Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb net de foto's op deze site zitten bekijken en jij hebt blijkbaar verschillende orchideëen. Zelf heb ik er ook verscheidene die met succes terug bloeien, namelijk de phalaenopsisen en cimbidiums. Mijn probleem is echter de dendrobiums. Ik krijg die niet terug in bloei. Wat doe ik verkeerd ? Ik zet ze tijdens de zomermaanden beschut buiten, net als mijn cimbidiums en ocidiums. Kan jij mij raad geven ? Orchideëen zijn mijn lievelingsbloemen.
Ik weet niet welke dendrobium ge hebt, als ge deze hebt met bloemstengel bovenop de pseudobulb is het een dedrobium phalaenopsis en alzo ook behandelen. De dendrobium mobile waarbij de bloemen verschijnen in de bladoksels van de pseudobulben mogen tijdens de zomer buiten in de schaduw geplaatst worden,zowat eind sertember moet hij droog en koud gehouden worden(binnen) zowat 10°C dan zullen de bloemknoppen zich vormen om in het voorjaar te bloeien,tijdens het buitenstaan geen schaaltje onder de pot plaatsen zodat het te veel aan water weg kan vloeien, tijdens het buiten staan af en toe een beetje plantenvoeding toedienen.
Bedankt Fons voor je antwoord. Ik heb beide soorten. Wil je nu zeggen dat een dendrobium phalaenopsis dan beter niet buiten staat in de zomer? Ik probeer je raad op te volgen. Indien ik succes heb plaats ik wel een foto van de bloemenpracht (laat ons hopen ) Misschien moet ik regelmatiger voeding toedienen ook. Ik durf dat wel eens te vergeten om dat regelmatig te doen.
Groeten, Tuinlief
Vermoedelijk mag de dendro.phalaenopsis ook naar buiten als de temp in orde is,de mijne bloeit nu en staat binnen als hij uitgebloeit is gaat hij ook naar buiten.
beste een den phal mag zeker naar buiten maare niet in de felle zon enkel morgen zon of avond zon ,
een den verlangt in de groei een vochtigere grond dan phal, maar als het kouder word of de bulbben zijn echt dik en blinken dan moet je de plant kouder min 12 graden, en laten uitdrogen tot de bloemen verscheine, je mag de plant een beetje water geven tussen in maar je mag ipv om de week nu 2a3 weken wachten met water geven, als de bloemen komen dan zet hem terug iets warmer en geef je water en mest stoffen, laat wel de aarde tussen iedere giet beurt uitdrogen omwille van wortel rot.
veel geluk er mee.
een tip
als je de oude bulben niet mooi vind of ze zijn kapot dan mag je die gerust afknippen.
Heel erg bedankt Fons en cvb voor de raad. Ik kijk uit naar een goeie bloei. Ik hoop echt dat het me lukt. Ik probeer wel mijn planten na de zomerperiode wat droger te houden, maar krijg dan altijd van die accordeonbladeren en dat is niet mooi, en to nu toe is me nog niet gelukt ze opnieuw in bloei te krijgen. Ik doe mijn best.
die bladeren is omdat je de planten onregelmatig water geefd, en ook dat er te veel schommeling is in de temp over dag of snachts, je moet proberen de temp zo constand mogelijk te houden en de water giften regelamtig houden dan kom je dit niet tegen.
bv elke zondag water geven of om de 14dagen of om de 3 weken maar niet tussen door rap een beetje water geven.
je mag wel nevelen tussen door dat kan geen kwaat beste is savons en dan zorgen voor een goed vetilator zodat de plant kan uitdrogen.
doe dit niet zonder ventilator anders zal het water in de oksels blijven staat en zal de plant rotten
om ze te laten bloeien geld één regel, (als ik bijna doot ga zal ik voor mijn nakomelingen zorgen)
dit wil zeggen dat als je de plant laat uitdrogen zal de plant bloemen maken om te bstuiven, en zorgen voor nakomelingen, maar wij laten de plant niet dood gaan en geven terug water en gelijdelijk aan mestoffen als de bloemknoppen zicht baar zijn.
tussen door mag je wel de pot eens nat maken, het is dan beter dat je de plant 2 weken droog houd en dan weernat en weer 2 weken droog enz, zie bloemnknoppen dan mag je de plant water geven pot 1week half droog (vochtig niet droog)
en dan zla je veel en prachtige bloemen hebben, wat je ook best dote is de luchtvochtigheid op 70 a 80 % houd