menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloempjes aan de koffieplant

Driez

Driez

Hoi allemaal,
Ik heb dit jaar voor het eerst bloempjes aan één van mijn koffieplanten. Nu komen de bloempjes helaas één voor één, zodat de bestuiving nogal moeilijk is. Valt daar iets aan te doen? Ik ga alvast proberen van het huidige bloempje stuifmeel af te halen met een wattenstaafje om daarmee het volgende bloempje te bevruchten.
Maar zou één of andere bemesting of zo ook kunnen helpen om een 'gegroepeerde' bloei uit te lokken? Of de plant wat uitdrogen, meer in de zon/schaduw zetten,...?
Benieuwd of er mensen met ervaring zijn!
Driez
zaterdag 21 juli 2012 - 14:43
Driez

Driez

De truuk met het wattenstaafje heeft geholpen, er zijn twee besjes van gekomen, waarvan het eerste nu rood aan het worden is
zondag 24 maart 2013 - 14:06
ben45

Ben45

Driez,
Heb hier al jarenlang een koffieplant in de kamer staan.
Eerst een soort die heel hard groeide en snel aan het plafond zat. Daarom moeten afgeven. Deze plant gaf na enkele jaren regelmatig vruchten. Had de bloemen ook zo bestoven.
Sinds 10 jaar een kleiner blijvende soort. Blijft gelukkig ook veel kleiner. Heb niet meer naar de bloemen omgekeken. Ieder jaar geeft hij weer volop vruchten. Tegen de tijd dat ze rijp zijn, komen er weer nieuwe bloemen. Die rode bessen is toch weer elke keer genieten en valt bij bezoek meteen op.

Groetjes, Ben.
zondag 24 maart 2013 - 14:44
ilemm

Ilemm

Hallo Ben,

Ook ik heb voor het eerst witte bloempjes
Maar hoe zit dat nu: zijn er mannelijke en vrouwelijke bloemen of is de koffie plant tweeslachtig ? Zijn stuifmeeldraden en stamper enigzins te herkennen ?

Mijn zaden komen overigens uit Tanzania.

Groetjes,
Igor

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 1 juli 2014 - 23:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).