Fittonia verschaffeltii, nog een "schatje" uit mijn verzameling
UIt Wikipedia:
Fittonia's zijn echte sierbladplantjes, waarvan in u de normaal verwarmde kamer erg veel plezier zult hebben. de soort met zilverbonte blaadjes is vrij gemakkelijk te kweken. U zult er echter rekening mee moeten houden dat ze een zeer vochtige atmosfeer verlangt en het blad dagelijks met lauw water moeten besproeien. Het koude water, zo uit de kraan kunt u er in geen geval voor gebruiken.
Dit plantje kruipt min of meer over de potgrond heen en de wortels gaan ook niet diep de grond in. Daarom zult u er platte bloempotten voor moeten gebruiken. Als u alleen maar diepe potten hebt, moet u die voor de helft met scherven vullen. Ze verlangen een zeer luchtige, vooral voedzame grondsoort. U mag er de bekende bloemistengrond voor gebruiken. Roer er wel een flinke portie turfmolm door.
Fittonia's kunt u voortkweken door middel van stekken. Het best kan dat in het vroege voorjaar of in de zomer. Jonge scheuten, ter lengte van 7 centimeter, zullen in zanderige grond vrij gemakkelijk wortels vormen.
De plant kan beslist niet tegen felle zon en van half maart tot half oktober moet ze daartegen beschermd worden. In de wintermaanden zal ze enkele blaadjes laten vallen, maar dat is niet zo erg. Vroeg in het voorjaar dient u immers te verpotten en dan komen er al spoedig voldoende nieuwe blaadjes.
N.B mijn plantjes hebben nog nooit gebloeid, hebben hun vaste plek in de veranda
Fittonia's kunnen ook bloeien, maar de kleine gele bloempjes stellen niet veel voor. Soms zien we ook een cultivar met dof donkergroene bladeren, die opvallend karmijnrood geaderd zijn, de Fittonia verschaffeltii "Pearcei".
Verder nog mijn hartelijke wensen voor een nu nog gloednieiw 2016
De P.