Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij willen een vijver maar wij zijn gebonden aan een kleine vijver omwille van het feit dat a) onze hond Nora iedere plas water van bepaalde grootte gebruikt om een bad te nemen en b) omdat onze plaats in de tuin beperkt is.
Het is nu zo dat de meeste kleine voorgevormde vijvers maar 54cm diep zijn en ons enthousiasme werd de grond ingeboord omdat iemand ons vertelde dat dergelijke vijvertjes VEEL te ondiep zijn om plantjes in te laten groeien.
Wij zouden er een natuurvijvertje van maken zonder vissen met enkel planten in en rond.
Is dit echt zo? Maken wij nu echt geen kans als wij dergelijke kleine biotoop zouden opstarten?
Zelf heb ik hier een oude kuip staan die maar even diep is en waar al enige jaren kaapse waterlelie (Aponogeton dystachios) in groeit. Ieder jaar weer zit de kuip vol waterleven zoals watervlooien, waterpissebedden, e.d.
Dus ... wie je dat verteld heeft ...
Hou er wel rekening mee dat 54cm te ondiep is om vissen te overwinteren, maar ook om amfibieën te overwinteren! Maar in een heel klein vijvertje komen die laatste volgens mij ook iets minder snel overwinteren!
Planten als Typha minima, Iris sp., dotterbloem e.d. zijn allemaal winterhard genoeg om in een ondiep vijvertje te houden. Ook Pontederia kan, als je tuin ietwat beschut is.
Tuurlijk kan dat! Ik heb zelfs een cementkuip gebruikt, nog kleiner dan zo'n vijvertje! Er staat een gele lis in, een waterlelie, zuurstofplantjes, en als het niet meer gaat vriezen zet ik er een waterhyacinth in. De poezen en vogels zijn hier heel blij mee! (en een hoop insectjes ook waarschijnlijk!)
Jammer natuurlijk dat amfibieën er niet in zullen kunnen maar het is dan wel goed voor insecten en vogeltjes en zo.
Libellen en waterjuffers en waterkevertjes zijn allemaal welkom. Maakt niet uit wat er in komt, het is gewoon de bedoeling een klein stukje waterbiotoop te maken waar er nu geen is.
Misschien dat we dan in de toekomst een andere plaats kunnen vrijmaken om een grotere vijver aan te leggen maar we willen bescheiden starten en Nora (onze hond) leren niet meer pootje te baden in tuinvijvertjes.
Een kleine vijver is geen probleem maar dit houdt in dat je ook een klein watervolume hebt wat snel opwarmt in de zomer. Warm water geeft algen met als resultaat een groene soep. Het alternatief is om een drukfilter naast de vijver tussen de beplanting in te graven, dit zijn complete sets met een UV-lamp die de algen dood. Er zijn al goede sets voor rond de 300 euro te koop, het water blijft hierdoor helder en in beweging zodat je ook geen last krijgt van muggen etc.
Het vijvertje ligt er nu al enkele maanden en alles gaat prima.
Hij ligt in de voormiddag in de zon en in de namiddag in de schaduw. Er zit geen enkele filterinstallatie of pomp in en er zitten wat draadalgen in maar heel weinig.
Ik haal ze er trouwens regelmatig uit.
De planten groeien goed, er hebben kikkervisjes in geleefd en uiteraard ook kikkers en we wachten nu af hoe de winter er zal overheen gaan.