hallo,
ik heb sinds vorig jaar een vijver, en heb niet zoveel ervaring...
ik heb in mijn vijver zeer veel draadalgen, en dit is niet mooi... ik weet dat het niet slecht is voor de vijver, maar het uitzicht is toch ook belangrijk hé. enkele weken geleden hebben wij redelijk veel algen kunnen weg doen, maar deze zijn nu al volledig terug gekomen, de hele vijver zit vol. er staan redelijk wat planten in, maar weinig zuurstofplanten, want deze gaan altijd maar kappot. (mag je ook bijvoorbeeld zuurstofplanten uit de vaart in een vijver steken? of is dit niet goed?).
is er een natuurlijke manier om de draadalgen uit de vijver te krijgen? want ik wil niet met chemische "brol" in mijn vijver zitten
. ik heb ook een waterval, heeft dit er misschien ook iets mee te maken?
ik heb ook al van in het begin een UV lamp aangesloten.
mvg Fauna_
Groenwater wordt veroorzaakt door de ééncellige zweefalg.
De meeste jonge vijvers krijgen met dit probleem te maken omdat de vijver niet in evenwicht is, meestal het gevolg van het ontbreken van Co2 en een teveel aan voedingstoffen. Bacteriën produceren 24 uur per dag Co2, planten nemen deze Co2 direkt op voor de groei. Geen bacteriën geen Co2, geen groei van planten.
Let op! groene vijvers waarin planten aanwezig zijn verslijmen of sterven af, dit heeft te maken met de fotosynthese (licht).
Belangrijk: Gebruik geen middelen of produkten die het vijverwater moeten helder maken, hanteer een zo goed mogelijk beleid en gebruik de juiste waterplanten die het wateroppervlak bedekken.
Wilt u zo snel mogelijk helder water hebben dan moet met een UVC filter gewerkt gaan worden, (tijdelijk/permanent) die de ééncellige zweefalg doodt.
Gevolgen van groenwater:
Zuurstofplanten groeien slecht, verslijmen, sterven af.
Water is troebel (groen)
Biologisch evenwicht verstoord.
Kans op nitriet piek bij helder worden van het water met name bij gebruik van UV lamp.
Tip: UVC lamp in de winter uitschakelen.
lees ook het onderwerp giftige stoffen. http://www.bloggen.be/devijvervraagbaak/archief.php?ID=6
Draadalgen:
Draadalg is het onkruid van de vijver en voor de meeste mensen een doorn in het oog, en heeft zowel voor als nadelen in de vijver.
Draadalg komt in iedere vijver voor en mag niet gaan overwoekeren, tevens is het zeer moeilijk te bestrijden en zal draadalg nooit in zijn geheel verdreven kunnen worden uit de vijver.
Het is absoluut onzin dat gezegd wordt dat wanneer draadalg de kop op steekt in de vijver dit een slecht vijvermileu is, toch kan er aan de hand van draadalg iets afgeleid worden als deze gaat overwoekeren.
Als draadalg gaat overwoekeren geeft dit al aan dat er een overschot aan organische bestandsdelen aanwezig zijn: dit kan door, een te hoge visbezetting, te veel voeren, te weinig planten, te veel zon enz.
Draadalgen groeien oorspronkelijk op de vijverbodem of vastgehecht aan onderwaterplanten, en hebben zonlicht nodig voor een goede groei. Door met drijvende planten de inval van zonlicht te beperken, houdt u dus ook de draadalgen in bedwang.
Ideaal is wanneer één derde tot de helft van het vijveroppervlak is bedekt. De eerste jaren na de aanleg van de vijver is dit vaak nog niet het geval. In vijvers jonger dan 3 jaar komen problemen met draadalgen dan ook vaak voor. Naarmate de vijver ouder wordt en de planten groter worden, verdwijnt het grootste deel van de draadalgen. Is dit in een oudere vijver niet het geval, dan moet u de waterkwaliteit controleren.
Nadelen: Kan gaan overwoekeren, verdringt zuurstofplanten, verstopt filters/pompen, moeilijk te bestrijden.
Voordelen: Geeft zuurstof, goede voedingstof voor vissen, afzet gebied voor kuit, leeft van nitraten en fosfaten.
Draadalgen bestrijden:
Draadalg kan men het best te lijf gaan door het zoveel mogelijk met de hand (en/of WC-borstel) te verwijderen en bovengenoemde zaken te kontroleren. Een andere remedie is ervoor te zorgen dat er drijfplanten of andere waterplanten gebruikt gaan worden die ook voornamelijk direkt fosfaten opnemen uit het water, zoals bijvoorbeeld Gele lis, waterhyacint, mosselplant (niet winter vast) om maar enkele te noemen.
Chemisch bestrijden:
Bestrijd draadalgen NOOIT!! met chemische produkten dit doet meer kwaad dan goed is.
Geloof nooit wat er op de verpakking staat dat het geen kwaad kan voor vissen en planten want het tegendeel is al bewezen dat door het gebruik van dergelijke produkten vissen komen te overlijden, en het biologisch evenwicht wordt verstoord.
Daarbij is het bestrijden maar tijdelijk want draadalg keert altijd terug, en gooit u geld weg.
Ook de electrische toestellen I-tronic genaamd die zogezegd draadalgen bestrijden zijn geen optie en ook nog ééns vrij prijzig v.a 500 €. Het dood geen algen maar wel de vissen ook hier zijn aantoonbare gevallen van bekend.
Vissen in de vijver:
Volgens mij kan u gerust in het wild gevangen;
Winde, Brasem, soorten Voorns, bliek,...
(Ongeveer alle witvis dus) in de siervijver zetten.
Karper in de vijver gaat woelen tussen planten e.d. =>zoals koi (karperfamilie)
(1 grote lijkt mij niet veel kwaad kunnen)
Deze best wel in quarantaine zetten zoals beschreven bij Vera2
Groene (Wilde) Zeelt is ook heel interessant voor een grotere vijver.
Het is een bruine bodemvis, dokter van de vijver (geneest andere vissen), goede opruimer
Planten uit de vaart:
Goed uit - af spoelen met gewoon koud kraantjeswater(douchekop)
Je kan bij mij ook stekken van waterlelies krijgen