menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tropische zaden

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

Hallo forumvriendjes,

Enkele dagen geleden heb ik - in een bui van zaaikriebels - en eerlijkerwijs onvoorbereid verschillende zaden online gekocht. Kwestie van de zomer mijn huis/tuin/terras op te fleuren. Hier een lijstje:

* Strelitzia reginae (10)
* Gloriosa superba (10)
* Roystonia regia (10)
* Thalia geniculata (5)
* Nelumbo nucifera (6)
* Ravenala madagascariensis (25)
* Heliconia rostrata (10)
* Heliconia sclerotricha (6)

Het grootste probleem is dat ik momenteel door verbouwing e.d. weinig plaats heb. Ho e kan ik het beste zaden bewaren? Ik neem aan droog, koel en donker zoals een kelder.
Daarnaast heeft iemand ervaring met opkweken van een van deze prachtige planten? Mijn grootste zorg zijn de lotussen. Na veel opzoekingswerk ben ik er nog niet uit.

Alle tips en ervaring zijn welkom!
donderdag 8 mei 2014 - 17:54
wilma*15

Wilma*15

Aangezien dit allemaal zaden zijn van tropische planten zou ik ze zeker niet koel zetten.
De Nelumbo (lotussen)heeft een watertemperatuur nodig van ongeveer 25°C.
Het beste is in een aquarium met verwarming en zo veel mogelijk licht.
Ook de thalia zou ik in warm water zetten.
Dit is namelijk een moerasplant, dus met zijn voetjes altijd in het water.
De Nelumbo zal pas volgend jaar in bloei komen want daarvoor is het eigenlijk al te laat voor voor dit jaar.

De zaden kiemen natuurlijk het beste als ze vers zijn.
Hoe langer dat je ze bewaard hoe minder kiem krachtiger ze worden.

Succes er mee.

Groetjes

donderdag 8 mei 2014 - 18:19
Arico

Arico

Dankje Wilma. Ik doe het niet zo zeer voor de bloemen, die komen als tweede. Ik kijk namelijk eerst naar de bladkleur en -vorm

Heb je zelf al ervaring met lotus?
donderdag 8 mei 2014 - 18:22
wilma*15

Wilma*15

Ja maar dan als plant aangekocht.
Dus niet als zaden alhoewel ik ook al vaker hierover heb nagedacht.
Op dit moment heb ik wel zaden van de Nymphaea 'Victoria Amazonica'.
Die liggen al zeker 1 maand in warm water en 1 daarvan heeft al een blaadje gehad maar door een stootje tegen het potje is die afgebroken.
Ook die heb ik in een gekke beu gekocht.
Zelf heb ik net de zaden van Gloriosa Lutea binnen.
Ik sta dus in het zelfde schoentje als jij.

Al mijn tropische waterlelies heb ik als bulb aangekocht.
Zo ook de Thalia Geniculata.

Zal kijken of ik die foto nog kan vinden waar mijn Nelumbo in bloei staat.
Wil je meer weten over hoe je de Lotus kan zaaien dan zal ik je aanraden om een mailtje naar agua vijvercentrum te sturen.
Daar is iemand die heel veel ervaring in tropische waterlelies en lotussen heeft.
Met die persoon heb ik ook persoonlijk regelmatig via mail contact.

Er is hier iemand die Nelumbo in zijn digituin heeft staan heb ik gezien.
Hoop eigenlijk dat die hier ook op gaat reageren.

Groetjes
donderdag 8 mei 2014 - 18:38
wilma*15

Wilma*15

Zag ook dat je palmen zaad had aangeschaft.
Deze moeten eerst in warm water worden geweekt in het DONKER.
Ook het zaaien van deze zaden gebeurd in het donker.
Er mag echt geen enkel licht erop komen.

Maar ook weer bij een bodemtemperatuur van 25-30°C.

Groetjes
donderdag 8 mei 2014 - 18:44
Arico

Arico

Ik zal zeker eens een mailtje sturen naar die persoon.

Heb je kamer trouwens gezien en ik was jaloers! Jij ook succes met je lelies
donderdag 8 mei 2014 - 18:58
wilma*15

Wilma*15

Hier zie je mijn Lotus in bloei helemaal aan de rechtse kant in de vijver voor de Thalia.
Deze foto is al enige jaren oud.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 8 mei 2014 - 19:05
wilma*15

Wilma*15

Dit heb ik nog zojuist op internet gevonden over de Nelumbo zaden.

De Indische Lotus (Nelumbo nucifera) is een prachtige waterplant met erwtgroene bladeren drijvend op het watervlak. De rose bloemen staan op een dikke stengel en steken een paar centimeter uit het water. De Indische Lotus is heilig beschouwd en wordt door Boedisten gebruikt tijdens religieuse ceremoniën. De gehele plant is eetbaar maar meestal worden uitsluitend de zaden en de wortels (rizomen) verwerkt in de traditionele keuken in zuidoost Asië. De Indische Lotus is een paludale plant en kan tesamen met de Nymphea worden gehouden. Zelfs in ons klimaat kunnen we deze plant kweken als we weten hoe het moet!
De buitenste laag van het zaad van de Indische Lotus dient eerst afgevijld te worden met een vijl of schuurpapier (scarifiëren). Daardoor zal het water de kern gemakkelijk binnendringen en de kieming tot stand brengen. Zolang het zaad intact is zal het eeuwenlang kiemkrachtig blijven. Zonder behandeling zal de kieming jaren op zich laten wachten.
picture
Ontkiemen van Indische Lotus zaad
Hoe weet je of het harde omhulsel genoeg gescarifieerd is ? Laat het zaad in water weken, als het zaad in grootte verdubbeld binnen 24 uur, hoeft het geen inkepingen meer. Indien niet, dat moet je de behandeling bijwerken, terug in het water voor 24 uur en wachten. Dit proces moet herhaald worden zolang het zaad niet is gezwollen.
Het zaad heeft alleen water nodig… Zodra het vijlproces met success is verlopen, week het zaad in water. De ideale temperatuur tot ontkieming ligt tussen 27° en 28°C (maar kan ook zwellen bij 20°C). Bij deze temperatuur ontkiemt het zaad snel en binnen de week verschijnen er uitlopers. Zie foto documentation http://www.victoria-adventure.org/…om_seed.html
Zodra de eerste bladeren verschijnen, plant het gekiemde zaad in een modderig substraat of in aquarium grint op de bodem van een aquarium of een hoge kuip (aquarium, vijver). Het water niveau in de container moet tot 30cm reiken. Als men aquarium grint gebruikt kan de Indische Lotus samen leven met vissen.
Geleidelijk, terwijl de plant volwassen wordt, zal hij meer plaats nodig hebben. De plant kan in een vijver in de wintertuin groeien, een serre, of een andere plek, maar vorstvrij. De optimale temperatuur ligt tussen 20° en 35°C.
In onze contreien waar lage temperaturen heersen zal de plant zonder problemen overleven. In de zomer wordt hij in een vijver geplaatst maar’s winters moet hij weer naar binnen. In het ergste geval kan hij overwinteren in een vochtige kelder, op dezelfde manier als de water lelies.
De Indische Lotus wordt het best gekweekt in een betonnen kuip van 60 of 80 liter inhoud – deze kost ongeveer 10 euro. Ga als volgt te werk: plaats het ontkiemde zaad in een terra cotta pot gevuld met een modderig mengsel of aquarium grint, de pot gaat in de betonnen kuip. De kuip dient dan tot aan de rand gevuld te worden met water.
Het voordeel van een betonnen kuip is dat deze gemakkelijk in de wintertuin kan gezet worden of in de woning. In het laatste geval, dient de kuip bij het venster te worden geplaatst (liefst balkon venster) zodat de Indische Lotus kan genieten van alle zonlicht en warmte. In de zomer gaat de Indische Lotus naar een zuidelijk gericht balkon of in de tuin. Zoals je ziet, de Indische Lotus is een gemakkelijke plant, zelfs binnenshuis!

Groetjes
donderdag 8 mei 2014 - 20:35
Bombycilla

Bombycilla

een betonnen kuip van 60 of 80 liter inhoud – deze kost ongeveer 10 euro.
Ik neem aan dat je een plastiek speciekuip bedoelt .
Als ze van beton zijn ,geef me dan het adres
donderdag 8 mei 2014 - 22:02
wilma*15

Wilma*15

Bombycilla dat had ik ook gelezen.
Maar de tekst heb ik dus letterlijk van internet gekopieerd.

Denk dat het al een oudere bericht is.
Zelf zou ik ook eerder voor een plastiek kuip kiezen.
Is in ieder geval niet zo zwaar bij het verplaatsen.

Groetjes
donderdag 8 mei 2014 - 22:12
Arico

Arico

M'n zaden zijn éindelijk aangekomen! M'n Heliconia sclerotricha en de Roystonia waren niet meer leverbaar, pas over 4 weken hebben ze vers zaden binnen. Dus nog een maand wachten zucht

Kreeg er ook nog enkele Maurandya 'magic dragon' bij. Als iemand ze wil, stuur me je adres en ik stuur ze per post op. First comes first gets

maandag 12 mei 2014 - 09:26
wilma*15

Wilma*15

Hallo Arico

Ik heb wel interesse in die zaden.
Heb even gegoogeld en ik vind ze mooi.

Laat even weten als je ze nog hebt.
Dan zal ik mijn adres per pb sturen.

Groetjes
maandag 12 mei 2014 - 14:53
wilma*15

Wilma*15

Hallo Arico

Ik zag zojuist dat ik geen persoonlijk bericht aan jou kan sturen.
Stuur mij dan maar een pb.
Hoop dat jij het wel kan naar mij toe.

Groetjes
maandag 12 mei 2014 - 14:57
Arico

Arico

Weken van de eerste zaden (gescarificeerd en ongescarificeerd):

woensdag 14 mei 2014 - 08:41
Arico

Arico

Nu eindelijk kunnen zaaien. Potjes staan in plastic bakken om de vochtigheid hoog te houden:

maandag 19 mei 2014 - 17:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).