menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterschildpadden geelwangen

Ga naar meest recente reactie

steve1970

Steve1970

ik heb volwassen waterschildpaden in een polyester vijver buiten zonder aarde zitten. is het een goed idee om deze in een isomobak op zolder te laten over winteren? wie kan mij nog helpen aan nutige informatie? wanneer zet ik ze best terug in de vijver?

mvg steve
donderdag 11 november 2010 - 19:54
zourky

Zourky

Een water schildpad kan niet overwinteren zonder water,en zeker niet op zolder in een bak.Ik had vroeger 7 schilpadden en alle bijelkaar wogen 7 kg die zaten bij de vissen in een vijver gemaakt met vijver folie en 70 cm diep en bleven daar ook gans het jaar winter en zomer,ik heb ze moeten weg doen omdat ze de vissen aanvielen en naar binnen speelden.Nu zitten ze al zeker 8 jaar op een natuur vijver helemaal afgespannen want er lopen ook honden,zoals nu het is koud en die doen een winterslaap tussen de planten en in de modder,volgend jaar als het terug warmer wordt en de vissen worden gevoerd komen ze er terug bij om mee te eten.Ze doen het heel goed buiten mogen koud zitten moeten geen voedsel meer hebben maar mogen zeker niet bevriezen.Als dat nu maar één schildpad is zou ik ze binnen zetten in een plastiek kuip en blijft ze levendig haar ook wat eten geven,ze eten ook alles hoe meer vlees hoe liever,ik gaf ze vroeger honden korrels voor puppy.De dierenarts die zei daar hebben ze alle vitaminen in die ze nodig hebben,en als ge dan haar water ververst zorg dat het ongeveer de zelfde graden zijn als het oude water.En pas op want ze kunnen fel bijten ook in vingers.
Om de winter door te komen moet ze niet kunnen rond zwemmen van het ogenblik zij in het water zit en haar kop boven steekt om te ademen is het voldoende dus 1O cm water.Ik hoop dat ge hier wat aan hebt,en nog veel geluk met je schildpad,ze kunnen oud worden.
groetjes Richard
vrijdag 12 november 2010 - 07:42
jumperke

Jumperke

Ik ken iemand die waterschildpadden heeft buiten en hij zet ze 's winters in de kelder in een bak met een grond water in en met een handdoek over de bak.
In het voorjaar, als hij ziet dat ze terug wakker worden haalt hij ze terug boven.
Hij zei ook dat wanneer je eerst de vissen in de vijver steekt en een tijdje nadien pas de schildpadden dat er minder kans is dat ze de vissen gaan opeten.

jerko
vrijdag 12 november 2010 - 13:19
Methos

Methos

Geelwangen komen uit subtropische streken in Mexico en het zuiden vand de US. Van nature houden die geen winterslaap en hebben dus ook geen winterslaap nodig. Als je ze toch in winterslaap wil houden moet je ervoor zorgen dat ze reserves genoeg opgebouwd hebben, anders verhongeren ze. En dan zet je ze best bij constante temperatuur een beetje boven het vriespunt (langzaam overwennen) in een bak waat het water tot 5 cm boven hun rugschild komt.
vrijdag 19 november 2010 - 17:42
zourky

Zourky

Ik heb het hier over roodwang schildpad toen ik ze kocht waren ze de grote van 2€ tot nu het laatst 7 schildpadden 7 kg
vrijdag 19 november 2010 - 17:50
Leprechaun

Leprechaun

Zolang je hier water in doet, een plekje om te zonnen (met een speciale UV-lamp) en een tijdschakelaar indoet, kan dat wel, waterschildpadden hebben veel verzorging nodig, als ze in een 'aquarium' leven.
Ze houden geen winterslaap en als je dat wel doet heb je 50% kans dat hij daarin sterft, dus dat is ook geen optie.
Vrienden van ons houden hun schildpad in de zomer ook in de vijver en in de winter met een UVlamp & steen in een bak met water, die ongeveer 30x10x10 is.
En dat doen ze nu al 40 jaar.
dinsdag 18 januari 2011 - 18:34
dolf

Dolf

Ik heb 5 volwassen waterschildpadden die elk ong.25 cm groot zijn.
Zij zitten van eind maart tot als het begint te vriezen in een vijver buiten.
Daarna gaan ze elk afzonderlijk in een bak met water in de kelder.
Deze winterslaap mag maar gebeuren met schildpadden die minimum 10cm groot zijn.
De ideale temperatuur om te overwinteren is zelfs 10 graden of minder.
Als je weet dat in een vijver deze schidpadden ook kunnen overwinteren mits deze
diep genoeg is. De temperatuur van het water zal dan ook aan de lage kant zijn.
Mijn schildpadden zijn nu meer dan 20 jaar oud.

groetjes Werner
zondag 6 februari 2011 - 11:35
Laeti

Laeti

Ik heb een simpel en klein vraagje,
hoelang doet een Volwassen geelwang waterschildpad met een sepiaschelp tot hij helemaal op is?

Groetjes!
vrijdag 6 januari 2012 - 23:34
zourky

Zourky

Ik heb nooit een sepiaschelp gegeven,wel honden voeding de kleinste bolletjes die er zijn en dat is van puppies,als ik tegen de dierenarts zei dat ik korrels gaf ,zei hij dat is het best ,ge kunt het in het water werpen niet meer dan dat ze opeet het ruikt niet,en alle voeding stoffen die ze nodig hebben zitten er in,ook voor het aan maken van hun beenderen.Een sepiaschelp vind ik meer iets voor vogels,maar dat is ieder zijn mening
Groetjes
zaterdag 7 januari 2012 - 10:26
dolf

Dolf

Mijn schildpadden krijgen korrels(Agil) en gedroogde vissen(Energil)
van JBL en zien en zijn heel gezond.

Werner
zaterdag 7 januari 2012 - 11:17
noeka

Noeka

IK HEB 2 GEELWANGEN VAN ONG. 1 JAAR EN ZITTEN IN EEN AQUARIUM BINNEN MET UV LAMP EN WARMTEMATJE
ELKE WEEK GEEF IK PROPER WATER EN ETEN ELKE DAG NOG NU VAN DAT DROOGVOER VOOR SCHILDPADDEN SPECIAAL
IETS ANDERS WILLEN ZE NIET
DEZE ZOMER GAAN ZE BUITEN IN EEN APPARTE VIJVERTJE NOG EEN KLEINTJE ANDERS GROEIEN ZE TE SNEL
EN RONDOM VOLLEDIG DRAAD OF PLANKEN WANT WE HEBBEN OOK HONDEN
WE LATEN ZE ZEKER NIET BIJ ONZE VISSEN WANT ZE ETEN VISSEN OF KUNNEN DE VINNEN ERAF BIJTEN !!!! dat is zonde he
EEN SCHILDPAD HEEFT STERKE EN SCHERPE KAKEN EN BIJT ZO EEN VINGER AF ( als ze wat groter zijn he ) DE ONZE ZIJN NOG MAAR KLEIN
ZE BIJTEN HEB IK GEHOORD ZELF DE POOTJES ERAF VAN EENDJES ERG HE
DUS ZEKER APPART ZETTEN EN IN DE WINTER WARM HOUDEN
GROETJES SONJA

zaterdag 25 februari 2012 - 21:16
erikaheyle11

Erikaheyle11

Hey,
Ik ben van plan mijn 2 geelwangschildpadden een buitenverblijfje te geven voor de zomer.
Nu vraag ik me af hoe richt ik dit in?
Ik dacht aan een uv filter en een warmtebron?
Maar wat nog steentjes? Plantjes?
Iemand raad

Vijvers & Vissen

donderdag 22 juli 2021 - 15:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).