Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb sarracenias gezaaid en regelmatig komen er nieuwe uit. Als ze ongeveer 1 tot 2 centimeter groot zijn gaan ze langzaam kopot. Ze kleuren eerst donkerrood en dan drogen ze precies uit en zijn ze er geweest. De zaadjes liggen in een pot met de zuurste turf die je kan kopen. De potjes staan in een bakje met demi-water op de vensterbank langs de zuidkant. De eerste kwamen reeds uit rond januari dit jaar en nu komen er nog uit. Mogen deze kleine plantjes in volle zon staan of niet? Op het internet is er veel te vinden over deze plantjes maar geen enkele handleiding waar je echt mee verder kan. Ook een afbeelding van kleine plantjes en hoe ze groeien kan ik niet vinden. Het zijn zaadjes van de gewone sarracenia die dat overal te koop wordt aangeboden. Ik weet gewoon niet waarom ze altijd afsterven. Te weinig licht, te veel zon, te koud, te nat, te droog.....? Op de afbeelding kan je zien welke kleur ze krijgen. De afbeelding is wel van slechte kwaliteit.
Hoi, sarracenia's zijn normaal niet moeilijk te groeien.
Zelf gebruik ik een mengsel van turf en perliet (perliet houdt het de grond wat luchtiger, maar is geen vereiste).
Nieuwe bekers zien in het begin altijd rood, naarmate ze dichter bij het punt zijn waarbij ze open gaan, krijgen ze hun volwassen kleur (hangt af van soort tot soort, dit kan groen, rood of wit zijn, of een combinatie).
Jongere plantjes (zoals die precies, blijven meestal wat roder).
Ze hebben liefst zoveel mogelijk licht (direct zonlicht), willen altijd water hebben (nat staan) en demi water is denk ik goed. Kraantjes water mag niet, aangezien er te veel kalk inzit. Regenwater is ook goed.
Wat ook kan: jonge sarr's maken veel nieuwe bekers aan, en de oude sterven dan af. Dus het kan zijn dat het dit is. Maar op de foto's is niet veel te zien.
Foto 3: Bloemen en bekers van volwassen sarr. Je ziet mss dat er nog kleintjes zijn die roder zijn, en naarmate ze groter worden, kleuren ze zoals ze zouden moeten zijn.
Starsfighter alvast bedankt voor de info.
Begin januari heb ik dit gezaaid. Na vier weken kwamen er 5 uit en gingen kapot als ze 1 tot 2 centimeter groot waren. Heel het plantje sterft en komt niet meer uit. Ondertussen kwamen er nog uit en gingen kapot. Ze worden eerst rood en dan bruin terwijl ze helemaal krimpen en ze groeien niet meer terug. Ik heb turf en perliet gebruikt en je ziet dat deze potgrond goed nat is. Ze krijgen zonlicht en ik geef ze zo lang mogelijk als ik kan nog licht tot ik ga slapen. De zaadjes komen van een vriend van mij en ik heb de planten gezien in december als we het zaad nog hebben genomen. Welke soort het is weet ik niet zeker maar het zal wel de gewone soort zijn die ze overal verkopen. Ik heb ook een volwassen plant sinds de maand mei van vorig jaar en die doet het prima. Ik heb verschillende potten met drosera en die staan in bloem. Ook heb ik twee dionaeas en daar heb ik reeds het zaad van genomen. Twee weken geleden heb ik die gezaaid en meer dan de helft komt uit en de rest heeft schimmel. Waarschijnlijk mag het kweekbakje niet helemaal dicht en dit geeft dan schimmel. Die sarracenia op uw eerste foto hoe groot is die? Bij mij staat het waterniveau nu op een derde van de grondhoogte. Mag het water nog hoger staan of niet? Iets onder het niveau van de grond?
Nee, bij de sarracenias is geen schimmel te bespeuren. Ik heb al met een vergrootglas zitten kijken of ik iets abnormaal kan zien maar alles lijkt in orde. Toch gaan ze na een aantal weken kapot. De schimmel zat op een aantal zaadjes van de dionaeas en ik heb alles verwijderd wat slecht was. De rest ziet er goed uit nu en groeit zeer langzaam verder. De dionaeas staan in een andere pot. Voor de sarracenias is het hier nog te koud buiten want soms daalt de temperatuur hier nog tot tegen het vriespunt. Ik weet het niet, ik zal nog moeten afwachten en zien of ze allemaal kapot gaan of niet. Ik heb ook al nieuwe gezaaid in een andere bak. Mijn grote sarracenia die verzuipt bijna en die staat al van vorig jaar zo tijdens het warme seizoen en hij groeit mooi verder in zijn zwembad. Die kleine plant van u is al aan zijn tweede seizoen bezig, die van mij aan hun eerste weken maar ze leven niet veel langer. Wat mij ook is opgevallen is dat ze een paar weken donkergroen zijn en dan lichter van kleur worden (lichtgroen). Daarna worden ze pas rood en dan bruin en dan gaan ze kapot. Op het moment dat ze lichtgroen zijn zie je ook kleine plekjes in de plant waar het donkerder is van kleur. Ik heb die plantjes nog nooit ergens gezien waar ze gezaaid zijn en dan groeien dus ik weet het niet. Even afwachten dan maar.
Mja mss wel. Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om zo te zeggen aan wat het kan liggen, zou het met mijn eigen ogen moeten zien
Mijn excuses hiervoor!