Grad
woensdag 15 juni 2011 - 18:07
Smile
Ben !uitkijken als grad langs wilt komen hij gaat altijd met planten naar huis
maar je heb weer een mooie verzameling en ze staan er weer mooi bij
gr peter
woensdag 15 juni 2011 - 20:27
Ben45
Jungle,
Contact met citrusfreaks all over the world wil wel eens helpen. En dan nog is het wel eens een probleem om bepaalde planten in de verzameling te krijgen.
Groetjes, Ben.
woensdag 15 juni 2011 - 23:36
Ben45
Grad,
Je bent welkom.
Groetjes, Ben.
woensdag 15 juni 2011 - 23:39
Ben45
Peter,
Dank je wel.
En een gewaarschuwd man .........
Groetjes, Ben.