menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pas maart en al enorm veel algen in vijver

Ga naar meest recente reactie

Lente

Lente

Hallo,

Weet er iemand raad???

Wij hebben een vijver (gemetselde + vijverfolie op) van 2m op 9m en de vijver is één meter diep. Deze is verbonden met een filterdeel van 3m op 1m, gevuld met lava stenen en dus watervalletje naar het vijvergedeelte zelf. We hebben ook nog een UV-lamp.

De eerste 2 jaar was het water zeer helder, doch willen er geen zuurstofplanten in groeien.
Vorige jaar filtergedeelte met lavastenen gekuist en waterkwaliteit opgekrikt met chemsche set, beetje meer plantengroei maar nog niets spectaculair.

Nu hebben wij gans de winter algengroei gehad, grote pakken groene algen hebben we er vorig weekend uitgehaald.

Dit is toch niet normaal?? Iemand raad??

Er zouden ook planten bestaan die algengroei tegengaan?

alvast bedankt voor raad,
lente
dinsdag 23 maart 2010 - 12:33
Polplastron

Polplastron

Het is relatief normaal dat je nu algengroei hebt: er zit veel voeding in de vijver van de afgestorven plantendelen en de in het water gevallen bladeren. Anderzijds is er geen concurentie om deze voeding te benutten omdat de vijverplanten nog niet echt goed aan de groei zijn.

Het beste kan je zo snel mogelijk dode plantenresten evenals de algen (met een hark of zo) verwijderen.

Chemische middelen hebben meestal geen effect: ze doden de algen, maar nemen de oorzaak niet weg.

Planten die onrechtstreeks helpen tegen algen zijn o.a.: lissen, lisdoddes en riet omdat ze veel voeding opnemen. Waterlelies e.d. hebben ook wat effect omdat ze zonlicht tegenhouden dat de algen nodig hebben om te groeien.

De algen manueel verwijderen is een heel karwei maar geeft op de lange duur het enige 'blijvende' resultaat.

Groeten,

Pol
dinsdag 23 maart 2010 - 14:26
lanne

Lanne

Kijk eens of uw uv lamp nog werkt en hoe lang die optimaal werken - je spreekt niet over vissen - zijn er vissen - welke - hoe groot zijn ze -
Lily-Anne
dinsdag 23 maart 2010 - 21:20
lanne

Lanne

Ik beweer niet dat ik voorstander ben van uv lampen en heb er zelf geen , maar hoorde van een kennis dat ,vorig jaar , zijn vijver met grote koi vissen op 3 dagen tijd volledig groen en ondoorzichtig was en dat dit blijkbaar door een kapotte uv lamp was . Bij het vernieuwen van die lamp was de vijver op enkele dagen terug glashelder .Hij heeft ook wel een filter in die vijver , maar ik weet niet welke .Ik wou de ervaringen van die persoon , gewoon even doorgeven
groetjes
Lily-Anne
woensdag 24 maart 2010 - 07:54
Polplastron

Polplastron

Lily-Anne; je kennis heeft niet gelogen, maar hij sprak wel over de kleine algjes (ik ben even de naam kwijt), niet over draadalgen.
Het hele systeem werkt zichzelf ook tegen omdat zoals hierboven ook al werd opgemerkt er door de UV-lamp eencellige algen en diertjes worden gedood die vervolgens weer worden omgezet in voedsel voor nieuwe algen.
Tja, de handel moet natuurlijk ook draaien hé!
donderdag 25 maart 2010 - 13:57
blieblib

Blieblib

ZUURSTOFPLANTEN ZOUDEN OOK GOED ZIJN.MAAR MOETEN DEZE IN EEN POTJE MET ZAND VOOR MEN ZE IN DE VIJVER ZET?ALS MEN ZE IN DE WINKEL KOOPT ZIJN ZE ZONDER POT EN ZAND ,VANDAAR
maandag 29 maart 2010 - 14:58
Polplastron

Polplastron

Eender welke plant neemt in wezen voedsel op uit de vijver. Ik had vroeger nogal goed succes door lissen, lisdoddes, Thalia e.d. in vijverpotten te zetten gevuld met fijn grind. Dit bevat geen voeding en dwingt de planten om hun voedsel rechtstreeks uit het water te halen. 't Is misschien een beetje onorthodox, maar 't werkte wel naar voldoening.

Sommige zuurstofplanten kan je best in een potje zetten (vb. sommig myriophylumsoorten) andere zoals waterpest e.d. drijven eigenlijk liever rond.

In de winkel zit er vaak een stukje lood rond de planten, maar dat kan je best verwijderen.

Groeten,

Pol
maandag 29 maart 2010 - 15:19
blieblib

Blieblib

HEB DE LOODJES ERAF GEDAAN ;MAAR NIET IN ZAND GESTOKEN
maandag 29 maart 2010 - 15:49
Polplastron

Polplastron

Welke heb je gekocht?
maandag 29 maart 2010 - 17:02
blieblib

Blieblib

Welke ik gekocht heb ?Hoornblad ong 10 bosjes.Ik was ook op zoek naar waterranonkel maar heb deze nog niet gevonden
dinsdag 30 maart 2010 - 10:56
blieblib

Blieblib

EEN GEWICHTJE ZAL IK ZEKER DOEN;BEDANKT; ALS ER NOG TIPS ZIJN ,LAAT MAAR WETEN.
woensdag 31 maart 2010 - 22:04
Polplastron

Polplastron

Gaat zo'n moer niet roesten na een tijd?
Zelf gooide ik hoorblad altijd los in de vijver. Sommige delen zonken en wortelden in het laagje slib op de bodem, andere stukken "zweefden" wat rond, maar gaven op die manier wel heel wat schuilplaatsen aan allerlei diertjes.

Groeten,

Pol
vrijdag 2 april 2010 - 16:20
Echinacea

Echinacea

Bedek de bodem van uw vijver met een paar centimeter beton kiezel, goedkoop en geen scherpe randen waar de vissen zich aan pijn kunnen doen, voor de zuurstofplanten neemt ge een groter steentje en met een elastiek maak ge bijde aan elkaar vast, na een paar dagen hebben ze wortels. Vraag ook eens aan een vijver bezitter naar zuurstofplanten die hebben er genoeg en als die er heeft zijn de planten in de groei periode, pas op met te vroeg te kopen in winkels of het zijn planten die uit verwarmde ruimtes komen die willen in ons nog koude vijverwater niet groeien. Nu zeggen de tegenstanders van beton kiezel dat er teveel ijzer in zit, die nodig ik dan uit om eens naar mijn vijvers te komen kijken met kiezel en water van een bron waar veel ijzer in zit.
www.familie-tuinen.be
vrijdag 2 april 2010 - 22:03
blieblib

Blieblib

Ik heb er een klein stenen beeldje aangehangen .Maar nu is onze uv lamp weer stuk .Was nog geen 3 jaar oud (water in de transfoo )Welk merk hebben jullie?En zijn jullie tevreden met het resultaat?
vrijdag 2 april 2010 - 22:16
Echinacea

Echinacea

TMC Pro Clear. Dit zijn de beste. Kan geen water aan electrisch gedeelde, lampen en quardsglas zijn ook het goedkoopst bij vervanging. blieblib stuur mij een mail ik weet niet of ge hier reclame moogt maken, dan geef ik het adres van de goedkoopste winkel.
zaterdag 3 april 2010 - 07:22
Polplastron

Polplastron

Ik had destijds een gemiddeld grote vijver met kois. Het water werd gefilterd door een bak met lavagruis. Het water was glashelder zonder gebruik van extra middeltjes. Een UV-lamp gebruikte ik ook niet.

UV-lampen pakken volgens mij enkel de symptomen aan van zweefalgen. Ze pakken niet de oorzaak aan. Als het lampje stuk is, beginnen de problemen opnieuw. Bovendien zou ik eens willen weten wat zo'n ding per jaar verbruikt.

Maar ja, de commerce moet draaien hé. En wij tuiniers hebben graag snelle, instant oplossingen zonder ons moe te maken of na te denken over wat natuurlijk evenwicht in onze tuin of onze vijver inhoudt.
zaterdag 3 april 2010 - 11:28
maryline

Maryline

wij hebben dat probleem ok gehad in begin (3jaar ) onze planten deden het ook niet goed ,we hebben goede hulp gevonden op www.vijverhulp.nl en zinsdien bestellen wij tweemaal per jaar mineral clay we zijn daar zeer tevreden over de planten doen het nu goed en de algen hebben we redelijk ondercontrole je vind er veel inlichtingen en betrouwbaar kost 14 e voor 1 kilo en de verzendingskosten zitten er zelf bij gerekend ,en wij stofzuigen onze vijver in maart met speciale stofzuiger voor vijver grtj maryline
zaterdag 3 april 2010 - 16:50
Echinacea

Echinacea

Lente, hebt ge een ontkalker op de waterleiding ? indien ge water gebruikt hebt van de waterleiding.
zaterdag 3 april 2010 - 21:24
blieblib

Blieblib

Jean; bedankt voor de tip en zal er eens gaan kijken .
zondag 4 april 2010 - 18:46
WendySmeulders

WendySmeulders

Kan ik de (draad)algen weg krijgen door de KH te verminderen?
Of door de vijver terug te enten met bacterieën?

Het lijkt mij logisch dat als je de voeding verminderd er minder zullen groeien.
Kan iemand die geen last heeft van draadalgen mij zijn waterwaarden geven?
KH, GH, PH
zondag 11 april 2010 - 09:04
blieblib

Blieblib

Bedankt voor de tips Krijgen de vijver al een beetje meer doorzichtig.Nog iemand tips,we lezen ze graag.
maandag 12 april 2010 - 21:42
Polplastron

Polplastron

De beste tip is gewoon je niet te veel te "bemoeien" met de vijver door er allerlei stofjes en middeltjes in te kappen. Ecologisch evenwicht is zo complex dat je het niet zomaar even met wat middeltjes in orde kan maken. Een goed plantenbestand, een niet te overbevolkte vijver en geduld, maken dat een vijver iets is waar je jaren plezier van hebt zonder er veel voor te moeten doen.

Alle middeltjes, machientjes, ... zijn uitvindingen van handelaars die geen interesse hebben in het welzijn van je vijver, maar in hun eigen portemonnee.

Groetjes,

Pol
dinsdag 13 april 2010 - 09:03
marieke26

Marieke26

ja ik heb wat, was vorige week op presentatie van studenten en die hadden het gevonden, ik ga het ook proberen maar de recenties zijn super en eenvoudig,
kijk op de volgende site:www.greenaway.tk

of mail naar [email protected]
vrijdag 16 april 2010 - 20:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).