Hey plantadvies, bedankt voor je antwoord, maar wat het merendeel van je antwoord betreft, pas ik reeds 4 jaar toe dus heeft het een andere oorzaak me dunkt...
Water tekort is het probleem niet de kluit is vochtig maar niet nat, het ging 4 jaar goed maar nu zijn gewoon de nieuwe blaadjes lichtgroen/gelig. voeding is ook het probleem niet want hij krijgt voldoende als je zegt dat hij eens in de 2 weken wat voeding moet krijgen. Wat het buiten zetten betreft in de zomer.. ik heb hem nog nooit buiten gezet en ben het ook niet van plan, ik zet hem alleen even buiten als er een malse zomerse regenbui overtrekt, zo blijven zijn blaadjes mooi glanzend en stofvrij.
Zo'n lage temperaturen in de rust met een vochtige kluit is vragen voor problemen. voor deze gardenia heb ik een andere gehad, waarbij ik net hetzelfde deed als nu, behalve in de winter. Dan plaatste ik hem idd bij 14 graden op rust en hij is weggekwijnd, dus vanaf dan riskeer ik dat niet meer en laat diegene die ik nu heb gewoon op normale kamertemperatuur staan, Dit heeft er voor gezorgd at ik al 4 jaar geniet heb van deze plant, dus dat advies van de rustperiode volg ik niet meer op.
Bedankt voor je snelle reactie maar desondanks heb ik nog geen antwoord op mijn vraag, waarom de jonge (nieuwe) blaadjes na 4 jaar plots lichtgroen/gelig beginnen worden? Iemand anders enige suggesties?
alvast bedankt
groet Manuela