Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
Graag wil ik wat vijver advies.
Ik heb 2 jaar geleden een soort sier vijver aangelegd (zie foto) de vijver is ongeveer 50 cm diep en heeft een oppervlakte van 4m2. Het is echt bedoeld als sier vijver dus er zitten geen vissen in maar wel een aantal waterplanten. Nu heeft de vijver een groen/ bruine kleur en wat ik ook doe, niets helpt!
Ik heb 'm al diversen keren leeg gehaald en schoongemaakt maar elke keer krijgt het water weer dezelfde kleur. Er zit ook een pompje in maar deze is ook puur voor de sier en filtert dus niet. Deze zet ik een paar uur per dag aan.
Er zit wel genoeg leven in, watervlooien en van die schaatsertjes (zo noem ik ze maar) ook heb ik pas een grote kikker ontdekt.
Ik heb er ook zuurstofplanten in gedaan en er zit zeker geen alg in!
Heeft de klimop er iets mee te maken, ik snoei die sinds een aantal weken precies zo dat deze niet in de vijver gaat hangen.
Ik hoop dat iemand me advies kan geven wat dit ziet er niet uit en het lijkt net op een bak erwtensoep
Dit lijkt mij een beetje het gevolg van een stilstaand en in de zon liggende plas.
Wellicht komt er op de een of andere manier wat afval in te liggen, de zon verwarmt het water, waardoor het rottingsproces sneller op gang komt. het gevolg is een lelijke kleur. (die hopelijk nog niet te veel gaat ruiken?)
Oplossing zou volgens mij erin bestaan om een grotere beweging te voorzien, waardoor het water alvast niet stilstaat. Misschien toevoeging van wat zuiverende planten zoals zoals gewoon riet (dat bijvoorbeeld massaal groeit in kreken, grachten of kanaaltjes).
Een andere oplossing bestaat erin om het water via producten helder te krijgen.
AquaKlar is er zo eentje: [afbeelding verwijderd niet-https] AquaKlar
Beste Focus,
bedankt voor je advies! Grotendeels klopt het wat je zegt maar ik heb wel een pompje wat om 12 uur aan gaat en 's avonds om 8 uur weer uit dus dan zit er wel beweging in het water. Verder is de geur prima, ik ruik ieder geval niets al kan ik begrijpen dat je dat denkt na het zien van de foto. Ik schep elke dag blad er uit en er ligt vrijwel niets op de bodem. de donkere plek die je ziet zijn zuurstofplanten uit de vijver van mijn ouders (die trouwens kraakhelder is)
Ik ga zeker het product proberen.
Ik heb een kleine vijver, kan 1000 liter water in, staan heel veel zuurstofplanten in en ook oeverplanten, dit zie ik niet in je vijver terug.
Ik denk dan dus ook dat je geen biologisch evenwicht in je vijver hebt, google maar eens op dit woord.
Ik heb er ook drie jaar opgewacht tot alles langs de zijkanten volgroeid werd, in het voorjaar is het normaal dat je groen water hebt, dit omdat eerst de algen gaan groeien en daarna pas de planten, maar dit moet dan wel goedkomen.
Wanneer je beide foto's vergelijkt is er toch een merkbaar verschil. Groen water (zweefalgen) komen inderdaad voor in vijvers gedurende het voorjaar, maar eens de planten goed beginnen groeien (en dus voedingsstoffen in het water beginnen opnemen) sterven de zweefalgen af omdat ze niet voldoende voedingsstoffen hebben.
Hallo, we hebben een grote vijver en bij ons is het net zo. We hebben een filtersysteem met matten, borstels en stenen, dat pompt het water altijd rond, veel zuurstofplanten en toch nog. Er lijken wolkjes in te hangen, raar? In het voorjaar hebben er wel veel kikkervisjes in gezwommen, zitten die nog ergens op de bodem te woelen of zijn het de andere kleine visjes die zijn geboren. Maar ik ga er toch afblijven en gewoon de natuur zijn werk laten doen. Verleden jaar was het ook zo en het kwam tegen juli allemaal goed
Allemaal bedankt voor jullie adviezen!
Ik ga toch maar wat meer planten aanschaffen en me ook goed laten adviseren over zuurstof planten, misschien moet ik inderdaad wel even geduld hebben.
Van de week voor het eerst een dikke kikker gespot in de vijver dus dat zegt ook wel iets dacht ik
mocht er verbetering zijn dan zal ik dat zeker hier weer plaatsen!