menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gevecht tegen draadalg

Ga naar meest recente reactie

Bart182

Bart182

Hallo,

Ik heb een klein vijvertje bij mij in de tuin (500l). Vorig jaar heeft degene die op mijn katten paste tijdens mijn vakantie ook de vissen gevoerd. Omdat ik geen aanwijzingen had gegeven, heeft zij in 6 dagen tijd de hoeveelheid voor gegeven die ik in 5 maanden zou geven. Tel hierbij nog eens de zon op en je raadt het al: mijn bak zat vol met alg.

Vorig jaar heb ik hard geprobeerd deze te bestrijden door het er uit te scheppen. Anti-alg toe te voegen en het water harder te maken. Helaas weinig resultaat.

Toen een reiger daarna mijn vissen opgegeten heeft, dat ik: Het komt volgens jaar wel. Nu is het inmiddels volgend jaar en wil ik weer een schone bak.

Ik merk dat vrijwel al het alg zich rond de zuustofplanten heeft gevormd. Mijn vraag was, of het het beste is dat ik dan al deze planten eruit vis en dan met nieuwe plantjes opnieuw begin? De zuurstofplanten zijn eindelijk dit jaar groot geworden. Omdat ik gelezen heb dat juist deze planten de voedingstoffen van alg afnemen, vroeg ik mij af of het beter is deze te laten staan, of dus weg te scheppen en weer kleine plantjes te kopen.

Alvast bedankt!
donderdag 6 mei 2010 - 10:19
printemps

Printemps

Ik dacht dat als je draadalgen hebt dat uw water dan gezond is(weet niet zeker)
Met een WC borstel in het water ronddraaien en dan zijn de meeste al weg
Verder weet ik er niet veel van

mvg
donderdag 6 mei 2010 - 14:04
garfield

Garfield

Zolang je draadalg hebt is er nog niets aan de hand. Gebruik in ieder geval geen gif. Dat helpt niets omdat dat de voeding niet weghaalt. Waterplanten beginnen nu pas te groeien. Zijn alle oude planten compleet in de draadalg gekomen, zou ik alles eruit halen en nieuwe plantjes neerzetten. Je verwijderd dan in een keer heel veel voeding. Als de nieuwe plantjes aanslaan ben je van het probleem af. Je kunt natuurlijk gelijk de rotzooi van de bodem weghalen.
vrijdag 7 mei 2010 - 09:02
huubje

Huubje

haal eens zinkoxide in de apotheek 10 gram per 1000 liter en doe dat in een nylon kous aan een touw en stok en schud dat in het water uit over uw algen en in een paar weken zijn ze weg.zinkoxide is niet giftig voor planten en vissen ik gebruik het zelfs in mijn aquarium
zaterdag 17 juli 2010 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Het nadeel is dan wel dat de algen afsterven, rotten en vervolgens weer massa's voedingsstoffen leveren voor nieuwe algengroei. Manueel weghalen blijft hoedanook de meest aangewezen en duurzame bestrijding.

@huubje: wat voor aquarium heb je?

Groeten,

Pol
dinsdag 20 juli 2010 - 09:45
huubje

Huubje

een beplant gezelschapsaquarium
dinsdag 20 juli 2010 - 11:15
Polplastron

Polplastron

En wat voor vissen zitten daar in?
zondag 25 juli 2010 - 16:37
huubje

Huubje

20 cardinalen koppel diamandgoeramie 5 black mollys 10 guppies 10 barbus titteya's koppel zwaarddragers koppel hoogvinmolly's en 5 platty's.
maandag 26 juli 2010 - 12:38
Polplastron

Polplastron

Als die diamandgoeramies geen last hebben van die zinkoxide, dan lijkt me het inderdaad relatief onschuldig spul.
maandag 26 juli 2010 - 13:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).