Hoi iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en ga me dus vlug even voorstellen.
Ik ben een 51 jarige ambtenaar met interesse maar weinig praktische ervaring op bloemen, planten en tuingebied. Zodoende neus ik al eens rond op het WWW en ben deze site tegen gekomen.
Heb hier al veel interessante dingen gelezen en merk dat er ernstige taal wordt gesproken
Ik wil daarom ook graag jullie mening voor mijn volgende vragen aangaande citrus-boompjes.
Je leest veel over allerhande citrusboompjes, maar zelden iets over een limoenboom.
Blijkbaar ook heel moeilijk te vinden. Ik heb mij ondertussen maar een citroenboom aangeschaft, en die staat sedert 14 dagen op het terras.
Ik heb ondertussen geleerd dat de bruine vlekken en opgekrulde bladeren te wijten zijn aan te plotse blootstelling aan de zon. Nochtans staat hij op een schaduwplekje waar alleen 's avonds laat de zon komt. Ik ga de bruine bladeren verwijderen en bij warm weer alleen water geven aan de voet van het boompje en dit niet te vaak? Aangepaste mest heeft hij ook al gehad. Hoe vaak op een jaar mag hij een dosis hebben?
Kan een citrusboom tegen wind? Want waar ik woon staat er geregeld een stevige bries. En mag hij ' s nachts buiten blijven staan (7 à 8 °) ?
Nog een vraagje over het verpotten. wanneer is de beste periode om dat te doen? mag de bestaande kluit mee verpot of moeten de wortels bloot gemaakt worden. wat is een goede grondsamenstelling?
Zo, een hele boterham. En nu maar wachten op een antwoord.
Alvast bedankt.
groene groetjes
Herwig