menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palmen

Ga naar meest recente reactie

yvesvdn

Yvesvdn

Hallo,

Ik heb enkele dagen wat zaadjes van palmen in de potgrond gestopt, +- 1 cm diep, grond vochtig gemaakt, folie over pot en ze staan nu op een warme plaats.
Ik zag gisteren dat er schimmel gevormd wordt op de grond, is dat goed of helemaal niet goed?

Alvast bedankt

Groeten
Yves
donderdag 26 juli 2007 - 07:32
hildavw

Hildavw

Misschien eens een dag de folie er af doen en een beetje laten uitdrogen ?

Is maar een idee hé !

Hilda
donderdag 26 juli 2007 - 12:19
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Hoi Yves,

Ook ik heb palmzaden beplant. En ik heb groene (ik denk) mosvorming op de grond.
Ines (mijn leermeester wat betreft palmzaden) zij dat het niet erg was. Ik heb wat fijn zand erover gestrooid.
Bij mij komt er nog alzijd niets op en ze staan toch al een maand of 2.
Maar het is ook een kwestie van veel geduld heb ik begrepen.
Dus ik blijf hopen...........

Groetjes Rialle

donderdag 26 juli 2007 - 12:53
rialle

Rialle

Oh ja, heb je de zaden ook voorgeweekt of was dat niet nodig omdat je ze vers hebt meegebracht uit Egypte?

Veel succes ermee en misschien kunnen we ervaring uitwisselen want voor mij is het ook de eerste keer.

Groetjes Rialle
donderdag 26 juli 2007 - 12:56
cetinel

Cetinel

mijn trachy zaden deden er ook ongeveer een week of zeven over om uit te komen
ik had ze afgedekt met een plastic doorschijnende pot die precies op de bloempot paste,af en toe tilde ik die es op om te verluchten
heb zelf geen schimmelvorming gezien..maar ook es ergens gelezen dat het niet zoveel kwaad kan.
donderdag 26 juli 2007 - 13:06
yvesvdn

Yvesvdn

Bedankt voor de reacties!
Ik heb de zaden wat laten weken, en dan ik zo een plastiek afsluitbaar zakje gedaan.
Bij toeval had ik enkele zaden in Egypte in zo een zakje gestoken (zaden waren vochtig)
Na een week had ik gezien dat er schimmel tussen zat, maar ook dat sommige zaden al begonnen te kiemen, ik heb dat nu ook geprobeerd met enkele zaden, goed vochtig gemaakt en in zo een plastiekje gestoken, en als ze nu beginnen kiemen steek ik ze in potgrond he.

Groeten
donderdag 26 juli 2007 - 13:41
jumperke

Jumperke

Ik heb ook Trachycarpus Fortunei palmbomen gezaaid en het duurde 7à8weken vooralleer ze uitkwamen.
Ze zijn nu nog maar enkele weken oud...
Ze groeien wel zeer rap nu!
Ik heb ze eerst een nacht laten weken in water,zo kiemen ze iets rapper.

groetjes jerko
donderdag 26 juli 2007 - 16:00
rialle

Rialle

Jumperke kun je geen fotootje plaatsen van je palmpjes. Ik ben zoooooooo nieuwsgierig!!!

Groetjes Rialle
donderdag 26 juli 2007 - 19:11
Fons

Fons

Witte schimmel duid aan dat de inhoud van een zaadje aan het wegschimmelen is of wegrotten.
donderdag 26 juli 2007 - 20:24
an

An

Jumperke kun je geen fotootje plaatsen van je palmpjes. Ik ben zoooooooo nieuwsgierig!!!

Groetjes Rialle


ik ben ok nieuwsgierig maar waar koop je van die palm boom zaden en overleven die wel hier in dit kikkerlandje
gr an
dinsdag 31 juli 2007 - 09:03
Victor44

Victor44

An,je tikt gewoon 'palmzaden' in op Google en je zult zien je hebt verschillende adressen waar je palmzaden kan bestellen.Niet moeilijk te vinden,dan heb je ook ineens de uitleg of ze winterhard zijn .
Grtjs Mia
dinsdag 31 juli 2007 - 21:41
an

An

okee mia
ik weet het nog niet maar leek mij wel leuk
gr an
dinsdag 31 juli 2007 - 23:36
rialle

Rialle

An, je kunt natuurlijk ook hier op het forum een oproepje doen.
Misschie heeft iemand nog palmzaden liggen.........

Groetjes Rialle
zondag 12 augustus 2007 - 00:11
an

An

ja kan ik doen maar dat heeft geen haast
komt wel een keertje
gr an
maandag 13 augustus 2007 - 20:24
jumperke

Jumperke

Hierbij de foto's van mij palmpjes:

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes jerko
woensdag 22 augustus 2007 - 15:08
fikske

Fikske

Wat ook helpt tegen schimmelvorming. De zaadjes niet in gewone potgrond steken maar in cocopeat.
woensdag 22 augustus 2007 - 15:51
Pruimke

Pruimke

cocopaet is een zeer goed product om te gebruiken bij zaaien en stekken, en om dan nog eventuele schimmelvorming te voorkomen is een fijn laagje wit zand ook altijd aan te raden.
Dit zorgt voor een licht droog oppervlak.
woensdag 22 augustus 2007 - 21:26
ines

Ines

Schimmel bovenop de zaaigrond heeft geen nadelige gevolgen als U het ontdekt voor de kiemdraai
begint. De kiemdraai is de beweging die de kiem maakt en zijn omhulsel omhoog duwt (ik weet niet of er iemand dit nabij gevolgd heeft? nogtans leuk om zien)
Dus om verder te gaan: als het omhulsel omhoog komt en daar de beschimmelde aarde raakt duwt deze ook de schimmelplaats even weg om de kiem door te laten, dit is een heel natuurlijk verschijnsel van zelfbescherming. Als U de plaatsen niet gaat bedekken met een of ander fijn substraat zodat de schimmel afsterft zal de schimmel de kiem kunnen aantasten maar niet noodzakelijk. Dus best een laagje fijn zand bovenop het zaaisubstraat aanbrengen en verder veel succes met de opkweek van Uw
boomkes!
donderdag 23 augustus 2007 - 00:06
jumperke

Jumperke

Ines,de palmboombjes op de foto's zijn van zaden die ik kreeg van u.

groetjes jerko
donderdag 23 augustus 2007 - 16:56
cetinel

Cetinel

leuk,de mijne zijn broertjes en zusjes van die van jou zien er ook zelfde uit maar zitten nog samen in 1 grote pot...
welk soort oleanders heb je daarbij op de achtergrond?? gestekt,gezaaid,enkel dubbel,welke kleur???( niet da ik nieuwschierig ben hoor!!)
donderdag 23 augustus 2007 - 20:21
koen

Koen

Is het nu nog niet te laat om palmen te zaaien of kan het nog?


grtz, Koen
donderdag 23 augustus 2007 - 21:00
ines

Ines

Nee niet te laat, doe maar .... U kan ze gans het jaar door zaaien, wel zorgen voor goede vochtigheid en warmte.
donderdag 23 augustus 2007 - 21:37
jumperke

Jumperke

leuk,de mijne zijn broertjes en zusjes van die van jou zien er ook zelfde uit maar zitten nog samen in 1 grote pot...
welk soort oleanders heb je daarbij op de achtergrond?? gestekt,gezaaid,enkel dubbel,welke kleur???( niet da ik nieuwschierig ben hoor!!)


De Oleanders op de achtergrond zijn gestekt het zijn roze(ik denk het toch(ben kleurenblind hé) ) enkelbloemige.

groetjes jerko
vrijdag 24 augustus 2007 - 16:32
ines

Ines

Ben blij dat ze gekiemd zijn de palmboomkes, nu goed verder voor zorgen, redelijk veel water zeker wekelijks, als de wortel zichtbaar is onderaan verplanten in een grotere pot, nog geen meststoffen geven tot het vijfde blad en nog binnen overwinteren zeker de 3 eerste jaren, als het niet te hard vriest mogen ze buiten blijven, zorg dan wel dat ze niet nat staan anders vervriest de potkluit.
Verder veel succes met de palmkes!
vrijdag 24 augustus 2007 - 20:46
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Oh Jumperke, wat zijn ze mooi! Je ziet al echt het palmblad.
De broertjes en zusjes (ook zaden van Ines) die ik gezaaid heb doen nog altijd niets helaas

Ik heb ze gelukkig niet allemaal gebruikt dus als het zo blijft dan probeer ik het gewoon opnieuw zo gauw de verwarming in huis weer aangaat. Ik denk dat deze zaden te veel temperatuurzwenking gehad hebben.

Succes Jumperke en Yves en Cetinel met jullie palmpjes!!!

Groetjes Rialle
vrijdag 24 augustus 2007 - 21:26
ines

Ines

Hoi Rialle naar mijn bescheiden mening hebt U de zaden te droog achtergelaten, ik bedoel het is wel nodig ook al zijn ze afgedekt met folie eens te controleren of er genoeg vocht aanwezig is.
De zaden kiemen ook in water dus ze mogen vochtig zitten.
Er kan bijna niets mis gaan tenzij U de zaden uit de bak genomen hebt...laat gewoon de zaden zitten en giet een flinke hoeveelheid water erbij en terug afdekken met doorschijnende plastiek of folie.
Zet boven op de centrale verwarming of op een vensterbank, probeer maar
vrijdag 24 augustus 2007 - 21:55
rialle

Rialle

Ik hoor graag je bescheiden mening Ines, jij bent per slot mijn leermeester op dit gebied!

Natuurlijk heb ik regelmatig gecontroleerd of er genoeg vocht aanwezig was en gesproeid. Ik was al bang dat ik ze TE vochtig gehouden had, maar als ik het goed begrijp is dat dus niet mogelijk.
Ik zal mij gewoon nog wat gedulden.....................

Bedankt Ines

Groetjes Rialle
vrijdag 24 augustus 2007 - 22:12
ines

Ines

Ze komen zeker, het is niet mogelijk dat ze allemaal niet bevrucht zijn. Hebt U voor het zaaien Rialle
de zaden in water gelegd en de zaden die bovendrijven weg gedaan?
Enne geen dank hé, ik doe het graag...
vrijdag 24 augustus 2007 - 22:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).