Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben momenteel de tuin aan het voorbereiden voor nieuwe exoten.
Dit jaar wil ik ook een yucca op stam in volle grond proberen.
Weet nog niet de welke.
Ben op zoek naar de meest winderharde.(iemand ?)
De vraag nu:
Welke grond neem ik hiervoor het best ?
Ik heb al een groot plantengat gemaakt.
Welke aarde samenstelling gebruik ik nu het best voor de yucca en de grond
zo doorlatend mogelijk te maken ?
Meter diep (tot aan de drainage buis) met kiezels heb ik al klaar.
Alvast bedankt voor de tips.
Ook ga ik een opuntia species hardy in volle grond uitproberen.
Welke aarde(samenstelling) neem ik hier voor ?
hoi Jippen,
Ik heb zelf een winter harde yucca in de tuin staan (sorry weet niet welke, Deze is er een met soepele bladeren en bos vormend, NIET stam vormend).
Het is hem om het even welke grond dat hij staat. In volle zon of schaduw. Veel of weinig water. Kan hem allemaal niets schelen. Die doet het overal. Bij belangstelling kan ik er nog wel een stek voor je afsteken en opsturen. Stuur maar een PM
Misschien dat andere soorten wat veeleisender zijn. Dat weet ik niet.
Voor de Opuntia's er staan al hele stukken over in de cactus en vetplanten afdeling. Moet je maar eens rond kijken. Met nog info over meer winter harde cactussen.
Succes er mee
Hallo Lucia,
Bedankt voor de tips (nog niet aan gedacht om eens rond te snuffelen bij de cactussen.
Zelf heb ik al een yucca die geen stam vormt. En moet zeggen deze heeft niet veel nodig en groeit geweldig.
Een mooie yucca die winterhard is ( tot ongev. -14 ) is de yucca Rostrata. Deze is stamvormend.
andere yucca soorten die het redelijk goed doen : yucca Aloifolia en yucca gloriosa.
In de winter moeten ze vooral droog staan.
yucca rostrata is supermooi, maar als ik er soms 1 tegenkom zijn ze niet te betalen! Daarom bij mij alleen maar yucca gloriosa, deze vormen een mooie stam, ze houden alleen niet van teveel water. Soms rot een kroon weg, maar niet getreurt er groeit altijd weer ergens anders een nieuwe kroon op de stam