menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterlelies

Maartendev1

Maartendev1

Ik heb een aantal waterlelies in mijn vijver maar er zijn allemaal planten zoals waterpest ed. boven gaan hangen en groeien. Kan een waterlelie hier straks nog wel doorheen komen met zijn blad?

En ik zou graag poelslakken in m'n vijver doen maar eten deze naast dode plantresten niet teveel van de levende waterplanten, en maken ze geen gaten in blad van de waterlelie? Want als ze teveel planten gaan vreten doe ik ze er maar niet in.

Groet Maarten
maandag 25 februari 2008 - 16:13
Nirak81

Nirak81

De waterlelie heeft veel ruimte nodig, en zal het niet zo mooi doen als hij zich eerst door een waterpest heen moet wurmen (is mijn beleving). Waterpest kun je heel goed snoeien, dat groeit gewoon weer aan. Dus ik adviseer je om dit gewoon een beetje bij te snoeien.

Wat betreft de slakken. Slakken ruimen op, maar vervuilen je vijver ook weer (uitwerpselen). Als je niet te veel slakken hebt hoeft dit overigens niet erg te zijn. Maar slakken planten zich ook voort (en erg snel), dus daar moet je natuurlijk wel mee oppassen.
Slakken hebben de voorkeur voor makkelijk eetbare planten en plantresten. Dus waterpest vinden ze lekker, en als dat in voldoende mate aanwezig is denk ik niet dat ze vlug aan je waterlelie zullen knabbelen. Met 100% zekerheid durf ik dat echter niet te zeggen, dus ik zou nog even een reactie van een andere forumbezoeker afwachten
maandag 25 februari 2008 - 20:44
Maartendev1

Maartendev1

Ik doe er wel gewoon slakken in, misschien dat die de groei van de waterpest en sterrekroos een beetje in toom kunnen houden. En ik zal de waterlelies een beetje vrijmaken. Ik heb van de week al wel gezien dat er in het groeipunt allemaal nieuwe 'pijlpunten' zitten, dus de lelie is alweer een beetje aan de groei.
Bedankt voor de reactie!

Groeten Maarten
maandag 25 februari 2008 - 23:18
VTO

VTO

U hoeft geen bang te hebben dat uw waterlelies niet zullen groeien. Zij zullen boven komen en hun blad ontplooien. De waterpest zal door de schaduw van de lelie minder groeien, tenzij het hoornblad is. Deze plant houdt wat van de schaduw van de lelies.

Slakken zou ik niet in de vijver stoppen.
dinsdag 26 februari 2008 - 22:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).