menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee

Ga naar meest recente reactie

bisschop

Bisschop

Hallo,

op mijn orchidee (op zo een stengel van de bloemen) staat een nieuw plantje.
aan een andere orchidee plant onderaan staat ook zo een jonge plant.
Hoe kan ik deze kleintjes tot volwassen orchideeen kweken.
mvg
marleen
vrijdag 20 juli 2012 - 22:23
RdB

RdB

Waarschijnlijk een Phalaenopsis hybride.
Laat de keiki's zich nog een tijdje ontwikkelen tot ze een wortel of 5 hebben. Dan afnemen en in bark oppotten.

Ruud
zaterdag 21 juli 2012 - 10:13
bisschop

Bisschop

ruud,
Hartelijk dank voor je reactie.
Behandel ik dit dan zoals een andere orchidee of zijn er speciale dingen waar ik moet op letten
marleen
dinsdag 24 juli 2012 - 14:53
RdB

RdB

Gewoon net zo als de moederplant

Ruud
dinsdag 24 juli 2012 - 20:41
bisschop

Bisschop

dank u
dinsdag 24 juli 2012 - 20:42
Nadine_VB

Nadine_VB

Hoe doet je keikitje het momenteel?
Staat hij nog mooi op de moederplant?

Zolang baby en moeder het goed blijven doen mag je ze gerust samenlaten.
Je mag, indien je dit wil, ze rond maart volgend jaar scheiden (als de wortels voldoende sterk zijn mistens 5 cm lang en minimaal 3 wortels en keiki minstens 4 tot 6 bladeren heeft), maar je mag ze ook gewoon op de stengel laten staan.
In de natuur is er niemand om de keikis van de moederplanten te scheiden en vallen deze gewoon na verloop van tijd af als ze sterk genoeg zijn om zelf te overleven.

De keuze is aan jou

Ik ga mijn moederplant met 2 keikis gewoon laten staan en ze hun ding laten doen.
Een van de keikis geeft me zelfs een bloem

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 1 september 2012 - 11:25
bisschop

Bisschop

Eentje heb ik er afgenomen en aan de andere plant heb ik hem laten staan
degene die ik er afgedaan heb geeft terug een nieuw blaadje dus hopen maar.
mvg
marleen
zaterdag 1 september 2012 - 16:26
Nadine_VB

Nadine_VB

Komt goed zo te horen

Normaal krijg je steeds: 2 blaadjes, wortels en dan een bloemstengel.
Deze 3 vormen 1 cyclus.
Als de bloemstengel wordt overgeslagen dan betekent dit dat ze iets mist en (nog) niet sterk genoeg is om te gaan bloeien.

De keiki die aan de voet van de moederplant staat mag gewoon in dezelfde pot blijven staan als die pot groot genoeg is.
Zo krijg je gewoon een "dubbele" orchidee. Na verloop van tijd zal die zich zelf wel scheiden van moeder en op zijn eigen wortels gaan verder leven.
Hoe langer een keiki op de moeder blijft staan hoe beter want hoe meer bladeren en wortels hij heeft, hoe minder achterstand hij krijgt. Een keiki die quasi dezelfde grootte van de moederplant (aantal bladeren) heeft zal heel snel gaan bloeien tov eentje die al bij het beginstadium is verwijderd.

zaterdag 1 september 2012 - 16:43
bisschop

Bisschop

zo te zien veel ervaring
zondag 2 september 2012 - 17:09
Nadine_VB

Nadine_VB

Goh, zou ik niet zeggen. Phals, ludisias en pleiones heb ik tamelijk goed in de hand. Ik worstel dan weer met het helpen overleven van een paphio en het degelijk in gang krijgen van een Coelogyne.
Wat de phals met keiki betreft: ik zit, zoals je ziet, in dezelfde situatie met mijn moeder met 2 "babies". Een collega die zelf een serre met honderden soorten heeft is mijn noodlijn
Ik deel graag de raad en kennis die mij doorgegeven wordt met anderen want vind elke verloren orchidee zo jammer.
zondag 2 september 2012 - 19:39
bisschop

Bisschop

dank om de info door te geven
zondag 2 september 2012 - 22:36
lays

Lays

wanneer is het het best om de keiki's van de moederplant te halen ?
hoe lang moeten de wortels zijn van de keiki's om het er makkelijk en zonder gevaar voor de plant er af te doen? en hoe moet je het er af doen dan?
het is omdat dit de eerste keer is dat mijn orchideeën kindjes krijgen.
vrijdag 14 juni 2019 - 22:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).