menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke aarde

Ga naar meest recente reactie

inge1963

Inge1963

Hallo...welke (soort) aarde moet ik gebruiken om vijverplanten in me vijver te zetten?
Gr Inge
woensdag 28 juli 2010 - 16:07
Peppody

Peppody

Ikzelf gebruik altijd vijveraarde. Ik koop dat hier bij de plaatselijke boerenwinkel van veevoer e.d. Maar de boerenbond, tuincentrum of misschien ook nog wel de bouwmarkt verkopen dat ook.

woensdag 28 juli 2010 - 16:22
Jeannette1

Jeannette1

Hai Inge, je plaatst toch wel een foto hè als de vijver klaar is!!!!!

Groetjes, ook voor Ron

Ger en Jeannette
woensdag 28 juli 2010 - 20:08
Polplastron

Polplastron

Ik plaatste in mijn koivijver destijds de planten rechtstreeks in fijn grind. Op die manier kreeg ik geen opwelling van zand als de kois toch eens een keertje wroeten en de planten haalden rechtstreeks hun voeding uit het water. Na een tijdje beslaat er overigens toch een hoop organisch afval tussen het grind.

Er zijn voors en tegens bij deze werkwijze, maar mijn planten deden het echt wel goed hoor. Natuurlijk werkt deze aanpak niet bij waterlelies hé!

Groeten,

Pol
woensdag 28 juli 2010 - 21:13
inge1963

Inge1963

Oke...Ik neem gewoon de vijveraarde...bedankt voor jullie advies.
Jennette:tuurlijk zet ik een foto..in deze topic van onze nieuwe vijver...maar duurd nog wel even hoor,we hebben nu de boom er eerst uitgehaald(gisteren)....dus dan weet je wel wat we nog allemaal moeten doen he.
Gr Inge en Gr aan Ger
donderdag 29 juli 2010 - 10:44
Jeannette1

Jeannette1

Hai Inge, in de 1e plaats nog erg veel suc6 met alles waar jullie mee bezig zijn!


Jullie komen toch nog wel naar Mechelen zondag 29 augustus hè?

Heb je mijn telefoonnummer nog, anders stuur ik het even met een emailtje, dan kun je bellen als jullie er zijn.

Groetjes ook voor Ron, Ger en Jeannette
donderdag 29 juli 2010 - 10:54
lo

Lo

Ik gebruik gewoon klei. Kost niks: je haalt het uit de grond (er moet natuurlijk wel een kleilaag aanwezig zijn). Het is ook heel gemakkelijk te verwerken: de klompen klei in de mand stapelen, beetje aandrukken, de wortels van de planten uitspreiden, kleine brokjes klei er bovenop en omheen boetseren... En het bestaat niet dat de plant loskomt bij het in het water zetten. Nog een voordeel: het geeft een minimale en slechts plaatselijke vertroebeling van het water als je de potten in de vijver zet. En nog een voordeel: als je naderhand wil bijplanten of zo plaats je de nieuwe plant bovenop de klei en je boetseert er wat klei omheen. En dat zonder de pot uit het water te halen. Doordat het water nauwelijks vertroebelt zie je perfect waar je mee bezig bent. Klei is bovendien rijk aan voedingsstoffen.
vrijdag 6 augustus 2010 - 22:47
lo

Lo

Het zou mij sterk verbazen als waterplanten hun wortels alleen gebruiken om zich te verankeren. Sommige wel, natuurlijk, maar als ik uw gedachtengang volg dan nemen waterlelies dus hun voedsel op via de stengels en de onderkant van de blaren?
zaterdag 7 augustus 2010 - 18:07
lo

Lo

Klopt wel allemaal, maar wat is er tegen om uw planten bijv. in klei te planten?
zondag 8 augustus 2010 - 12:58
lo

Lo

Nu je 't zegt... Ik heb mijn vijver nu drie jaar en het eerste jaar waren er algen, het tweede jaar minder en dit jaar zijn er geen algen te zien. Vreemd als je 't mij vraagt.
zondag 8 augustus 2010 - 21:32
Polplastron

Polplastron

Birdwatcher zei ook duidelijk "KANS"! Dat wil dus niet zeggen dat het altijd zo is ... Veel hangt af van de kwaliteit van de klei of grond die je gebruikt.

Overigens ben ik het ook niet eens dat waterplanten hun wortels enkel gebruiken voor verankering (en volgens mij heeft niemand dat hier beweerd ook).

Mijn waterplanten destijds (ik heb nu geen vijver meer) haalden gewoon het voedsel uit het water. Overigens doe ze dat in vijvergrond ook voornamelijk. De grond is eigenlijk enkel het medium om te verankeren: voeding is bijgevoegd en komt later met het water in het medium. In een aquarium wordt dat erg duidelijk: de planten staan in een vast medium (fijn zand met grind erop) en krijgen wekelijks vloeibare meststof of in de vorm van tabletten.

Heb je trouwens al eens ooit gehoord van "hydrocultuur"???

Overigens ben ik blij verast om te horen dat waterlelies het goed doen in grind en eveneens blij te horen dat in sommige vijvers klei niet leidt tot extra algen. Beiden een punt van mijnentwege dus!

Groeten,

Pol
dinsdag 17 augustus 2010 - 22:06
lo

Lo

In 'aarde' planten is wel de natuurlijke gang van zaken en ik vind het gebruik van klei interessant (overigens een idee van een bevriende tuinman). Maar grind doet het duidelijk even goed en er is niets op tegen, dit moet ik toegeven.
Eigenlijk wel interessant. We zouden dus net zo goed bakstenen kunnen gebruiken waar we de planten voorzichtig aanbinden (je hebt bakstenen met drie gaten in). Gemakkelijk om ze uit de vijver te halen (geen gezeul met zware korven).

Persoonlijk gebruik ik liever geen grind. Mijn vijver is nogal groot en voor de jaarlijkse schoonmaak moet ik door de vijver waden. Als ik dan op zo'n steentje trap doet dat mijn vijverfolie geen goed.
woensdag 18 augustus 2010 - 20:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).